Zzp-blindheid

Zzp-blindheid
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
2 maanden geleden
Gepost in Ondernemen

Bedrijfsblindheid een grote beperkende factor voor groei

Bedrijfsblindheid is voor veel organisaties een groot probleem. Vooral als het gaat om innovatie en vernieuwing is dit een enorme drempel. We zien namelijk vaak onze eigen beperkingen en tekortkomingen niet. Bedrijfsblindheid is echter geen schande. Het overkomt ons allemaal, niemand uitgezonderd. Het gaat erom hoe je ermee omgaat. Door bijvoorbeeld een buitenstaander te betrekken creëer je een ander perspectief.

Een buitenstaander, bijvoorbeeld een externe professional, kan iets aanreiken dat complementair is aan het interne perspectief. Zo iemand kan bedrijfsblindheid helpen te overwinnen. Zo’n buitenstaander kan een echte specialist zijn maar ook gewoon een goede vriend. In Nederland, waar de flexibele schil een belangrijk onderdeel uitmaakt van de beroepsbevolking, neemt de zzp’er ook regelmatig deze positie in. Zzp’ers hebben als externe ook minder last van bedrijfsblindheid en zij lijken minder de bedrijfsroutines te volgen dan vaste medewerkers. Hierdoor zijn zij in staat om de behoefte aan vernieuwing (sneller) te zien en daarop in te spelen. Als er gekeken wordt naar bedrijven die hoog scoren op innovativiteit en vernieuwing, zien we ook dat deze bedrijven een grotere flexibele schil hebben en over het algemeen succesvoller zijn dan bedrijven waar de innovativiteit lager ligt en de flexibele schil kleiner is. Met Adapt Innovatie zien wij veel situaties waar bedrijfsblindheid een grote beperkende factor blijkt te zijn voor groei en innovatie binnen organisaties. Dit ook omdat innovativiteit en bedrijfsblindheid in veel gebieden elkaars tegenpolen lijken te zijn:

Klik hier en lees het volledige artikel