Veelgestelde vragen

Bekijk onze veelgestelde vragen. Staat het antwoord op jouw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag verder.

  • Wat is de opzegtermijn?
    We doen ons best om je zo snel mogelijk te informeren als een gebouw een nieuwe bestemming krijgt. De opzegtermijn van onze werkruimtes is afhankelijk van het type overeenkomst dat we met je zijn aangegaan. Bij een bruikleenovereenkomst bedraagt de opzegtermijn 14 of 28 dagen, bij een (tijdelijke) huurovereenkomst is dit 3 maanden.
  • Hoeveel kost een werkruimte?
    De maandelijkse kosten zijn afhankelijk van de locatie, de grootte en de staat van de ruimte. Er zijn werkruimtes beschikbaar vanaf € 150,- per maand. Bekijk hier ons actuele aanbod, waar per ruimte de maandelijkse kosten zijn vermeld.
  • Zijn er nog andere kosten aan verbonden?
    Naast de maandelijkse vergoeding betaal je € 25,- inschrijfkosten en € 85,-administratiekosten. Deze kosten zijn eenmalig. Ook dien je in de meeste gevallen een borgsom te betalen, dit bedrag wordt op jouw rekening teruggestort als de bruikleen- of tijdelijke huurovereenkomst is beëindigd.
  • Waarom zo’n laag maandbedrag?
    Jij kunt als ondernemer op tijdelijke basis een werkruimte gebruiken voor een lage prijs per maand. In ruil daarvoor pas jij op het pand en zorg je ervoor dat het gebouw en de omgeving leefbaar blijven, en de vastgoedeigenaar geen last krijgt van negatieve gevolgen van leegstand, zoals kraak, inbraak en vandalisme.
  • Moet ik borg betalen?
    In de meeste gevallen vragen wij een borgsom ter hoogte van 2 maanden vergoeding. Dit bedrag wordt op jouw rekening teruggestort als de bruikleen- of (tijdelijke) huurovereenkomst beëindigd is.
  • Waar vind ik het aanbod werkruimtes?
    Op ‘Vind een ruimte‘ vind je ons actuele aanbod werkruimtes.
  • Waar kan ik de werkruimte voor gebruiken?
    Je kunt de ruimte gebruiken als kantoor- of atelierruimte, maar ook voor bijv. coaching sessies, fotografie en yoga zijn de meeste Young Startup ruimtes erg geschikt. Er vindt een enorme diversiteit aan bedrijvigheid plaats in Young Startup panden en we huisvesten startups, zzp’ers, kleine bedrijven en kunstenaars uit allerlei disciplines. Tijdens het intakegesprek leg je uit waar je de ruimte voor wilt gebruiken en bekijken we de mogelijkheden. Het houden van een open winkel is in de meeste gevallen niet mogelijk.
  • Mag ik wonen in een Young Startup ruimte?
    De Young Startup ruimtes zijn werkruimtes. Het is niet toegestaan om er te wonen. Ben je op zoek naar woonruimte? Bekijk dan het actuele aanbod op de website van onze vastgoedpartner VPS Nederland.
  • Hoe meld ik me aan voor een werkruimte?
    Je kunt je online aanmelden voor werkruimtes. Bekijk de beschikbare ruimtes en meld je direct aan als er een ruimte bij staat waar je interesse in hebt. Aanmelden kan helaas niet telefonisch of via e-mail.
  • Wat gebeurt er als ik me aanmeld voor een werkruimte?
    Als we je een werkruimte kunnen aanbieden nemen we contact met je op. We nodigen je dan uit voor een intakegesprek. Tijdens het intakegesprek vertellen we je meer over de ruimte en bespreken we onze werkwijze en de contractvormen. Daarna maken we een afspraak voor een bezichtiging. Als je de ruimte accepteert tekenen we een bruikleenovereenkomst of een (tijdelijke) huurovereenkomst. In de meeste gevallen kun je er daarna meteen in.
  • Zijn de werkruimtes gemeubileerd?
    Sommige werkruimtes zijn voorzien van meubilair, maar de meeste ruimtes worden ongemeubileerd aangeboden, zodat je het naar eigen smaak kunt inrichten.
  • Wat zijn mijn verantwoordelijkheden?
    Je betaalt een laag maandbedrag en in ruil daarvoor vragen wij je op het pand te passen. Je gaat netjes om met het gebouw en de directe omgeving en meldt het ons als er schades of ongeregeldheden zijn.
  • Wat voor soort gebouwen hebben jullie beschikbaar?
    We beheren leegstaande panden in heel Nederland, bijvoorbeeld bedrijfshallen, kantoorpanden, leegstaande winkels, voormalige gevangenissen, ziekenhuizen, buurthuizen, kerken en zelfs kastelen.
  • Mag ik veranderingen aanbrengen aan de werkruimte?
    Je mag jouw werkruimte naar eigen smaak inrichten met meubilair. Wil je een muur verven, een reclame-uiting ophangen of een andere wijziging aanbrengen? Vraag dan eerst toestemming aan Young Startup.
  • Moet ik betalen voor nutsvoorzieningen?
    In de meeste gevallen worden nutsvoorzieningen betaald door de eigenaar van het gebouw, maar het komt ook voor dat deze kosten voor rekening van de gebruikers zijn. Hierover word je voordat we een overeenkomst met elkaar aangaan duidelijk geïnformeerd.
  • Beschikken de ruimtes over eigen sanitair?
    Sommige ruimtes beschikken over eigen sanitair en bijvoorbeeld een pantry. Het komt ook voor dat deze voorzieningen gedeeld worden met andere ondernemers die gebruik maken van een werkruimte in het gebouw.
  • Krijg ik het gebouw voor mezelf?
    In veel gevallen gebruik je een werkruimte in een gebouw waar ook andere ondernemers gevestigd zijn.  Dit stelt jou in staat om andere enthousiaste startups te ontmoeten. We hebben ook gebouwen beschikbaar waar maar één ondernemer gebruik van kan maken. In dat geval heb je het gebouw voor jezelf.
  • Mag ik op vakantie?
    Natuurlijk mag je op vakantie. We vragen je wel om dit vooraf bij ons aan te geven zodat wij we ervoor kunnen zorgen dat het gebouw geen leegstandsrisico loopt.
  • Beschikt de werkruimte over wifi?
    Veel gebouwen beschikken over wifi-faciliteiten. Als dit niet het geval is dien je dit zelf op eigen naam te regelen.
  • Er staat geen werkruimte bij waar ik interesse in heb, kan ik me nog steeds aanmelden?
    Staat er op dit moment geen werkruimte tussen ons aanbod die bij je past? Dan kun je je nog steeds aanmelden. We nemen dan contact met je op als er een ruimte beschikbaar is die voldoet aan jouw wensen.

Staat het antwoord op jouw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag verder.

Blijf op de hoogte van ons actuele ruimteaanbod