Zo springen marketeers in op de toename van e-commerce rond de feestdagen

Zo springen marketeers in op de toename van e-commerce rond de feestdagen
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
6 dagen geleden
Gepost in Marketing

De feestdagenperiode vormt al jaren een hoogtepunt voor winkeliers in West-Europa, maar sinds fenomenen als Black Friday en Cyber Monday over zijn komen waaien uit de Verenigde Staten, is de piek nóg groter. Het is dé kans voor marketeers hun e-commerce-omzetten een boost te geven. Maar toenemende drukte brengt ook valkuilen met zich mee.

Het veranderende shopseizoen rondom de feestdagen heeft grote gevolgen voor retailers. Sinds 2018 worden Black Friday en Cyber Monday in november massaal omarmd door consumenten en retailers. Sommige merken investeren tegenwoordig 25 procent van hun jaarlijkse advertentiebudget speciaal aan Cyber Monday.

Volgens Karel Dörner, senior partner bij McKinsey & Company is Black Friday inmiddels op elke Europese markt een relevant shopping event. “Je zou zelfs kunnen zeggen dat in Duitsland Black Friday de traditionele seizoensuitverkopen vervangen heeft.” Het is dan ook niet verrassend dat ook consumenten de trends snel hebben opgepikt. Volgens een global report van Picodi uit 2018 kende meer dan 90 procent van de Europese consumenten het begrip Black Friday.

Klik hier en lees het volledige artikel