Zo verander je de klaagcultuur op de werkvloer

Zo verander je de klaagcultuur op de werkvloer
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
2 maanden geleden
Gepost in Ondernemen

Klagen. Dat is 'het beschrijven van iets dat gebeurt zonder enige intentie om het probleem op te lossen', vindt Martin Hersman. Hij geeft er voor Lifeguard regelmatig trainingen over en heeft er deze column over geschreven.

Klagen is makkelijk, klagen is fijn, klagen kan het gevoel geven van 'erbij horen' en klagen geeft sommige mensen zelfs voldoening. De definitie van klagen is je ontevredenheid, pijn of verdriet uiten. In mijn ogen is klagen 'het beschrijven van iets dat gebeurt zonder enige intentie om het probleem op te lossen'. We zijn daar als mens van nature goed in. Ga maar eens opletten hoe 'goed' dat gaat als je bij een willekeurig koffieautomaat staat in een kantoorpand.

Harvard Business Review

HBR (Harvard Business Review) publiceerde deze maand een artikel van een onderzoek onder 19.000 werknemers wereldwijd. Slechts 16% deze respondenten voelt zich volledig verbonden met de organisatie. Nederland bungelt hier met 11% onderaan. Het betekent niet dat de rest zich niet verbonden voelt, maar in mijn ogen biedt dit enorme getal juist ruimte voor actie en verbetering.

Klik hier en lees het volledige artikel