Zoekers willen geen social in resultaten

Zoekers willen geen social in resultaten
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
6 jaar geleden
Gepost in Social Media

Social media spelen een steeds belangrijke rol in ons (online) leven. En die invloed zien we automatisch ook terug in de zoekresultaten van zoekmachines als Google en Bing. Maar zitten wij wel te wachten op ‘social’ resultaten als we naar iets zoeken? Nee, zo concludeert Search Engine Watch.

Zij hielden een klein onderzoekje onder 150 zoekers, die een iets aangepaste versie van Google’s zoekresultaten-pagina kregen te zien en een iets aangepaste versie van Bing’s zoekresultaten-pagina.

"Door gebruik te maken van hetzelfde trefwoord voor iedere zoekmachine, hebben we gekozen voor een zoekopdracht die een afspiegeling is van een typische layout voor zowel Google als Bing. Herkenbare logo's werden verwijderd uit de zoekresultaten en respondenten werd gevraagd om hun vooroordelen zo goed mogelijk aan de kant te zetten , zelfs als herkenning van de zoekmachine nog steeds mogelijk was. Daarna werd respondenten een aantal vragen gesteld over specifieke elementen van de zoekresultaten-pagina's (SERP).”

Op de vraag “wat vind jij van 'social' resultaten die in de zoekresultaten worden verwerkt”, gaf 62 procent aan het niet te willen. Bijna een op de vijf had geen voorkeur en een even groot percentage (19%) was er een voorstander van. De tegenstanders noemden vooral 'afleiding van hun zoektocht naar informatie' en 'zorgen over hun privacy' als redenen waarom ze het liever niet wilden.

Social liever los van zoekresultaten
Daarna werd gevraagd welke zoekmachine ze de voorkeur gaven in het geval dat ‘social’ wél in de zoekresultaten zijn werkt. De ondervraagden kenden een sterke voorkeur voor Bing, ten faveure van Google. Hierbij gaat het dus wel alleen om de layout-keuzes die beide zoekmachines hebben gemaakt, niet op welke sociale netwerken ze in de resultaten verwerken of wat die sociale content precies inhoudt. De manier waarop Bing ‘social’ verwerkt, namelijk door een blokje met sociale content rechts van de zoekresultaten te tonen, kreeg de meeste sympathisanten achter zich.

Maar als er werd gevraagd naar welke zoekmachine de voorkeur kreeg als het ging om hoe de universele zoekresultaten werden gepresenteerd, dan kreeg Google de voorkeur. Zowel als er gewoon werd gezocht, als wanneer er specifiek werd gezocht naar nieuws (‘News’) afbeeldingen (‘Images’) of producten ('Shopping') via de daarbij behorende tabs.