Zoekmachine optimalisatie voor ondernemers: een overzicht

Zoekmachine optimalisatie voor ondernemers: een overzicht
3 jaar geleden
Gepost in Gastblogs

Beeld je in dat je in een voor jou onbekende stad bent zin hebt om iets te eten. Wat doe je dan? Je zoekt online via je smartphone en maakt waarschijnlijk binnen enkele minuten je keuze. Ziet het er gezellig uit en is het niet te ver weg? Prima, doen we!

Het Belang van Zoekwoorden Onderzoek
Tegenwoordig is het aan de orde van de dag dat je even op internet zoekt naar een restaurant, fietsenmaker of tandarts als je die nodig hebt. Maar bedenk je eens waarom je nu juist dit restaurant hebt gevonden. Dit komt omdat je een bepaalde zoekactie hebt gedaan waar de website al op heeft ingespeeld. Jij hebt een bepaalde vraag of behoefte en de website geeft je het antwoord. Er bestaat een term voor dit fenomeen, namelijk zoekwoorden onderzoek. Door dit principe toe te passen is het restaurant erachter gekomen waar potentiële klanten naar zoeken, om deze zoekwoorden vervolgens in de website te verwerken. Maar hoe zit het met al die andere restaurants in de stad?

Het Verslaan van Concurrenten
De kans is groot dat de websitebeheerder een analyse heeft gemaakt van de websites van de concurrentie. Door slim te werk te gaan kun je ervoor zorgen dat jouw website het beter gaat doen dan die van je concurrenten. Hiermee vergroot je de kans dat jij hoger in de zoekresultaten komt te staan.

Maar wat nu als je concurrentie dezelfde technieken gaat toepassen? Hoe voorkom je dat zij straks boven jou komen te staan in Google en je hierdoor klanten gaat verliezen?

Je Pagina Optimaliseren
Jaren geleden kon je Google nog om de tuin leiden door het veelvuldig gebruiken van specifieke zoekwoorden. Een timmerman uit Delft kon zonder al te veel moeite bovenaan de lijst komen door overdreven vaak de woorden ‘timmerman’ en ‘Delft’ in zijn website te verstoppen.

Vandaag de dag is het niet meer zo eenvoudig. Sterker nog, als je niet oppast levert een dergelijke strategie je sancties op en kun je een hoge notering helemaal vergeten.

Het restaurant heeft dit goed begrepen. Zij hebben het principe van zoekmachine optimalisatie, toegepast en hebben dit beter gedaan dan de concurrentie. Enkele voorbeelden:

• Zoekwoorden op de juiste plek zetten
• Synoniemen gebruiken
• Geen overmatig gebruik van dezelfde woorden
• Toepasselijke afbeeldingen
• Je website makkelijk doorzoekbaar maken voor de zoekmachines

Content is de Sleutel
Je hebt de website inmiddels gevonden en gaat nu beoordelen of dit een goede keuze is voor je avondeten. Tot je tevredenheid zie je dat er een routebeschrijving is, het menu online beschikbaar is en zelfs een YouTube filmpje waarmee een kijkje in de keuken gegeven wordt. De professionele foto’s van het gezellige interieur trekken je definitief over de streep.

Dit zijn allemaal voorbeelden van de juiste content op de juiste plek. Het is leuk, informatief en straalt veel vertrouwen uit, waardoor jij er een goed gevoel bij krijgt en geen reden meer ziet om verder te zoeken.

Toonaangevend via Links
Ineens is het overvol en zijn alle tafels bezet. De manager is zeer blij verrast maar ook lichtelijk in paniek; hoe gaan we al deze mensen tevreden houden terwijl ze moeten wachten?

Wat blijkt: het restaurant heeft niet alleen een mooie website, maar maakt de verwachtingen ook in de praktijk dubbel en dwars waar. De manager heeft onlangs een aantal invloedrijke bloggers uitgenodigd die nu naar zijn website linken. Het restaurant is toonaangevend geworden en zal niet snel meer uit de zoekresultaten verdwijnen.

Samenvattend
De vijf principes die zijn toegepast nog een keer op een rij:

1) Zoekwoorden onderzoek; word vindbaar voor je publiek
2) Concurrentie analyse; doe het beter
3) On-page optimalisatie; structureer je pagina optimaal
4) Content; publiceer uitmuntende content
5) Link building; gebruik je kwaliteit om invloedrijke links aan te trekken

Als beginnende ondernemer kan het toepassen van deze vijf zoekmachine optimalisatie disciplines de weg naar succes betekenen. Ook als je iets anders doet dan het runnen van een restaurant.