ZZP’er vanuit huis: de voor- en nadelen

ZZP’er vanuit huis: de voor- en nadelen
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
5 jaar geleden
Gepost in Tips

Veel ZZP’ers zijn thuisondernemers: ze hebben een slaapkamer of de zolder als kantoor ingericht, werken aan de keukentafel of werken in de garage. Dat heeft de nodige voordelen: het is goedkoop, je springt zo onder de douche, uit op je bureaustoel en je kunt tijdens het werken je kroost in de gaten houden. Een nadeel echter is dat goedkoop vaak duurkoop blijkt. 

Je hoeft dan wel geen extra huur te betalen, maar in de meeste gevallen zijn de kosten voor gebruik en inrichting van je kantoor aan huis niet aftrekbaar. Je kunt daarom wel je laptop, printer en andere apparatuur (met software) afschrijven, maar niet je bureaustoel, bureau en archiefkast. En ook niet de elektriciteit en verwarmingskosten. Dat tikt wel aan, want waar anderen dagelijks van 9 tot 5 van huis zijn, zit jij de hele dag te stoken. Die kosten zijn wél aftrekbaar bij een gehuurde werkruimte elders.

Fiscale regels
Uw woning moet aan de volgende eisen voldoen om belasting af te trekken van het kantoor aan huis:

  • De werkruimte moet splitsbaar zijn van het woongedeelte. Het moet daarom een eigen opgang en sanitair hebben. Dat is bijvoorbeeld het geval bij een woonwinkelpand met afzonderlijke ingangen voor de winkel en de woning.
  • Je moet een substantieel deel van je inkomsten in de werkruimte verdienen. Dat is minimaal 30% als dit je enige werkruimte is, en minimaal 70% als je ergens anders ook een werkruimte hebt (bijvoorbeeld in een bedrijvenverzamelcentrum). Als je jouw woning splitst, verhuur je in feite een deel van het pand aan je bedrijf. Daarom mag je maximaal 4% van de waarde van de werkruimte aftrekken plus een evenredig deel van de kosten die een normale huurder ook zou moeten betalen, zoals energie, schoonmaak en verzekering. Gaat het om een huurwoning, dan kun je de aftrek berekenen aan de hand van het vloeroppervlak

    Heb je een eigen woning, dan zijn de regels iets soepeler. Je hebt dan de volgende opties:
  • De woning is bouwkundig gesplitst: je moet het deel dat je als werkruimte gebruikt tot je ondernemingsvermogen rekenen.
  • De woning is niet bouwkundig splitsbaar: hier is sprake van keuzevermogen. Je kunt kiezen of je het pand tot het ondernemingsvermogen rekent, of het hele pand privébezit is of dat je het pand administratief splitst in een privégedeelte en een zakelijk gedeelte. Wanneer het privégebruik of het zakelijk gebruik sterk overheerst, heb je niets te kiezen en moet je het hele pand respectievelijk privé of zakelijk behandelen.

Tip: Je kunt deze keuze niet te allen tijde maken, je moet deze namelijk aangeven op de jaarstukken bij de eerste aangifte inkomstenbelasting sinds je ondernemer bent. Dat is dus uiterlijk op 1 april in het jaar nadat je begonnen bent.

Mocht je er zelf niet uitkomen of je in aanmerking komt of wil je meer informatie? Neem dan vrijblijvend contact op met onze partner SFAA via 020-2610723 of mail je vraag naar [email protected]. Zij helpen je graag!

Klik hier en lees verder