Zo win je een startupprijs (5 tips)

Zo win je een startupprijs (5 tips)
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
3 jaar geleden
Gepost in Startups

Ding je mee naar een ondernemersprijs voor startups? Jill Bakker geeft je een paar ingrediënten om juryleden te verleiden.

Weleens overwogen om een gooi te doen naar een startupprijs? Het verbonden prijzengeld of de ondersteuning in de vorm van een incubatorprogramma kan een mooie boost zijn voor een startende onderneming.

De mensen achter The Ocean Cleanup, Quantib, Granny’s Finest en E-Trailer gingen je voor en deden een inzending. En… zij wonnen. Wat is het geheim van hun succes? Natuurlijk is een jury niet te beïnvloeden, maar een aantal ingrediënten maken jouw inschrijving wel kansrijker.

Bij een blik op de winnaars valt op dat het initiatieven zijn waar ook media warm voor lopen. Van De Telegraaf tot Trouw, de Margriet en RTL Late Night. Ze gaven allen aandacht aan ondernemers die een prijs in de wacht sleepten. Je zou kunnen concluderen dat wat nieuwswaardig is, ook aanslaat bij de jury.

Journalisten hanteren een aantal criteria waarop zij nieuws beoordelen. Wij zetten er een aantal op een rij. Laat je inspireren en leg jouw initiatief langs de meetlat.

1. Actueel

Duizenden tonnen plastic drijven in de oceaan en is schadelijk voor mens en milieu. Er is veel aandacht voor in de media. Onlangs nog was het voorpaginanieuws dat ook de Noordelijke IJszee bij Nova Zembla vol plastic zit.

Uitvinder Boyan Slat van The Ocean Cleanup bedacht een installatie van lange drijvende armen om de plastic soep in de oceanen aan te pakken. De oceaanstofzuiger wordt inmiddels wereldwijd geroemd door journalisten, dan weet je dat je een actueel thema in handen hebt.

Tip: Verdiep je in de actualiteit van jouw business en speel hierop in door jouw project hieraan te koppelen. Je laat daarmee zien dat jouw dienst of product een bepaalde mate van urgentie heeft. Dan komt het ook op de agenda van de juryleden.

2. Impact

Dementie vaststellen lang voordat een patiënt klachten heeft. Tot nu toe was het niet mogelijk met het blote oog. De analysesoftware van zorgbedrijf Quantib kan die kleine ontwikkeling wel ontdekken. De beste kans om iets voor patiënten in de toekomst te betekenen is als artsen vroeg een diagnose kunnen stellen. Een duidelijk signaal dat dit bedrijf impact kan hebben op onze maatschappij.

Tip: Wat maakt jouw project anders dan vergelijkbare initiatieven? Probeer datgene in jezelf te vinden dat uniek is. En koppel hieraan wat de invloed hiervan is op mens, milieu en maatschappij. Maak van deze impact je handelsmerk en je hebt gegarandeerd de aandacht van de jury. Lees de overige tips hier