Ondernemers

Young startup VIJZ groeit dankzij

ruimte in monumentaal pand

Custom made footwear | lid van Young Startup

De 24-jarige ondernemer Sam van IJzerdoorn uit Tiel heeft drie jaar lang gewerkt in een ruimte via Young Startup. Op basis van antikraak maakte hij gebruik van een monumentaal pand in Tiel. Dit gebouw stond tijdelijk leeg en was een ideale plek voor Sam om zijn bedrijf te laten floreren.

Hoe het begon

Sam startte zijn bedrijf VIJZ in 2014 op vanuit zijn zolderkamer. Zijn activiteiten op het gebied van het maken van custom made footwear waren na een aantal jaar zodanig uitgebreid dat hij een grotere werkplek buitenshuis nodig had. “Ik kwam Young Startup tegen toen ik op Facebook zat te scrollen”, vertelt Sam. “Ik wilde reageren op een advertentie voor werkruimte in Tiel, maar helaas bleek deze niet meer beschikbaar te zijn. Ik heb toen contact opgenomen met Young Startup en zij konden mij wel een andere werkruimte in Tiel aanbieden. Een bezichtiging was snel ingepland en ik werd op slag verliefd op het prachtige gebouw: hier zag ik mezelf wel zitten.”

Sam nam in 2017 zijn intrek in zijn nieuwe werkruimte in Tiel. De authentieke uitstraling van de locatie paste goed bij zijn werkzaamheden en hierover kreeg hij regelmatig complimenten van klanten. Hij maakte gebruik van één ruimte, maar al snel groeide zijn bedrijf en had hij meer vierkante meters nodig. Hij kon deze groei realiseren doordat hij in hetzelfde gebouw extra ruimtes in gebruik kon nemen.

Bedrijf laten floreren

"De authentieke uitstraling van de locatie paste goed bij mijn werkzaamheden"

Lage kosten en korte opzegtermijn

Sam vindt dat het gebruiken van een antikraak ruimte voor- en nadelen heeft. Hij vertelt: “Het grote voordeel van een ruimte via Young Startup vind ik de relatief lage kosten. Normaal gesproken betaal je 3 tot 4 keer zoveel voor een vergelijkbare werkruimte. De korte opzegtermijn is ook prettig. Stel, je vindt iets anders, dan kun je snel weer van de ruimte af. De korte opzegtermijn maakt het aan de andere kant ook onzeker. Als een gebouw bijvoorbeeld verkocht wordt, dan kan het zijn dat je er binnen 4 weken uit moet. Voor mij zou een plotselinge verhuizing in de tijd dat ik in de antikraak ruimte zat best een uitdaging zijn. Ik had al behoorlijk veel machines en spullen aangeschaft.”

"Young Startup bood precies wat ik zocht"

De toekomst

Het is voor Sam nu tijd voor iets meer zekerheid. Hij heeft onlangs besloten zijn antikraak werkruimte te verlaten en te verhuizen naar een huurpand. Hij kijkt met een positief gevoel terug op zijn antikraak periode: “De samenwerking met Young Startup heb ik als prettig ervaren en ik zou het iedere startende ondernemer aanraden om een antikraak ruimte te betrekken.”

Over vijf jaar wil Sam op internationaal niveau toonaangevend zijn in de custom made footwear sector en hij is hard op weg om dit doel te bereiken. Wil je meer weten over het bedrijf van Sam? Neem dan eens een kijkje op VIJZBESPOKES.com.

Tobias Krone Strength and Conditioning in Deventer

Ondernemers

Bij Remco draait zijn

om worstenbroodjes

Het bedrijf van Remco maakt sinds 2016 gebruik van een werkruimte via Young Startup

Passie voor koken

De wens van Remco Beekman om ondernemer te worden begon al op jonge leeftijd. Zolang hij zich kan herinneren wil deze succesvolle bakker zijn eigen bedrijf runnen. Eerst had hij zijn zinnen gezet op de transportsector, maar zijn passie voor alles wat met koken te maken heeft, zorgde ervoor dat hij het bedrijf Brabantsche Worstenbroodjes BV oprichtte.

Na het succesvol afronden van een hotelschoolopleiding heeft Remco enige tijd in verschillende rollen gewerkt. “Ik heb vijf jaar ervaring opgedaan in het bedrijfsleven”, legt hij uit. De stap naar het ondernemerschap kwam echter pas toen Remco’s toenmalige vriendin en haar vader hem ervan overtuigden de sprong te wagen.

“Het zijn allebei echte ondernemers”, vertelt Remco. “Ze hebben een prachtig familiebedrijf. Met grote bewondering luisterde ik naar hun verhalen, keuzes en dilemma’s.”

Na een serieus gesprek motiveerden zij Remco om zijn baan op te zeggen en zijn droom van ondernemerschap te volgen. Al snel volgde de bedrijfsvorming en was Brabantsche Worstenbroodjes BV geboren.

Broodjes voor iedereen

"Van jongs af aan wist ik dat ik ondernemer wilde worden"

Worstenbroodjes in allerlei smaken

Remco’s bedrijf maakt worstenbroodjes in allerlei smaken. Ze bieden ambachtelijk gebakken traditionele worstenbroodjes aan, maar Brabantsche Worstenbroodjes BV is ook gespecialiseerd in lactose- en glutenvrije varianten en vegan- en kipworstenbroodjes. Remco dringt er ook op aan om van tijd tot tijd een regionale of seizoensgebonden draai aan de producten te geven: “We maken worstenbroodjes met truffel rond Kerstmis en asperges in het voorjaar.”

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Naast het geven van een unieke draai aan een klassieker, zet Remco zich ook in voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt: “We werken met collega’s die moeite hebben om elders een vaste aanstelling te krijgen”, legt Remco uit. “Mensen die doof zijn, autisme hebben of om andere redenen moeilijk kunnen werken, kunnen vaak wel bij ons terecht. We zijn er trots op dat 25% van ons personeelsbestand uit deze talenten bestaat en wij op deze wijze invulling geven aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. ”

Een bakkerij in een voormalige militaire kazerne

Het bedrijf van Remco maakt sinds 2016 gebruik van een werkruimte via Young Startup. De ondernemer heeft in de loop der jaren meerdere units via Young Startup gebruikt. “Young Startup denkt echt na over hoe we onze ruimte het beste kunnen gebruiken”, legt Remco uit. “En het is heel ruim voor een prima prijs.”

Brabantsche Worstenbroodjes BV groeit hard. Hij vertelt: “Als ik deze betaalbare ruimte niet had kunnen gebruiken, had ik met mijn bedrijf moeten uitwijken naar een duurdere locatie. Ik zou dan minder hard kunnen groeien.”

Er zijn altijd kansen

Als succesvol ondernemer gelooft Remco Beekman in kennis delen en niet bang zijn om advies te vragen. “In het verleden heb ik een horecazaak gehad die niet goed liep. Ik vroeg niet om hulp en liet het lijken alsof alles goed ging. Het is heel belangrijk voor mij geweest om te leren delen en vragen.”

Bij ondernemerschap draait het wat mij betreft om het ontdekken van een gat in de markt – en om nooit te klagen in moeilijke tijden: “Vooral in tijden van een wereldwijde crisis zie je verschillende ondernemers klagen over de situatie. Pak een glas wijn, ga in de zon zitten en denk na over de mogelijkheden die er zijn – want er zijn altijd kansen!”

Een ziekenhuisterrein met een grote cultuurhistorische waarde

Ondernemers

Young startup Tobias vond een

pand voor zijn sportschool

Tobias maakt al vijf jaar gebruik van een ruimte via Young Startup.

Geen 9 tot 5 baan

Een 9 tot 5 baan past niet bij iedereen. In elk geval niet bij Tobias Krone. Ontevredenheid over zijn gezondheid en frustratie in zijn werk als ICT’er leidden hem naar het ondernemerschap. Hij werd personal trainer en startte parttime met het aanbieden van persoonlijke trainingssessies. Hij kreeg steeds meer vraag naar personal training en besloot om zich fulltime op het ondernemerschap te gaan richten. “Toen ik echt geen uren meer over had om de personal training naast mijn bestaande baan te doen, heb ik eindelijk de stap gezet”, legt hij uit. Met zijn bedrijf ‘Tobias Krone trengt hand Conditioning’ in Deventer biedt hij personal training, groepstraining en kettlebell workouts aan.

Je eigen weg gaan

“Ik ga voor resultaat en verwacht hetzelfde van mijn klanten.”

Hoogwaardige fysieke training

“Ik geef personal training en kracht- en conditietraining aan kleine groepen”, zegt Tobias. “Daarnaast behandel ik mensen met klachten, zoals nek- en rugklachten.”

Het concept achter het bedrijf is om hoogwaardige fysieke trainingssessies aan te bieden in een vriendelijke maar gefocuste omgeving, waar iedereen zich welkom voelt. Tobias gebruikt zijn eigen persoonlijke drive om zijn klanten te helpen hun doelen te bereiken: “Ik ga voor resultaat en verwacht hetzelfde van mijn klanten.”

In een tijd waarin fitness-, crossfit- en andere sportscholen als paddenstoelen uit de grond komen, wist Tobias dat hij voor een unieke aanpak moest kiezen om zijn bedrijf tot een succes te maken: “Ik concentreer me niet alleen op mensen die willen afvallen. Dit is natuurlijk wel een grote doelgroep in de branche, maar ik help ook mensen met blessures of motivatieproblemen. Elke training is op maat gemaakt en zo behaal je het beste resultaat.”

"Young Startup bood precies wat ik zocht"

Young Startup ruimte

Tobias maakt al vijf jaar gebruik van een ruimte via Young Startup.  “Deze ruimte is groot genoeg, prima bereikbaar en beschikt over voldoende parkeergelegenheid. Bovendien ligt de ruimte vlakbij mijn huis. De voordelen zijn verder de lage maandkosten en het gemak van opzeggen indien nodig ”, legt Tobias uit. “Het is een fijne gedachte dat ik niet meteen jaren aan deze ruimte vastzit, je weet nooit wat er gebeurt.”

Blijf bij je product

Tobias gelooft dat het hebben van focus en het stellen van doelen het belangrijkste is als je wilt ondernemen.  Hij vertelt verder: “Blijf bij je product. Stel niet allerlei randzaken op, maar houd in plaats daarvan de focus op wat je je doelgroep wilt bieden – en vergeet niet te sporten!”

MICKKEUS in Amsterdam

Ondernemers

Young startup Mick maakte van zijn

zijn werk

Mick maakt al 8 jaar met zijn bedrijf gebruik van werkruimte via Young Startup. “Ik ben enorm blij met deze plek en hoop nog lang gebruik te kunnen maken van deze of een andere Young Startup ruimte.”

Mode als fulltime baan

Ondernemer Mick Keus heeft een passie voor mode. Hij heeft talent voor het maken van op maat gemaakte vintage Levi’s 501-jeans, maar pas toen hij Young Startup leerde kennen, realiseerde hij zich dat hij hier zijn fulltime baan van kon maken.

“Ik wilde nooit echt ondernemer worden of een nieuwe uitvinding doen, ik deed wat ik leuk vond en ik wilde dat wel verder ontwikkelen. En om dit te realiseren was ondernemerschap de enige optie”, legt Mick uit.

Liefde, leven en Levi's

"Een unieke kijk op een klassieker"

Duurzame broek

Met zijn bedrijf MICKKEUS giet Mick Levi’s 501 jeans in een nieuw en eigentijds jasje. Hij werkt met drie vaste collega’s en een aantal stagiaires. Hoewel de ontwerpen uniek en opvallend genoeg zijn om in de meest trendy winkels van Amsterdam verkocht te worden, legt Mick zijn visie bescheiden uit: “Het concept achter MICKKEUS is het creëren van een duurzame broek voor een eerlijke prijs met de beste service. ”

Sinds de oprichting is Mick’s bedrijf steeds sterker geworden. Zijn creaties worden veelvuldig gedragen en genoemd door fashion bloggers op sociale media.

Hoewel MICKKEUS zowel in Nederland als over de grens succes heeft geboekt, is Mick niet van plan om op zijn lauweren te rusten. Hij wil zijn bedrijf verder laten groeien en zich steeds meer richten op online verkoop.

Al 8 jaar via Young Startup

Op de vraag waar hij hoopt dat het bedrijf over vijf jaar staat, antwoordde Mick: “Op dezelfde locatie als nu! We hebben een geweldige tijd hier en we zijn blij om hier te kunnen werken.” Mick sluit echter niet uit in de toekomst wellicht te willen uitbreiden naar andere grote Europese steden. “Het zou geweldig zijn als dat dan ook kan in een Young Startup pand.”

Mick vertelt dat hij al 8 jaar met zijn bedrijf gebruik maakt van werkruimte via Young Startup. “Ik ben enorm blij met deze plek en hoop nog lang gebruik te kunnen maken van deze of een andere Young Startup ruimte.”

Geef nooit op

Veel ondernemers zullen het erover eens zijn dat het hebben van een positieve houding ten opzichte van de uitdagingen waar je als ondernemer mee te maken krijgt, enorm belangrijk is om deze te overwinnen. Mick’s mantra is dan ook: “Geef nooit op, blijf altijd geloven.”

Zakelijk succes heeft voor Mick echter ook een keerzijde: “Mijn privéleven heeft eronder te leiden, het grootse deel van mijn tijd draait om MICKKEUS ”. Maar als optimist weerlegt hij die stelling snel met een positievere: “Maar omdat ik er zo van geniet, is het absoluut de moeite waard!”

“Het leven voelt vrij!”

Tobias Krone Strength and Conditioning in Deventer

Ondernemers

Young startup Noëlle vond

in haar ruimte

Op korte termijn hoopt Noëlle een nieuw Young Startup pand te vinden waar zij de magie van De Tempel ook op een geheel nieuwe locatie kan creëren.

Een eigen yogaruimte

Gedurende de afgelopen 12 jaar is yoga voor Noëlle Sterk een belangrijk onderdeel van haar levensstijl geworden, zowel voor haar persoonlijk als door de oprichting van haar bedrijf De Tempel. Na een carrière in de radio maakte ze de sprong naar freelancen en lesgeven in yoga, maar ze merkte al snel dat ze kostbare tijd aan het verliezen was aan de fysieke kant van haar carrière. Noëlle legt uit: “Ik merkte dat ik altijd met dingen aan het sjouwen was. Inrichting voor een evenement hier, een tent met spullen daar. Met mijn yogamatten naar het strand. En weer terug.”

Vanuit haar ambitie om haar eigen ruimte te creëren, is De Tempel geboren. Met een ruimte van Young Startup kon deze ambitie gerealiseerd worden en heeft ze een alledaagse ruimte weten te transformeren tot een yogacentrum vol spiritualiteit, passie en liefde.

Passie en liefde

“De Tempel is meer dan enkel een yogaruimte”

Verbondenheid vieren

Noëlle is al ruim 12 jaar gepassioneerd met yoga bezig. Naar eigen zeggen bracht ze vóór De Tempel een groot deel van haar tijd door met “lesgeven en freewheelen”. Ze merkte na verloop van tijd dat er bij haarzelf en in binnen de yoga community behoefte ontstond naar een meer vaste plek. Ze legt uit dat De Tempel ontstaan is vanuit de gedachte dat het een plaats van liefde is: “Een plek waar alles samen zou komen onder één dak. Waar we verbondenheid zouden vieren in plaats van strijd te voeren tegen verschillen. Ik wist nog niet hoe dat er precies uit zou zien, maar het zou een fijne, warme plek zijn waar mensen zich thuis zouden voelen. ”

Oorspronkelijk was De Tempel een samenwerking tussen Noëlle en een goede vriendin, maar uiteindelijk deed ze het solo. Hoewel het soms moeilijk was, ging ze de uitdaging aan en streefde ze ernaar om van De Tempel de ruimte te maken waar ze van droomde: een yogacentrum vol spiritualiteit, passie en liefde.

“Ik denk dat we een heel speciale sfeer hebben gecreëerd."

Vintage en kleurrijk India

Noëlle is betrokken geweest bij elke stap in de fysieke en spirituele ontwikkeling van de ruimte van De Tempel. Zoals ze het beschrijft: “Ik denk dat we een heel speciale sfeer hebben gecreëerd. Het interieur bestaat uit smaakvolle vintage elementen gecombineerd met de sfeer van een kleurrijk India.” Door haar persoonlijke ervaring en kennis van de geschiedenis van yoga, was ze in staat om inspiratievolle ruimte te creëren, waar vriendschappen gesloten en goede gesprekken gevoerd kunnen worden. En waar natuurlijk yoga wordt uitgeoefend.

Blijf bij jezelf

Noëlle geeft aan dat veel van het werk dat nodig is om ondernemer te worden intens is. Maar het heeft haar er niet van weerhouden een unieke ruimte in de stad te creëren. Haar advies aan andere ondernemers: “We kunnen echt niet functioneren als we alleen maar achter een laptop tussen vier muren zitten. Zoek verbinding met het leven daarbuiten, dan blijft het stromen. Doe verder alles wat je doet met liefde. Stel jezelf elke dag de vraag: hoe kan ik deze dag een beetje mooier maken voor iemand anders? Wees dankbaar en blijf dicht bij jezelf. ”

Op korte termijn hoopt Noëlle een nieuw Young Startup pand te vinden waar zij de magie van De Tempel ook op een geheel nieuwe locatie kan creëren. Op de lange termijn wil ze blijven doen waar ze goed in is: veilige, spirituele en vriendelijke ruimtes bieden waar mensen verbinding kunnen vinden met zichzelf en elkaar.

FAIR2 Media in Bussum

Ondernemers

Young startup Arnoud Kuiper vond een

werkruimte

De werkruimte die Arnoud 5 jaar betrok via Young Startup voldoet nog steeds volledig aan zijn wensen. Arnoud: “Er is nog een aantal plekken vrij in dit pand, dus als je nog op zoek bent naar een fijne werkplek in Assen, kom dan eens kijken!”

Verkoopexpert

Toen verkoopexpert Arnoud Kuipers de kans kreeg om zijn eigen baas te worden, had hij geen extra aanmoediging nodig. Met zijn bedrijf 123aftersales helpt hij zelfstandigen en het MKB om hun klantenbestand uit te breiden en hun bedrijf te laten groeien. In november 2018 werd hij door een regionale verkiezing uitgeroepen tot ‘Ondernemer van de maand’. Een enthousiaste startup, motiverend spreker, trainer en schrijver van het boek “In 10 stappen van klant naar ambassadeur”. Arnaud werkt vanuit een mooie Young Startup locatie in het centrum van Assen.

Aftersales naar een hoger niveau

Arnoud moedigt zijn klanten aan om de aftersales naar een hoger niveau te tillen. Hij doet dit door hen via zijn training en lezingen te helpen het belang van aftersales te begrijpen. Samen met zijn klanten bedenkt en implementeert hij nieuwe strategieën om hun bedrijf aantrekkelijker te maken, zowel om zaken mee te doen als om voor te werken. Het doel van Arnoud is om van klanten en medewerkers ambassadeurs van het bedrijf te maken en in zijn boek legt hij uit hoe je dit in 10 stappen kunt bereiken. De juiste aftersalesstrategie is daarbij een cruciaal onderdeel.

YSU geeft mij de ruimte

"Mijn werkruimte is betaalbaar, dus ik hoef niet vanuit huis te werken"

Vanuit zijn prachtige Young Startup werkplek bedenkt Arnoud tijdens zijn strategieën. Hij bereidt hier ook zijn trainingen en lezingen voor en door van zijn trainingsworkshops een volledig meeslepende ervaring te maken, wordt hij gezien als een van de beste aftersales-experts die er zijn. Zijn ethos is gericht motiverende en inspirerende boodschappen en het delen van kennis op het gebied van klantervaring, klantloyaliteit en aftersales.

Vrijheid

Het grootste voordeel van het runnen van een eigen bedrijf is volgens Arnoud de vrijheid die het je geeft. En het is deze vrijheid die hem in staat stelt om de balans tussen zijn privéleven en werkleven te bewaken. “Het is verleidelijk om 80 uur per week te werken voor je eigen bedrijf, maar meestal houd ik me aan kantooruren”, vertelt hij. “Klanten zijn altijd welkom voor een kopje koffie tijdens deze kantooruren, maar de avonden zijn voor mijzelf.”

"in 10 stappen van klant naar ambassadeur"

De werkruimte die Arnoud 5 jaar betrok via Young Startup voldoet nog steeds volledig aan zijn wensen. Arnoud: “Er is nog een aantal plekken vrij in dit pand, dus als je nog op zoek bent naar een fijne werkplek in Assen, kom dan eens kijken!”

Betaalbare werkruimte

Arnoud noemt de lage kosten als een groot voordeel van een Young Startup bedrijfsruimte. Hij twijfelt er niet aan dat hij zonder deze ruimte vanuit huis zou moeten werken of zelfs zou moeten verhuizen naar een bedrijfsverzamelgebouw met gedeelde flexplekken. Het concept van Young Startup met de korte opzegtermijn werkt prima voor Arnoud:  “Ik ben flexibel genoeg om mijn kantoor te verplaatsen naar een andere locatie, mocht er een andere bestemming voor dit pand komen.”

In de vijf jaar dat hij in zijn huidige unit is gehuisvest, heeft hij een goede relatie onderhouden met de andere Young Startup ondernemers die gebruik maken van het pand: “We spreken elkaar regelmatig en maken er samen een fijne en schone werkomgeving van.”

FAIR2 Media in Bussum

Ondernemers

FAIR2 Media vond een

werkruimte in een voormalig postkantoor

FAIR2Media gebruikt sinds 2017 gebruik van een voormalig postkantoor als werkruimte via Young Startup. Voor die tijd werkten ze vanuit huis, maar de ondernemers Kosmo. Matthias en Margo werden daar belemmerd door het gebrek aan ruimte.

Ondernemersgeest

Kosmo, een van de eigenaren van ontwerpbureau FAIR2 Media, heeft altijd een ondernemersgeest gehad en ging na zijn studie meteen als zelfstandige aan de slag. Hij vertelt: “Het uitgangspunt van FAIR2Media is dat je werk moet doen dat je leuk vindt. Wij hebben dit bedrijf omdat we er energie uit halen en ervan genieten. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het altijd een feest is. Soms zijn er moeilijke periodes. Net als iedereen moeten we werken aan goede communicatie en samenwerking.”

Nadat hij zijn ondernemersplan aan vrienden Matthias en Margo had gepitcht, kwamen de twee snel bij het bedrijf en in een gestaag toenemend tempo werd meer personeel toegevoegd. In 2019 was FAIR2 Media een feit geworden.

Werk dat je leuk vindt

“Onze ontwerpen maken de wereld speelser en leuker”

“Innovatie vormt de kern van alles wat we doen. We maken ontwerpen en concepten die de wereld speelser en leuker maken”, aldus Kosmo. “Ons werk bestaat uit ontwerpen, programmeren, grafisch werk, timmerwerk, we werken met lasersnijders, 3D-printers, een cirkelzaag, verf en een fotostudio. Soms gebruiken we een naaimachine voor de finishing touch, of de soldeerbout of lasmachine. Of wat er ook nodig is om het beste product te maken.”

Deze veelzijdige aanpak is er een die FAIR2 Media goed heeft gediend: “Ons ondernemingsdoel is een geleidelijke groei”, legt Kosmo uit: “We willen uiteindelijk bestaan uit een team van ongeveer 15 mensen die elk een goed inkomen kunnen verdienen met het bedrijf.”

“Een goede zaak dat leegstaande gebouwen op deze manier toch zinvol gebruikt worden”

Werken in een voormalig postkantoor

FAIR2Media gebruikt sinds 2017 gebruik van een voormalig postkantoor als werkruimte via Young Startup. Voor die tijd werkten ze vanuit huis, maar de ondernemers Kosmo. Matthias en Margo werden daar belemmerd door het gebrek aan ruimte: “Toen het te klein werd in de woonkamer, zijn we gaan zoeken. We hadden niet de mogelijkheid om een werkruimte te kopen of te huren in de reguliere huurmarkt. Zo kwamen we bij Young Startup terecht – en daar zijn we nog steeds blij mee ”, aldus Kosmo. “Wij vinden het een goede zaak leegstaande gebouwen op deze manier toch zinvol gebruikt worden”, voegt Matthias toe.

Arnoud Kuipers in Assen

Blijf op de hoogte van ons actuele ruimteaanbod