Ondernemers

Cardio Boksen is de

plek om fitter en gelukkiger te worden

Bij Cardio Boksen komen mensen samen om fitter, gezonder en gelukkiger te worden. Het is meer dan een sportschool, het is tevens een ontmoetingsplaats.

De 33-jarige ondernemer Gijs Haverman is geboren en getogen in Breda en maakt sinds 2021 voor zijn onderneming Cardio Boksen gebruik van een ruimte via Young Startup bij Koepel District. Bij Cardio Boksen komen mensen samen om fitter, gezonder en gelukkiger te worden. Het is meer dan een sportschool, het is tevens een ontmoetingsplaats.

Verslavingskliniek

Gijs komt van ver. Voordat hij begon met ondernemen was hij zichzelf een beetje kwijt. Hij vertelt: “Ik heb nooit echt goed kunnen leren, stilzitten was voor mij een uitdaging en mijn concentratie op school was ver te zoeken. Ik ben productiewerk gaan doen, maar daar was nauwelijks ruimte voor creativiteit. Ik werd ongelukkig, leefde ongezond en belandde zelfs in een verslavingskliniek.”

In de kliniek heeft Gijs de juiste hulp gekregen en zichzelf herpakt: “In de kliniek kwam in aanraking met boksen en in de periode erna ben ik gezonder gaan leven, therapie blijven volgen en gaan sporten. Ik heb ervaren wat een positief effect sport op het welzijn van een mens heeft en ik besloot hier op professioneel vlak iets mee te gaan doen.”

Meer dan een gym

"Ik heb ervaren wat een positief effect sport op het welzijn van een mens heeft en ik besloot hier op professioneel vlak iets mee te gaan doen.”

Sporten in een voormalige gevangenis

Hij startte zijn bedrijf Cardio Boksen in een vervallen loods zonder voorzieningen als gas, water en elektriciteit. De gaten zaten in de muur maar “ik was enorm gemotiveerd en ging ervoor”, aldus Gijs. In zijn sportruimte hingen een paar bokszakken en de klanten druppelden binnen, hij kreeg zelfs een bekende Bredase politicus als klant!

Toen de sportschool net lekker begon te lopen, moest Gijs de ruimte helaas verlaten omdat het pand gesloopt werd. Via een kennis die gebruik maakte van een werkruimte bij Koepel District, kwam hij in contact met Young Startup en kon hij al snel een ruimte betrekken op dit voormalige gevangenisterrein. Gijs is blij met zijn nieuwe sportruimte: “Ik heb hier eigenlijk alles wat ik nodig heb: het is ruim, schoon en er is sanitair. Mijn klanten vinden het tof om in deze gym te komen de bijzondere locatie spreekt bij velen tot de verbeelding.”

Mijn gym is mijn thuis

Toekomstplannen

Over zijn toekomstplannen vertelt Gijs het volgende: “Ik heb niet de ambitie om megagroot te worden. Ik vind het fijn om er een goede boterham mee te verdienen en ik krijg er een voldaan gevoel van om mensen te helpen gelukkiger en fitter te worden. Ik ben vaker in mijn sportruimte dan in mijn huis te vinden: mijn gym is mijn thuis. Een balans tussen werk en privé is er eigenlijk niet, maar dat maakt mijn werk juist mooi.“

Als we Gijs vragen naar ondernemerstips en -fouten, begint hij te lachen: “Ik heb genoeg fouten gemaakt, maar ik heb overal van geleerd! Fouten maken is beter dan niet proberen – zo denk ik erover, no guts no glory! Als ondernemer heb je bovendien voortdurend met mee- én tegenvallers te maken. Daar moet je tegen kunnen. Niet alles gaat in een keer goed.”

De ruimte die Gijs voor Cardio Boksen huurt is tijdelijk en kan gebruikt worden totdat er een nieuwe bestemming voor het gevangeniscomplex is gevonden. Hij zegt hierover: “De onzekerheid van het tijdelijk huren is soms lastig, maar de plek is echt uniek: ik hoop hier nog lang te kunnen blijven zitten. Het contact met het Young Startup beheerteam hier verloopt goed, het team volgt zelfs een keer per week een groepstraining bij mij!”

De Tempel in Amsterdam

Eigenaren

Young Startup biedt een

tijdelijke oplossing voor leegstaand vastgoed

"We kregen te maken met een kraakprobleem bij een project aan de Sloterweg in Amsterdam"

Spacetolive Ontwikkeling bv is ontwikkelaar van, en investeerder in, woningen en multifunctionele projecten. Zij maken ruimtes om te wonen en plekken om te leven. Daarbij hebben zij een focus op binnenstedelijke (of binnendorpse) projecten die zij volledig woonklaar opleveren naar de wensen van de individuele koper. Tijdens herontwikkelingstrajecten krijgt Spacetolive te maken met leegstand en de risico’s hiervan, zoals vandalisme, kraak en diefstal. Daarom heeft het bedrijf Young Startup ingeschakeld. Young Startup heeft Spacetolive Ontwikkeling mogen helpen deze risico’s te beperken en sprak hen hierover. Wij spraken met Hugo Valk, managing partner van Spacetolive, over zijn ervaringen met leegstandbeheer.

Wat was de reden dat Spacetolive op zoek was naar een leegstandbeheerder?

“In juni 2021 kwamen wij voor ons project ‘SteekterOever’ in Alphen aan den Rijn voor het eerst in contact met Young Startup. Vanuit de buurtvereniging en de gemeente kwamen vragen over het beheer en de beveiliging van het project. Er werd vuil gedumpt en er liepen onbevoegde bezoekers over het terrein. Young Startup heeft destijds snel geschakeld en binnen een week was het project beveiligd met diverse beveiligingscamera’s en waren er twee tijdelijke gebruikers gevonden die leegstaande ruimtes voor opslag wilden gebruiken. Vervolgens kregen wij in september te maken met een kraakprobleem bij een project aan de Sloterweg in Amsterdam. Young Startup adviseerde om hier op tijdelijke basis bewoners te huisvesten, zodat er, na de ontruiming, permanent mensen in het pand aanwezig zouden zijn die toezicht konden houden op het perceel en waardoor kraak voorkomen zou worden.”

Leegstand

"Bij onze toekomstige projecten schakelen we Young Startup vanaf dag 1 in!"

Overweegt u, door uw ervaring met krakers, in de toekomst eerder te kiezen voor een tijdelijke invulling?

“Het kwaad was in Amsterdam helaas al geschied, het pand was al snel gekraakt. We hadden voor de feitelijke levering bij de notaris de tijdelijke invulling met Young Startup al moeten regelen. In eerste instantie dachten we dat het kraakrisico niet groot was, mede vanwege de slechte staat van het pand. Hierin hebben we ongelijk gekregen. Bij onze toekomstige projecten schakelen we Young Startup vanaf dag 1 in!”

"Young Startup dacht met ons mee"

Hoe heeft u het leegstandbeheer door Young Startup ervaren?

“Het belangrijkste voordeel van leegstandbeheer voor ons is dat doordat er continu tijdelijke bewoners of ondernemers aanwezig zijn, het gebouw in betere staat blijft en krakers en vandalen geen kans krijgen om schade aan te richten. Het is tevens beter voor de leefomgeving als een pand in gebruik is en het stemt omwonenden gerust. Zij zijn er blij mee als een pand op een nette manier gebruikt en onderhouden wordt. De buren hebben het als onprettig ervaren om maandenlang een groep krakers als buurtgenoten te hebben.

Het adequate optreden van Young Startup is ons goed bevallen. Uiteindelijke zijn de krakers op de Sloterweg op 30 december vertrokken en heeft Young Startup op oudjaarsdag direct de sloten vervangen en de beveiliging aangebracht. Tevens trad de overeenkomst voor tijdelijke bewoning direct in werking, waardoor er een juridische entiteit op het perceel was. De weken daarna heeft de onderhoudsdienst een aantal reparaties uitgevoerd om de gebruiker wat meer leefcomfort te bieden. Zo is er een cv-installatie geplaatst. In het hele proces vonden wij dat Young Startup goed bereikbaar was en met ons mee dacht.

Zou u in de toekomst leegstandbeheer opnieuw overwegen?

“Zeker! We gaan gelijk Young Startup inschakelen zodra we de sleutel van een nieuw pand krijgen. We gaan geen risico meer op kraak en verpaupering lopen. Young Startup was onze eerste ervaring met leegstandbeheer en blijft onze eerste keuze.”

Benieuwd wat Young Startup voor uw leegstaande vastgoed kan betekenen? Bekijk de mogelijkheden van leegstandbeheer naar uw wens of vraag een vrijblijvende offerte aan.

Het Schieblock: een tweede LEVEN voor een kantoorgebouw

Ondernemers

Magazijn076 is de

ontmoetingsplaats voor mensen met autisme

De koepelgevangenis had nog één ruimte vrij en dat was liefde op het eerste gezicht!

Magazijn076 is een werk- en ontmoetingsplaats voor en door mensen met autisme. De organisatie maakt gebruikt van een Young Startup antikraak werkruimte in Breda. Magazijn076 is opgericht door Ingeborg en Sandra en deels gefinancierd door MEE West-Brabant en Amarant. Hoe is deze unieke organisatie tot stand gebracht? Ingeborg vertelt het ons.

Hoe het begon

Ingeborg had pedagogiek gestudeerd en kwam in aanraking met Amarant. Deze organisatie was bezig met het opzetten van een nieuw project. “Dat was voor jongeren met autisme die uitbehandeld waren en bij wie het niet wenselijk was dat zij terug naar huis gingen”, vertelt Ingeborg. Ze groeide mee met Amarant en de woonprojecten en ontmoette zo ook Sandra Kok, co-founder van Magazijn076. Samen zetten zij kleinschalige projecten op voor mensen met autisme.

Toen de financiering van landelijk beleid naar gemeentelijk beheer verschoof, verschoof daarmee de focus van hun werkzaamheden en werd het voor Sandra en Ingeborg tijd voor een nieuwe uitdaging. Zij begonnen daarom met Magazijn076. Amarant en MEE West-Brabant gaven Sandra en Ingeborg financiële hulp en een jaar de tijd om hun plan ten uitvoer te brengen.

autisme

“Het autismebelevings-circuit leert mensen over hoe mensen met autisme dingen ervaren”

Wat doet Magazijn 076?

“Wij wilden een plek creëren die de zorg en het bedrijfsleven samenbrengt”, legt Ingeborg uit. Degenen die naar Magazijn076 toekomen zijn geen cliënten, maar ze komen omdat ze dat zelf graag willen. Hier hebben ze de ruimte om zich in hun eigen tempo te ontwikkelen. Ingeborg geeft een voorbeeld: “Iemand die op dit moment nu bij ons zit maakt kostuums. Hij heeft hele grote theatrale kostuums. Die is hij aan het opknappen; of wij dan kunnen helpen bij het maken van de juiste contacten. Wij hebben een groot netwerk en kunnen hem stimuleren om de contacten te maken en als wederdienst zien zij zijn werk en komen langs bij Magazijn076.”

Op deze manier hebben Ingeborg en Sandra een symbiose gecreëerd tussen Magazijn076 en degenen die daar graag willen werken. Magazijn 076 biedt mensen met autisme de ruimte en middelen om zich te ontwikkelen en dingen te maken of te ontwerpen. Deze spullen worden vervolgens tentoongesteld en verkocht.

Magazijn076 biedt ook een autismebelevingscircuit voor onder andere teamuitjes. Dit leert mensen over hoe mensen met autisme dingen ervaren. Tijdens deze activiteit worden tien opdrachten uitgevoerd. Het doel hiervan is dat de opdrachtuitvoerders over autisme leren zonder zich meteen te richten op het ziektebeeld.

Hoe Ingeborg en Sandra de toekomst van Magazijn076 voor zich zien? “Het zou heel tof zijn als we mensen vinden die zich aan ons willen verbinden op basis van vrijwilligheid of een contract willen meedraaien”, zegt Ingeborg. In de verre toekomst zien ze het ook zitten om het concept in andere steden uit te breiden.

Het was liefde op het eerste gezicht

Young Startup antikraak ruimte

Voor het slagen van Magazijn076 was een geschikte ruimte nodig. Ingeborg en Sandra zochten Breda af naar een locatie maar een traditioneel zorg- of kantoorpand paste niet binnen hun visie. Uiteindelijk kwamen ze bij Young Startup terecht die de koepelgevangenis in Breda onder de naam Koepel District beheert. “Zij hadden nog maar één ruimte vrij en dat was liefde op het eerste gezicht. Deze plek ademde precies uit wat wij zochten.” Het ging om een grote ruimte die ze konden indelen zoals ze zelf wilden. De locatie was ideaal en de prijs-kwaliteitverhouding goed. Deze antikraak werkruimte bood Magazijn076 een prima fundering. Amarant en MEE West-Brabant betaalde de huur en het salaris van Ingeborg en Sandra. “De rest was
‘Succes, doe maar…’”, vertelt Ingeborg.

Banken en tafels van de buurtvereniging werden in de ruimte gezet en beetje bij beetje werd er vormgegeven aan Magazijn076. Ingeborg en Sandra startten met een ‘dienst-en-wederdienstconcept’. Ze zetten donaties op, gaven autismelezingen en in ruil daarvoor kreeg Magazijn076 allerlei spullen. Zo ontstond een werk- en ontmoetingsplaats waar mensen met autisme zich kunnen ontwikkelen en ontspannen.

Financiering

Magazijn 076 bestaat ondertussen al een aantal jaar en valt onder de organisatie MEE West-Brabant. Het krijgt subsidie van de gemeente, waarmee salarissen en een deel van de huur betaald worden. Daarnaast is alles dat tentoongesteld wordt bij Magazijn076 te koop. De huurprijs van de Young Startup ruimte is aantrekkelijk. Ingeborg laat weten: “We hebben daar afspraken over gemaakt. Wij spoelen bijvoorbeeld de toiletten van de vrouwengevangenis door tegen legionella en doen andere kleine klusjes op het terrein tegen een kleine korting. Dat is dan ook een activiteit die mensen met autisme doen om iets ‘terug te doen’”.

De gouden ondernemerstip van Ingeborg

“Geloof in het vuurtje dat je in jezelf hebt”, is de gouden tip van Ingeborg aan andere ondernemers. Dit heeft Ingeborg geholpen Magazijn076 op te zetten. “Ik had het overigens niet zonder Sandra kunnen doen”, voegt Ingeborg toe. “We kennen elkaar al zo’n lange tijd en we hebben er vertrouwen in dat alles wat op ons pad komt bruikbaar is.”

FutureDome: een gevangenis met een bijzondere tijdelijke invulling

Ondernemers

Stichting De Muziekmakers is voor ondernemer Elger een grote uit de hand gelopen

Twee verdiepingen door middel van Young Startup gewijd aan muziek

Elger en zijn oud-pianoleraar Max hebben een werkplek van Young Startup in gebruik genomen om stichting de Muziekmakers op te zetten. Deze stichting biedt muzikanten de ruimte om te repeteren en muziek op te nemen. Elger regelt alle operationele zaken, en Max speelt een belangrijke rol in de organisatie van alles rondom het muziek maken. Elger vertelt: “Max is een professionele muzikant, heeft een groot netwerk en kent veel muzikanten. Ik wat minder, dat is minder mijn domein, maar ik ben goed in dingen regelen en organiseren.”

Elger is van huis uit IT-er en speelt als toetsenist in een coverband. Hoe hij van bandlid naar eigenaar van deze stichting ging, legt hij ons uit.

Hoe is de stichting ontstaan?

“Dit is voor mij een totaal uit de hand gelopen hobby,” begint Elger. Hij speelt in een coverband en had een oefenruimte nodig waar de band bij elkaar kon komen. Publieke oefenruimtes hebben echter wat nadelen. Hij vertelt: “Je moet telkens al je spullen meenemen, alles opnieuw opzetten. De spullen die aanwezig zijn, zoals kabels, zijn soms kapot en de hygiëne laat ook vaak te wensen over.” Dus stelde hij aan zijn band voor om een eigen repetitieruimte te zoeken: “We wilden een plek hebben waar we altijd in konden en waar onze spullen konden blijven staan.” Max was het daarmee eens.

muziek

“En zoals dat dan gaat, dan neem je een keer iemand mee, en die vraagt dan: mag ik hier af en toe ook repeteren”

Ze konden terecht in een repetitieruimte via een andere leegstandbeheerder. Toen ze deze ruimte eenmaal betrokken hadden, bleken meerdere muzikanten van hun ruimte gebruik te willen maken. “En zoals dat dan gaat, dan neem je een keer iemand mee, en die vraagt dan: mag ik hier af en toe ook repeteren”, legt Elger uit. Helaas werd het contract met de leegstandbeheerder al snel opgezegd omdat de ruimte een andere bestemming kreeg.

Coronacrisis als stroomversnelling

Vervolgens kwamen Elger, Max en hun bands bij Young Startup terecht. Ze besloten toen direct een extra ruimte af te nemen voor anderen in de muziekwereld die ook een oefenruimte nodig hebben. “Toen ging het heel snel. We hebben nooit een advertentie geplaatst, alles ging altijd via via. “Door de coronacrisis kwamen veel muzikanten thuis te zitten en thuiswerken als muzikant terwijl de buren ook thuis zijn is nogal eens een probleem. We hadden al snel de volledige 8e verdieping in gebruik en later is hier de 7e verdieping bijgekomen”, vertelt Elger. De ruimtes die zij via Young Startup gebruiken worden nu intensief gebruikt als oefen- en opnameruimtes door verschillende professionele en semiprofessionele muzikanten.

 

De voor- en nadelen van leegstandbeheer

Budget

Elger en Max hebben hun muziekstichting in Rijswijk gevestigd. Over het contact met Young Startup vertelt hij: “Het is prettig samenwerken, het voelt als een partnership en niet als een typische huurder-verhuurdersrelatie. Soms doen wij een stapje extra en soms doet Young Startup dat. Zo werkt dat gewoon.”

Elger en Max zouden wel graag de extra zekerheid willen hebben dat ze langere tijd in het pand kunnen blijven zitten. Maar Elger geeft aan ook de voordelen van leegstandbeheer te zien: “De kosten zijn goed te doen. Wij en onze klanten zijn muzikanten. We hebben geen groot budget en zijn blij dat we hier kunnen doen wat we het liefste doen: muziek maken.”

Professionele muzikanten aan de bak

De stichting van Elger en Max werkt veel met semiprofessionele muzikanten die bij het grote publiek niet zo bekend zijn, maar krijgt ook regelmatig bekende muzikanten over de vloer. “We werken bijvoorbeeld met Velvet Vox, de achtergrondzangeressen van The Streamers.” Daarnaast komen veel andere achtergrondzangers van beroemde muzikanten repeteren in hun Young Startup ruimte in Rijswijk. Sommigen komen zelfs vanuit de andere kant van Nederland naar Rijswijk om bij Elger en Max te repeteren. “Dat is best bizar”, vindt Elger.

Stekkie ecosysteem in Breda

Ondernemers

De mini-ecosystemen van Bart leveren een

bijdrage bij het aanpakken van de groenverspilling op aarde

Ondernemer Bart maakt mini-ecosystemen in een voormalige gevangenis

Ondernemer Bart had het ondernemerschap al jong in de vingers. Als grafisch ontwerper kreeg hij regelmatig klusjes van bekenden en het duurde niet lang voor hij zijn eigen bedrijfje kon starten. Dit groeide uit tot een merkstrategiebureau. Tijdens zijn zoektocht naar accessoires voor het interieur van zijn kantoorruimte in de voormalige koepelgevangenis in Breda vond hij een nieuwe roeping: het creëren van mini-ecosystemen voor plantjes. Deze ecosystemen trokken de aandacht van opdrachtgevers en de mond-op-mondreclame werd vanzelf gestart. “Vanuit daar is het balletje gaan rollen en ben ik naar de KvK gestapt om mijn tweede bedrijf ‘Stekkie’ te starten,” legt Bart uit.

Wel een plant, geen groene vingers

Stekkie werd opgericht door Bart en zijn compagnon Lars. Inmiddels bestaat het bedrijf uit meerdere medewerkers. Zij ontwerpen en vervaardigen de mini-ecosystemen. “Met Stekkie hebben we een stuk van de natuur geïsoleerd in een fles en deze compleet zelfvoorzienend gemaakt.” Het gaat om glazen terraria voor plantjes die je, dankzij het functionerende ecosysteem, nooit water hoeft te geven. Ze zijn dus voor iedereen geschikt, groene vingers of niet.

mini-ecosystemen

"Met Stekkie willen we de groenverspilling op aarde aanpakken"

We vroegen Bart wat het concept achter Stekkie was. Hij vertelt: “Met Stekkie willen we de groenverspilling op aarde aanpakken. Bloemen hebben bijvoorbeeld drie maanden nodig om te groeien en worden na drie weken vaak weer in de afvalbak gegooid. Zonde! Ook kamerplanten, die lang mee kunnen gaan, belanden met regelmaat vroegtijdig in de kliko, omdat de eigenaar niet weet hoe de plant verzorgd moet worden of hier simpelweg geen tijd voor heeft. Een plant van Stekkie verzorgt zichzelf en kan dus overal gedijen, ook in huishoudens waar geen groene vingers aanwezig zijn.” Met behulp van deze mini-ecosystemen hoopt Bart mensen op een leuke manier bewustzijn over duurzaamheid bij te brengen. Niet enkel de groenverspilling wordt aangepakt. “Onze mini-ecosystemen zijn gemaakt in voornamelijk tweedehands of gerecycled glas. Dit glas halen we elk jaar persoonlijk op in Italië. Hierdoor krijgt ook het tweedehands glas een nuttige functie.”

 

Bart zijn tip voor ondernemers: "Volg je hart!"

Een kantoorruimte met karakter

Stekkie is gevestigd in Koepel District Breda, een voormalig gevangenis, en huurt daar een ruimte via Young Startup. Hij zag een artikel in krant BNdeStem, liet zijn oog vallen op deze bijzondere werkplek en zocht direct contact met Young Startup. Bart legt uit dat de ruimte alles heeft wat Stekkie nodig heeft, waaronder een roldeur die het mogelijk maakt om snel goederen te laden en te lossen. Nog een pluspunt is de fijne sfeer die de ruimte in de oude gevangenis ademt. “Het is een plek waar ik graag kom. Ik vind het bijvoorbeeld heerlijk om soms tot ’s avonds laat in de ruimte te werken”. De ruimte is ideaal voor de mini-ecosystemen van Stekkie. “De lichtkoepel die in het dak zit is enorm handig voor onze producten, omdat die altijd daglicht nodig hebben.”

Dat het oude pand soms gebreken toont, zoals lekkages, neemt het Stekkie-team voor lief. “Het is voor ons geen probleem,” zegt Bart, “het past bij het karakter van het gebouw.”

Bart zijn gouden tip voor startups

Bart geeft andere creatieve ondernemers nog graag een tip mee: ”Volg je hart en doe waar je goed in bent. Soms moet je een markt creëren voor een product of dienst waarvoor geen markt is. Geef het de tijd en blijf geloven in jezelf, zodat anderen gaan geloven in jou.”

FutureDome: een gevangenis met een bijzondere tijdelijke invulling

Ondernemers

Brechje haar

droom is een Pipi Langkous-huis te starten

Kinderen vrij laten spelen? Brechje maakt het mogelijk met Beleef Bloos

Een non-profit bedrijfje starten om kinderen al spelenderwijs te helpen bij hun ontwikkeling? Brechje Kersten deed het. Ze schreef zich in bij de KvK en leent nu, vanuit haar ruimte via Young Startup, boxen uit aan iedereen die graag een unieke speelervaring voor zijn of haar kinderen wil creëren. Iedere box bij Beleef Bloos heeft een ander thema, waardoor kinderen altijd wat nieuws kunnen uitproberen. Hoewel er meerdere mensen zijn met soortgelijke ondernemingen, maakt de visie van Brechje haar bedrijf uniek.

Spelen zonder gebruiksaanwijzing

“Voor kinderen is het ontzettend goed om vrij te spelen, dus zonder voorbeeld en met eigen fantasie aan de slag te gaan.” Brechje legt uit dat kinderen zo leren om oplossingen te bedenken en zich op sociaal gebied ontwikkelen. Bovendien is het een leuke manier om creatief bezig te zijn.

In tegenstelling tot veel soortgelijke bedrijven, doet Brechje geen gebruiksaanwijzingen bij de boxen. Zo worden kinderen gemotiveerd om hun fantasie te gebruiken. Dit is nog best een uitdaging, want spelen met klei, ijsstokjes, touw, kralen en rietjes vraagt om creativiteit.

Beleef Bloos

"Er zijn al heel veel spullen op de wereld en die kunnen we prima met elkaar delen en hergebruiken"

Wat is nog meer bijzonder aan het bedrijf van Brechje? Ze vertelt: ”Het is belangrijk dat spelen voor iedereen beschikbaar is, daarom vraag ik geen geld voor het lenen van de boxen. Bovendien zijn er al heel veel spullen op de wereld en die kunnen we prima met elkaar delen en hergebruiken.” Sommige klanten tonen hun dankbaarheid door een donatie te doen of door dingen in de box te stoppen die ze niet meer nodig hebben, zoals oude kinderboeken.

In de toekomst hoopt Brechje nog een stapje verder te kunnen zetten. Ze wil een “Pipi Langkous-huis” starten, waar kinderen vrij mogen spelen zonder dat ouders de regels bepalen.

Genoeg ruimte om haar ideeën uit te werken dankzij Young Startup

Veel bedrijfjes met een vergelijkbaar doel als dat van Brechje, voeren dit geheel online uit. Brechje kreeg echter de mogelijkheid om een werkruimte via Young Startup te gebruiken en die pakte ze dan ook met beide handen aan. Ze vertelt: “Het bevalt super goed. De ruimte is op de begane grond, dat is fijn voor het tillen van de boxen.” Doordat ze gebruik maakt van een betaalbare ruimte via Young Startup, kan ze veel meer boxen kwijt dan wanneer ze alles vanuit huis had moeten doen. Zo heeft Bloos ruimte om te groeien en de mogelijkheid nog meer kinderen gelukkig te maken. Daarnaast biedt de mooie werkruimte Brechje een plek waar ze nieuwe ideeën opdoet en concrete plannen maakt. Ze is namelijk altijd op zoek naar mogelijkheden om haar visie op een grotere schaal uit te werken.

Brechje haar tip voor ondernemers: "Gewoon doen!"

De ondernemer maakt nu circa een jaar gebruik van deze werkruimte. Toen ze op een dag door het centrum van Den Bosch wandelde, merkte ze op dat het oude Groot Ziekengasthuis door VPS (red. de initiatiefnemer van Young Startup) beheerd werd. Dit bracht haar op het idee via Young Startup een ruimte te gebruiken. En dit bevalt prima: “De communicatie verloopt duidelijk. Een groot voordeel vind ik de lage maandelijkse vergoeding en dat ik gebruik maak van een bestaand pand dat anders misschien leeg zou staan. Dat is voor mij verantwoorder dan een gebouw afbreken en iets nieuws bouwen.”

Brechjes gouden tip voor startups

Brechje heeft haar bedrijf met behulp van de werkruimte van Young Startup zien groeien. Ze gaat haar dromen achterna en heeft tips voor mensen met een ondernemingsgeest die graag hetzelfde willen doen. “Gewoon doen! “ zegt ze, “En volg je eigen gevoel!”

Een ziekenhuisterrein met een grote cultuurhistorische waarde

Ondernemers

Bij Joep begon zijn

met vitaliteit en gezondheid

Het bedrijf van Joep maakt sinds 2020 gebruik van een werkruimte via Young Startup

Toen Joep Rovers na zijn studie aan de Hotel Management School bij The Heineken Company terechtkwam, had hij al snel door dat dit niet het soort werk was waar hij gelukkig van werd. Samen met een jeugdvriend startte hij daarom de ‘Werk Atleet’, een onderneming die werknemers en bedrijven adviseert op het gebied van vitaliteit en gezondheid.

Van stilzitten naar vitaliteitstrainingen

Dat langdurig stilzitten op kantoor het startsein kan zijn voor een onderneming die zich richt op vitaliteit, bewijst Werk Atleet. Bij zijn voormalige werkgever maakte Joep lange dagen waarin hij vooral zittend zijn werkzaamheden uitvoerde. “Dat langdurig stilzitten kwam mijn energie niet echt ten goede.” Toen hij daarover sprak met mijn jeugdvriend Jeroen die net was afgestudeerd aan de Fontys Sporthogeschool, leek het hen een goed idee om te gaan sporten tijdens de werkdag. “Zo zou ik zowel tijd kunnen besteden aan een gezonde leefstijl als op topniveau werken.” Die gedachte vormde uiteindelijk de basis van een businessplan. Jeroen ging sportlessen geven en Joep verkocht die aan bedrijven.

Werk Atleet

"Hoe langdurig stilzitten op kantoor de basis van een businessplan werd"

Match made in heaven

“Jeroen en ik kennen elkaar al bijna 25 jaar”, vertelt Joep. “Het combineren van onze studieachtergronden was een ‘match made in heaven’. We houden ons nu bezig met alles op het gebied van een vitaal en gezond leven. Ik leer ondernemers en werknemers onder meer over voeding, slaap en andere zaken die goed zijn voor de vitaliteit.”
Hij vervolgt: “Iedere organisatie heeft weer andere behoeftes. Waar de ene organisatie op zoek is naar trainingen die zijn gericht op stress, is er bij een andere organisatie behoefte aan kennis over gezonde voeding. Met ons team van specialisten kunnen we altijd een oplossing bieden.”
De twee compagnons zitten niet stil en willen in de toekomst hun activiteiten verder uitbreiden. Zo hopen zij binnen vijf jaar een eigen gym te runnen waarin zij “alles kunnen bieden dat iemand nodig heeft om de beste versie van zichzelf te worden.”

Lekker in je vel zitten

Joep Rovers geniet van zijn ondernemerschap. “Je kunt iedere dag doen wat je wilt en hebt alle tijd voor de dingen die je belangrijk vindt. Ik wil elke dag het gevoel hebben dat ik het maximale voor die dag behaald heb. Dat betekent lekker in mijn vel zitten en plezier hebben in de dingen die ik doe.” Daarbij neemt hij de nadelen voor lief. “Je maakt natuurlijk wel regelmatig extra uren. Soms zit je ook gewoon te werken op vrijdagavond of op zondagmiddag.”

Unieke werkruimte op een voormalig ziekenhuisterrein

Ochtendroutine

Toch houdt Rovers de balans tussen werk en privé goed in de gaten. “De eerste drie uren van de dag zijn heilig voor mij. Die gebruik ik voor mijn eigen ochtendroutine. Ik neem eerst een koude douche, drink een paar glazen water, mediteer, ga wandelen met de hond, lees een boek en vervolgens op naar de sportschool om te trainen. Daarna ga ik pas aan de slag. ’s Avonds na 8 uur probeer ik ook weer mijn rust te pakken.”

Anti kraak ruimte

Werk Atleet maakt gebruik van een anti kraak ruimte die door YoungStartup (onderdeel van VPS Nederland) tijdelijk beschikbaar wordt gesteld aan enthousiaste ondernemers. Op die manier wordt leegstand voorkomen en kunnen starters, zzp’ers, kunstenaars en kleine ondernemingen profiteren van een betaalbare werkplek op vaak unieke locaties. Rovers kwam ‘per toeval’ in het pand terecht waar zijn bedrijf nu al zo’n anderhalf jaar is gevestigd. Hij is er zeer over te spreken: “Perfect! Vooral qua kosten is het een enorm voordeel. Het enige nadeel is dat we niet zeker weten hoelang we deze werkruimte nog kunnen blijven gebruiken.”

Een ziekenhuisterrein met een grote cultuurhistorische waarde

Speciale projecten

Fort Isabella de

locatie voor wonen, werken en horeca

Een bijzonder complex waar wonen, welzijn, zorg, cultuur en historie samenkomen.

Het leegstandbeheer van Fort Isabella is per januari 2022 opgehouden. De eigenaar is in een vergevorderd stadium met de herontwikkeling van dit bijzondere terrein. Meer weten over de nieuwe bestemming? Kijk op fortisabella.nl.

Fort Isabella is een voormalig kazerneterrein in Vught met een rijk verleden. We verzamelden bewoners, ondernemers, kunstenaars en horeca om de negatieve gevolgen van leegstand zoals verloedering, kraak, inbraak en vernieling te voorkomen. Bovendien beschermen we met de tijdelijke invulling de bouwkundige staat van de historische gebouwen. We creëerden een open ontmoetingsplek in een voorheen gesloten gebied.

 

Kazerne- terrein

Met name de horecagelegenheden trekken veel bezoekers van buitenaf naar het terrein

Achtergrond

Het fort stamt uit de 17e eeuw en deed dienst als vestingwerk om ’s Hertogenbosch te verdedigen. Het terrein ligt aan de noordzijde van de huidige gemeente Vught. Het gebied was eerder een kazerneterrein, asielzoekerscentrum, AMA-campus en vertrekcentrum.

Sinds oktober 2015 is Isabella Groep BV eigenaar van het fort. Een goed uitgedacht zorgplan bood de groep de kans om het terrein over te nemen van de gemeente en het COA. De projectontwikkelaar wil Fort Isabella omvormen naar een bijzonder complex waar wonen, welzijn, zorg, cultuur en historie samenkomen.

Situatieschets

Fort Isabella ligt strategisch tussen Vught en Den Bosch. Bovendien verbindt het de natuurgebieden Gement en de Bossche Broek. VPS Nederland, initiator van Young Startup, beheerde tot voor kort het terrein van 10 hectare om de negatieve gevolgen van leegstand tegen te gaan. Bovendien creëren we een levendige en leefbare omgeving en beschermen we de bouwkundige staat van de veelal historische gebouwen.

Mix van wonen, werken, ontspanning en cultuur

Het terrein ligt in een buitengebied, enkele kilometers van winkelvoorzieningen en scholen. Dat creëerde een extra uitdaging om geïnteresseerde bewoners en ondernemers aan te trekken.

Bij VPS zijn we aan de slag gegaan met intensieve promotiecampagnes voor locatie- en lokale marketing. Al snel raakten de eerste partijen geïnteresseerd, waarna het balletje is gaan rollen. Er is een mooie mix van wonen, werken, ontspanning en cultuur ontstaan. Het gebied was voorheen gesloten en is nu een open ontmoetingsplek. Zowel bewoners, ondernemers, wandelaars, fietsers en gezinnen uit de omgeving vinden er elkaar.

In de 24 gebouwen van Fort Isabella bevinden zich zo’n 100 ondernemers. Het gaat om onder andere een imker, een yoga- en boksschool, een koffiebranderij en diverse marketingbureaus en horecagelegenheden zoals Pannukoek en Osteria Ciao Bella. In drie van de gebouwen wonen zorgvuldig geselecteerde bewoners. Hun aanwezigheid heeft een preventieve werking. Bovendien houden zij de omgeving 24/7 in de gaten.

Opnieuw op de kaart

Met name de horecagelegenheden trekken veel bezoekers van buitenaf naar het terrein. Ook de organisatie van publieksevenementen zoals Het Aanschuifdiner en de Fort Isabella Food & Lifestyle Market door de ondernemers zijn populair.

In het fort bevindt zich ook de Stichting Fort Isabellakazerne. De stichting brengt historische gegevens, documenten en voorwerpen bijeen, behoudt die en stelt ze tentoon. Het toont de militaire historie van het terrein.

De stichting stelt het terrein jaarlijks open tijdens de Open Monumentendag en de Open Kazernedag. Dit zet het fort op de kaart als een open ontmoetingsplek en een aantrekkelijke locatie voor ondernemers en woningzoekenden om zich te vestigen.

Brabantsche Worstenbroodjes BV in Vught

Ondernemers

Young startup VIJZ groeit dankzij

ruimte in monumentaal pand

Custom made footwear | lid van Young Startup

De 24-jarige ondernemer Sam van IJzerdoorn uit Tiel heeft drie jaar lang gewerkt in een ruimte via Young Startup. Op basis van antikraak maakte hij gebruik van een monumentaal pand in Tiel. Dit gebouw stond tijdelijk leeg en was een ideale plek voor Sam om zijn bedrijf te laten floreren.

Hoe het begon

Sam startte zijn bedrijf VIJZ in 2014 op vanuit zijn zolderkamer. Zijn activiteiten op het gebied van het maken van custom made footwear waren na een aantal jaar zodanig uitgebreid dat hij een grotere werkplek buitenshuis nodig had. “Ik kwam Young Startup tegen toen ik op Facebook zat te scrollen”, vertelt Sam. “Ik wilde reageren op een advertentie voor werkruimte in Tiel, maar helaas bleek deze niet meer beschikbaar te zijn. Ik heb toen contact opgenomen met Young Startup en zij konden mij wel een andere werkruimte in Tiel aanbieden. Een bezichtiging was snel ingepland en ik werd op slag verliefd op het prachtige gebouw: hier zag ik mezelf wel zitten.”

Sam nam in 2017 zijn intrek in zijn nieuwe werkruimte in Tiel. De authentieke uitstraling van de locatie paste goed bij zijn werkzaamheden en hierover kreeg hij regelmatig complimenten van klanten. Hij maakte gebruik van één ruimte, maar al snel groeide zijn bedrijf en had hij meer vierkante meters nodig. Hij kon deze groei realiseren doordat hij in hetzelfde gebouw extra ruimtes in gebruik kon nemen.

Bedrijf laten floreren

"De authentieke uitstraling van de locatie paste goed bij mijn werkzaamheden"

Lage kosten en korte opzegtermijn

Sam vindt dat het gebruiken van een antikraak ruimte voor- en nadelen heeft. Hij vertelt: “Het grote voordeel van een ruimte via Young Startup vind ik de relatief lage kosten. Normaal gesproken betaal je 3 tot 4 keer zoveel voor een vergelijkbare werkruimte. De korte opzegtermijn is ook prettig. Stel, je vindt iets anders, dan kun je snel weer van de ruimte af. De korte opzegtermijn maakt het aan de andere kant ook onzeker. Als een gebouw bijvoorbeeld verkocht wordt, dan kan het zijn dat je er binnen 4 weken uit moet. Voor mij zou een plotselinge verhuizing in de tijd dat ik in de antikraak ruimte zat best een uitdaging zijn. Ik had al behoorlijk veel machines en spullen aangeschaft.”

"Young Startup bood precies wat ik zocht"

De toekomst

Het is voor Sam nu tijd voor iets meer zekerheid. Hij heeft onlangs besloten zijn antikraak werkruimte te verlaten en te verhuizen naar een huurpand. Hij kijkt met een positief gevoel terug op zijn antikraak periode: “De samenwerking met Young Startup heb ik als prettig ervaren en ik zou het iedere startende ondernemer aanraden om een antikraak ruimte te betrekken.”

Over vijf jaar wil Sam op internationaal niveau toonaangevend zijn in de custom made footwear sector en hij is hard op weg om dit doel te bereiken. Wil je meer weten over het bedrijf van Sam? Neem dan eens een kijkje op VIJZBESPOKES.com.

Tobias Krone Strength and Conditioning in Deventer

Speciale projecten

een ziekenhuisterrein met een

cultuurhistorische waarde

We overbruggen de periode tot aan sloop, renovatie en nieuwbouw

Het Gasthuiskwartier is een voormalig ziekenhuisterrein met een grote cultuurhistorische waarde. De tijdelijke invulling met bewoners, ondernemers, kunstenaars en horeca voorkomt de negatieve gevolgen van leegstand zoals verloedering, kraak, inbraak en vernieling. Bovendien beschermt het de bouwkundige staat van de gebouwen. Verder dekt het de rente- en beheerkosten en draagt het tijdelijk bij aan een positieve en leefbare situatie.

Het Gasthuiskwartier in het centrum van Den Bosch was tot 2011 een locatie voor het Jeroen Bosch Ziekenhuis. Het terrein van 5 hectare zal uiteindelijk een nieuwe bestemming krijgen. Tot die tijd beheert Young Startup de locatie in samenwerking met VPS Nederland.

Centrum locatie

Het kloppend hart van het Gasthuiskwartier is het Mariapaviljoen

Het Gasthuiskwartier is een van de grootste binnenstedelijke projecten voor leegstandbeheer in Nederland. Wij zorgen voor een invulling die de leefbaarheid en levendigheid laat aansluiten op die in de omgeving van het centrum. De eigenaar had daarbij een aantal specifieke wensen:

  • Een levendige en representatieve invulling
  • Het afdekken van kosten en risico’s
  • Verbinding maken met het centrumgebied
  • Monumentale staat van gebouwen in stand houden

 

Het gebied ligt vlakbij winkels en de Zuid-Willemsvaart. Dat maakt het een populaire publieke locatie. Bovendien gold het ziekenhuis als een vertrouwd begrip voor inwoners van de stad. De eigenaar zocht daarom naar een waardig afscheid van de oude functie, om de basis te leggen voor de nieuwe bestemming.

Wonen, winkelen en cultuur

De nieuwe bestemming voor het Gasthuiskwartier draait om wonen, winkelen en cultuur. De tijdelijke invulling hebben we daarop afgestemd. Met bewoners en creatieve ondernemers laten we het terrein weer tot bloei komen. Door specifieke ondernemers te selecteren leggen we bovendien de belangrijke basis om later de juiste huurders aan te trekken.

In de voormalige verpleegstersflat, de Zusterflat, wonen 100 zorgvuldig geselecteerde bewoners. Dit heeft een belangrijke preventieve werking. Zij houden de omgeving in de gaten en voorkomen de negatieve gevolgen van leegstand. De laatste 10 jaar woonden zij hier op basis van de leegstandswet. Dat genereerde (beperkte) huurinkomsten voor de eigenaren. Inmiddels wonen de bewoners er op basis van bruikleen. Dat beschermt het leegstaande vastgoed, ook nadat de maximale termijn voor huur bij leegstand is verstreken.

Een groep van 150 ondernemers en kunstenaars gebruikt de andere 30.000 vierkante meter van het terrein. De diversiteit in deze groep maakt het een creatieve en dynamische broedplaats. Dit draagt bij aan de populariteit van de locatie bij toekomstige ondernemers, winkeliers en bewoners. Diverse ondernemingen groeien er uit tot succesvolle bedrijven, wat ze interessante huurders maakt voor de nieuwe bestemming.

Brabantsche Worstenbroodjes BV in Vught

Blijf op de hoogte van ons actuele ruimteaanbod