Het ultieme logo in vijf stappen

De psychologie achter een eerste indruk van het logo.

Als startende onderneming sta je aan de voet van de ontwikkeling van je merk. Naast een pakkende naam wil je ook een logo hebben die exact uitstraalt waar jij als onderneming voor staat, bijvoorbeeld betrouwbaar, authentiek of modern. In het volgende artikel wordt dieper ingegaan op de elementen die een logo bijzonder maken en hoe deze bijdragen aan het imago van het bedrijf. Ook nemen we een aantal logo’s van de grootsten der aarde onder de loep.

Een compleet nieuw en professioneel logo ontwerpen, dat is zo eenvoudig nog niet. Een logo is vaak bepalend voor de eerste indruk en blijft voor een zo lang mogelijke tijd het boegbeeld voor een bedrijf. Het logo komt op vrijwel elke communicatie uiting: van de visitekaartjes tot en met de bedrijfswebsite. Een goed begin is, in het geval het ontwerpen van een logo, dus meer dan het halve werk. Maar hoe komt deze eerste indruk tot stand? Wat is de psychologie achter de eerste indruk van een logo? Maak in vijf stappen het ultieme logo!

Stap 1: Oriënteer op logo’s van de concurrentie

Niet de kleuren en vorm bepalen, maar de logo’s van de directe concurrentie bestuderen: dat zou de eerste stap moeten zijn naar een nieuw logo. Een logo schept verwachtingen, vaak onbewust. Om de stijl van het logo te bepalen, kan het best georiënteerd worden op de logo’s van bedrijven, die gezien worden als de directe concurrent. Dit zijn de bedrijven die in dezelfde branche werkzaam zijn, met een soortgelijk aanbod, in dezelfde prijsklasse, met hetzelfde service niveau. Zo kan precies bepaalt worden hoe de juiste verwachtingen geschept kunnen worden.

‘Me too’ of uniek logo?

Een uniek logo, in een totaal andere stijl als de directe concurrenten, kan voor betere herkenbaarheid zorgen. Als het een startende onderneming betreft, zal het echter meer moeite kosten om een juiste eerste indruk te wekken met een uniek logo als het budget beperkt is.

De directe concurrenten hebben vaak al verwachtingen aan hun logo gekoppeld, zij hebben al een naam opgebouwd. Door dezelfde stijl aan te houden met een sterk ‘me too’ logo, kan de eerste indruk van de klant eenvoudig de juiste richting op gestuurd worden en de identiteit van de directe concurrentie ‘geleend’ worden. Let op de stijl, de vorm en het kleurgebruik van het logo van directe concurrentie: een sterk ‘me too’ logo zal deze aspecten benaderen, zonder te imiteren.

Stap 2: Kies de kleur van het logo

Elke kleur wekt een ander soort emotie op, sneller dan de hersens kunnen denken om hier een rationele reden aan te koppelen. Uit onderzoek is gebleken dat 62 tot 90% van de eerste indruk in het onderbewustzijn wordt bepaald door kleur alleen. Het is dus belangrijk dat de kleuren van het logo bij de identiteit van het bedrijf passen. Hieronder een overzicht: welke kleur past het beste bij de identiteit van het bedrijf?

Kleur Associaties

  • Wit Netjes, onschuld, vrede, zuiverheid, verfijnd, steriel, simpel, overgave, getrouwheid
  • Geel Voorzichtigheid, vrolijk, lafheid, nieuwsgierigheid, geluk, plezier, speels, positiviteit, zonneschijn, warmte
  • Oranje Betaalbaar, creativiteit, enthousiasme, plezier, joviaal, speels, hooghartig, jong
  • Rood Actie, avontuur, aggressief, bloed, gevaar, gedrevenheid, energie, opwinding, liefde, passie, kracht, daadkrachtig
  • Roze Waardering, delicaat, vrouwelijkheid, fleurig, teder, meisjesachtig, dankbaarheid, onschuld, romantisch, soft, rustig
  • Paars Ceremonie, duur, fantasie, gerechtigheid, mystery, nobel, koninklijk, vorstelijk, verfijnd, spiritualiteit
  • Blauw Autoriteit, kalm, zelfvertrouwen, waardigheid, gevestigd, loyaliteit, macht, succes, sereen, betrouwbaar
  • Groen Milieuvriendelijk, fris, evenwichtigheid, gezondheid, onervaren, geld, natuur, vernieuwing, rust
  • Bruin Kalmte, diepte, aarde, natuurlijk, ruwheid, rijkdom, eenvoudig, serieus, subtiel, nut, houterig
  • Grijs Autoriteit, zakelijk, saaiheid, nederigheid, humeurig, praktisch, respect, somber, stabiel
  • Zwart Autoriteit, brutaal, klassiek, conservatief, formaliteit, mysterie, geheim, serieus, traditie

Vergeet echter niet rekening te houden met de achtergrond kleur, waarop het logo te zien zal zijn. Witte, gele en lichtgrijze logo’s zullen bijvoorbeeld minder goed opvallen op de witte achtergrond van bijvoorbeeld een website.

Verschillende interpretaties

Bovengenoemde interpretatie van kleuren geldt voor Westerse culturen. Hou rekening met eventuele interpretatie binnen andere culturen. Zo staat wit in de westerse wereld onder andere voor onschuld en vrede, in sommige delen van Azië is wit de kleur van de dood.

Deze verschillen in interpretatie kunnen echter ook plaatsvinden binnen de Westerse culturen. Een voorbeeld hiervan is het probleem waar Orange tegenaan liep in Noord-Ierland. Orange was in 1996 het derde grootste telecom bedrijf in Groot-Brittanië en had als slogan ‘The future’s bright, the future’s Orange’. In Noord-Ierland wordt de kleur oranje echter gezien als de kleur van de Oranjeorde, een protestants broederschap. Zij staan onder andere bekend om de jaarlijkse Oranje marsen, die meer dan eens tot geweldadige botsingen hebben geleid met de Katholieke bevolking. ‘The future’s bright, the future is Orange’ zou in Noord-Ierland dus niet bij iedereen even goed vallen.

Kies de kleur die het beste bij de identiteit van het bedrijf past, maar hou rekening met mogelijke verschillen in interpretatie van de doelgroep.

‘The Future is bright, the future is Orange’
Een slogan die niet bij iedereen in Noord-Ierland goed zou vallen.

Stap 3 – Kies de vorm van het logo

Net als kleuren, kan ook de vorm van het logo voor reacties zorgen in het onderbewustzijn. Een ronde vorm is bijvoorbeeld heel erg gefocust op emoties. Ronde vormen staan voor liefde, relaties, vriendschap en kunnen laten zien dat een bedrijf om de klant geeft en altijd klaar staat om te helpen waar nodig. Dit is de indruk die bedrijven willen wekken, als zij klanten hebben, waar vaak een langdurige relatie mee wordt aangegaan.

Vierkanten, rechthoeken en driehoeken kunnen staan voor stabiliteit, daadkracht en betrouwbaarheid. Dit zijn een goede vormen voor bedrijven die goed georaniseerd, efficiënt en professioneel over willen komen. Samenvattend richten ronde vormen zich meer op emotie, waar hoekige vormen staan voor meer zakelijke aspecten als efficiëntie.

Ook de lijnen binnen de vorm hebben invloed op het onderbewustzijn. Horizontaal gerichte lijnen wekken een indruk van rust en kalmte, waar verticale lijnen staan voor daadkracht en aggressie. Lijnen met een lichte curve staan voor beweging, ritme en plezier, waar lijnen met scherpe hoeken staan voor energie en levendigheid.

Kies de vormen die het beste passen bij de identiteit van het bedrijf. De vorm, zal samen met de kleur, het grootste deel van de eerste indruk van het logo beïnvloeden.

Stap 4 – Verborgen aspecten in het logo

De leukste logo’s hebben een slimmigheidje in het ontwerp zitten. Een aspect dat vaak niet in één oogopslag gezien wordt, maar als er beter gekeken wordt een verborgen boodschap heeft. Hier zijn talloze voorbeelden van. Denk bijvoorbeeld aan het logo van Amazone, waarbij een pijl van de A naar de Z wijst, erop duidend dat zij alles in huis hebben. Tegelijkertijd heeft deze pijl de vorm van een lach, wat het geluk van de klanten weergeeft.

Soms is dit slimmigheidje echter te goed verstopt en wordt deze pas gezien indien hierop gewezen wordt. Neem bijvoorbeeld het logo van transport bedrijf FedEx, met de verborgen pijl tussen de laatste E en de X. Een slimmigheidje kan ook té goed verstopt zitten.

Stap 5- De beste logo’s zijn tijdloos

Het logo krijgt een waarde door de prestaties en de manier van communiceren van het bedrijf zelf. Een goede naam opbouwen en deze koppelen aan het logo, kost tijd en geld. Het is zonde om alle emoties, verbonden aan het logo, weer af te moeten breken omdat het logo verouderd is. De vernieuwing van een logo kan veel geld kosten en ten koste gaan van de goede naam die aan het logo gekoppeld is.

Het ideale logo is tijdloos en heeft nauwelijks aanpassingen nodig over de tijd. Hiermee wordt de identiteit van het bedrijf het best bewaard. Zo kennen het logo van Coca Cola, Shell en Ford al jaren dezelfde basis. Het kenmerk van een sterke merknaam.

Het ultieme logo

Het ultieme logo geeft consumenten een sterke en relevante eerste indruk van het achterliggende bedrijf, ook al is iemand nog nauwelijks in aanraking gekomen met de identiteit van het bedrijf. Een logo kan boekdelen spreken, zij het niet altijd in het bewustzijn: maak hier gebruik van. Begrijp de psychologie achter de interpretatie van logo’s en ontwikkel zelf het ultieme logo, die past bij de identiteit van het bedrijf!l

Bronnen
Blijf op de hoogte van ons actuele ruimteaanbod