Hoe begin je een pop-up store?

Pop-up stores zijn in feite niet meer dan tijdelijke winkels. Vaak gaat het om een marketingstunt, maar soms is het ook omdat een webwinkel wil proeven van de wondere wereld die retail heet. Er komen steeds meer locaties vrij waar je een pop-up store kunt beginnen, maar hoe pak je dat precies aan? Wij hebben een aantal handige tips voor je!

We leven in een tijd waarin er steeds meer online wordt gewinkeld en waarbij sommige stenen winkels kopje onder gaan. Met als gevolg dat er in die gezellige winkelstraatjes soms voor langere tijd panden leegstaan. En daar komen de pop-up stores om de hoek kijken. Het zijn soms merken, maar soms ook webwinkels die voor bepaalde tijd zo’n leeg winkelpand betrekken en er net zo snel weer uit kunnen gaan als dat ze erin zijn gekomen. Het is dan ook een populair fenomeen. Lingerieketen Sapph is van plan om via meerdere pop-up stores hun bh’s en slipjes te verkopen, terwijl in de loop der jaren heel wat bedrijven hun waren via een pop-up store op uiterst creatieve wijze hebben weten te verkopen. En in de zomer van 2013 krijgt Amsterdam-Noord haar eigen pop-up winkelcentrum.

Een pop-up store beginnen

Als webwinkelier is de pop-up store een uitgelezen mogelijkheid om eens aan het ‘winkeltje spelen’ te ruiken. Na een paar weken ervaar je vanzelf de voor- en nadelen aan het runnen van een eigen stenen winkel. Maar hoe begin je een pop-up store?

1. Zoek een locatie

Het meeste essentiele onderdeel van dit proces is natuurlijk het vinden van een geschikte locatie voor de pop-up store. Die kun je soms via-via vinden, soms via een gemeentekrantje of –website, maar er zijn ook sites die zich hebben gespecialiseerd in het bemiddelen tussen verhuurder en huurder. Zo heb je bijvoorbeeld Zazone, een site waarbij je je eigen tijdelijke winkel kunt zoeken en boeken. In februari van dit jaar schreven we al over dit initiatief en toen telde het winkelaanbod nog maar zes vestigingen, in onder andere Hattem, Elburg en Zwolle. Nu zijn het er al dertien, waaronder locaties in Den Haag, Utrecht en Amsterdam.

Verder heb je nog Popupsquare, een platform voor pop-up stores in Nederland. En Ridicule is een pop-up store die in het Arnhemse Modekwartier ligt. Om de 1 à  3 maanden krijgt een nieuwe kledingontwerper, kunstenaar of designer de mogelijkheid om tijdelijk de winkelruimte te huren. Zo’n dergelijke opzet is er ook in Amsterdam, in de Negen Straatjes. Daar kun je via Berenstraat24.nl een ruimte huren voor een weekend, week of maand en gebruiken als tijdelijke winkel, expositieruimte, etalage of showroom. Een populaire locatie, want volgens de mensen achter de site is Berenstraat 24 voor 2012 al helemaal volgeboekt!

2. Bedenk wat er in de winkel komt

Als je eenmaal een locatie voor je pop-up store hebt gevonden en je hebt een periode afgesproken waarop je je producten kunt verkopen, is het nu zaak om te bedenken wat je precies wilt gaan verkopen en wat je allemaal nog meer in je tijdelijke winkeltje gaat laten zien aan het winkelend publiek. Ga je je bestverkopende producten in de etalage zeggen of juist de minder populaire, maar daardoor niet minder aantrekkelijke artikelen? Focus je je in je pop-up store op één soort artikel uit je assortiment (bijvoorbeeld voetbalschoenen als je een online sportzaak runt) of juist op allerlei verschillende artikelen? En hoe breng je het feit dat je eigenlijk een webwinkel hebt, en dus daarvoor reclame wilt brengen, onder de aandacht? Hang je grote posters met daarop je url en een screenshot van de webwinkel op? Of ga je voor iets minder sufs en hoop je op succes met QR-codes?

Realiseer je trouwens goed dat je –tijdelijk– een sténen winkel opent. En dat vraagt om maatregelen die je niet gewend bent van je webwinkel. Als je bijvoorbeeld kleren verkoopt, dan doe je er goed aan om pashokjes neer te zetten in je pop-up store. Juist omdat je een tijdelijke winkel runt en het wellicht voor de klant niet heel makkelijk wordt om zijn aankopen nog te ruilen. Denk ook aan pinmogelijkheden in je winkel, want geen enkele klant zit erop te wachten om eerst naar een pinautomaat te moeten lopen voordat hij die ene grote aankoop in je winkel kan doen. En hoe laat je de klant zijn aankopen meenemen? Zorg er dus voor dat je tasjes hebt, het liefst natuurlijk met de url en naam van je webwinkel op de voorkant.

3. Zorg ervoor dat men je kan vinden

Als je een locatie hebt gevonden en geregeld en je hebt nagedacht over hoe je je winkel gaat inrichten, dan is het nu de beurt om ervoor te zorgen dat men je winkel in de periode dat jij ‘m huurt gaat vinden. In het geval dat je een webwinkel hebt die op die locatie, in die buurt, niet snel een belletje doet rinkelen, dan moet je daar uiteraard verandering in brengen. Dat kun je onder andere doen door lokaal reclame te maken. Hang briefjes op in supermarkten of op lantaarnpalen en stuur persberichten naar lokale kranten, die vaak maar wat graag kopij opgestuurd krijgen. Verder kun je misschien lokale twitteraars via Twitter aanspreken met de vraag of het nieuws omtrent de door jou geopende, nieuwe shop wat voor hen en hun volgers is en of ze dat dus willen tweeten. Ook kun je jouw persberichten sturen naar allerlei lokaal opererende nieuwssites, die altijd op zoek zijn naar nieuws uit de regio. En vergeet uiteraard niet om je (vaste) bezoekers op de website te informeren over de pop-up store! Misschien vinden ze het wel leuk om, als ze toch in de buurt zijn, eens langs te hoppen bij jouw winkel om zo niet alleen het aanbod in het echt te zien, maar ook om de webwinkelier achter de online shop eens in levenden lijve te zien.

4. Werk aan de winkel!

Als je al deze stappen succesvol hebt voltooid, dan duurt het waarschijnlijk niet lang meer voordat je pop-up store eindelijk geopend gaat worden. Wat je dan nog rest is hard, heel hard werken. Je moet niet alleen je assortiment naar de nieuwe locatie zien te verhuizen, maar ook zorgen voor de juiste aankleding. Je moet schappen inrichten (en misschien wel zelf meenemen), je moet pashokjes opbouwen, posters ophangen, de boel schoonmaken, stofzuigen, de ramen afnemen, et cetera. En dat is natuurlijk nog voordat de deuren daadwerkelijk opengaan voor het winkelend publiek. Want als die langzaam maar zeker binnenstroomt, moet je je producten ook nog zien te verkopen. Maar dat moet, gezien je ervaring als webwinkelier, niet het grootste probleem zijn…

Bron: Young Startup
Blijf op de hoogte van ons actuele ruimteaanbod