Het terrein ligt in een buitengebied, enkele kilometers van winkelvoorzieningen en scholen. Dat creëerde een extra uitdaging om geïnteresseerde bewoners en ondernemers aan te trekken.
Bij VPS zijn we aan de slag gegaan met intensieve promotiecampagnes voor locatie- en lokale marketing. Al snel raakten de eerste partijen geïnteresseerd, waarna het balletje is gaan rollen. Er is een mooie mix van wonen, werken, ontspanning en cultuur ontstaan. Het gebied was voorheen gesloten en is nu een open ontmoetingsplek. Zowel bewoners, ondernemers, wandelaars, fietsers en gezinnen uit de omgeving vinden er elkaar.
In de 24 gebouwen van Fort Isabella bevinden zich zo’n 100 ondernemers. Het gaat om onder andere een imker, een yoga- en boksschool, een koffiebranderij en diverse marketingbureaus en horecagelegenheden zoals Pannukoek en Osteria Ciao Bella. In drie van de gebouwen wonen zorgvuldig geselecteerde bewoners. Hun aanwezigheid heeft een preventieve werking. Bovendien houden zij de omgeving 24/7 in de gaten.
Opnieuw op de kaart
Met name de horecagelegenheden trekken veel bezoekers van buitenaf naar het terrein. Ook de organisatie van publieksevenementen zoals Het Aanschuifdiner en de Fort Isabella Food & Lifestyle Market door de ondernemers zijn populair.
In het fort bevindt zich ook de Stichting Fort Isabellakazerne. De stichting brengt historische gegevens, documenten en voorwerpen bijeen, behoudt die en stelt ze tentoon. Het toont de militaire historie van het terrein.
De stichting stelt het terrein jaarlijks open tijdens de Open Monumentendag en de Open Kazernedag. Dit zet het fort op de kaart als een open ontmoetingsplek en een aantrekkelijke locatie voor ondernemers en woningzoekenden om zich te vestigen.