Zuid Koreaanse sociaal ondernemers bieden een alternatief

Zuid Koreaanse sociaal ondernemers bieden een alternatief
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
4 jaar geleden
Gepost in Ondernemen

Zuid Korea staat bekend om zijn snelle economische ontwikkeling. In 1960 nog straatarm, nu de 11e economie ter wereld. De laatste jaren stagneert de groei echter en grote bedrijven zoals Samsung en Hyundai verplaatsen productie naar het buitenland, met stijgende werkloosheid tot gevolg. Het besef groeit dat er een alternatief nodig is. Steeds meer sociaal ondernemers laten zien dat dit mogelijk is, stelt Stefan Panhuijsen van Social Enterprise NL die een half jaar in Zuid-Korea woonde.

Aan het eind van de dag brandt er nog volop licht in de kleine straatjes van Changsin-dong, een oude wijk in Seoul. In de schaduw van het gloednieuwe Dongdaemun Design Plaza – een ontwerp van de sterarchitect Zaha Hadid, totale kosten ruim 400 miljoen euro - wordt in duizenden kleine ateliers kleding volgens de laatste trends in elkaar genaaid. Draagt een populaire K-pop zangeres vandaag een nieuwe jurk, dan ligt een replica morgen in de winkel. Met dank aan de naaiateliers in Changsin-dong.

De laatste jaren hebben de naaiateliers het moeilijk. Zuid Korea ontkomt niet aan de wereldwijde concurrentie en veel kledingwinkels wijken voor productie uit naar het goedkopere China of de Filipijnen. Steeds minder naaiateliers kunnen hun hoofd boven water houden en het ambacht dreigt te verdwijnen.

Dat moet veranderen dachten Yunye Shin (32) en Sungjae Hong (31), oprichters van de social enterprise 000 GAN. Met dit modelabel willen ze niet alleen nieuw werk voor de naaiateliers creëren, maar hen ook stimuleren om veel minder textielafval te achterlaten. Van oude stoffen worden nieuwe producten gemaakt en de kleding wordt zo ontworpen dat er nauwelijks afval overblijft, terwijl bij een regulier ontwerp 15% van het textiel wordt weggegooid. Het gaat 000 GAN voor de wind. De modebewuste Zuid Koreanen zijn dol op de hippe kleding en SK Ventures investeerde begin 2016 in deze social start up. Shin en Hong dromen ondertussen van uitbreiding naar het buitenland. Lees verder...

Bron: oneworld.nl