Zo speel je als startende ondernemer op de feestdagen in

1 jaar geleden
Gepost in Gastblogs

Je kunt er niet omheen: de feestdagen staan weer voor de deur. Zelfs als jouw bedrijf nog in de kinderschoenen staat, kun je als ondernemer slim inspelen op kerstmis en oud en nieuw en zo je klanten en relaties aan je binden. Hieronder vind je zeven tips.

1. Trakteer je relaties, klanten en personeel op een mooi cadeau

Wie aan de feestdagen denkt, denkt aan cadeaus. Dit is dus hét moment om jouw zakenrelaties, klanten en/of personeel te belonen met een mooi geschenk. Wie vindt het tenslotte niet leuk om een cadeau te ontvangen? Dit kan een los cadeau zijn – een fles wijn of iets lekkers - of een uitgebreid zakelijk kerstpakket: je kunt het zo duur en gek maken als je zelf wilt. De waardering zal hoe dan ook groot zijn, waardoor je een positief imago rond jouw bedrijf creëert en je de onderlinge band versterkt.

2. Verstuur kerst- en nieuwjaarskaarten

Zeker als je je nog geen cadeau kunt veroorloven, is een kerst- en nieuwjaarskaart bij uitstek geschikt om je relaties, klanten en/of personeel te bedanken voor de samenwerking. Als dat er nog niet zoveel zijn, is het natuurlijk het allerleukst om persoonlijke, handgeschreven kaarten te sturen. Dat kost wellicht wat meer tijd, maar laat goed zien dat jouw klanten voor jou geen nummer zijn.
Zorg er in ieder geval voor dat het een hartelijke, leuke tekst is en geen droge opsomming van je prestaties dit jaar. Online kerst- en nieuwjaarskaarten slaan tegenwoordig bij veel bedrijven de klok, maar blijven bij de ontvangers vaak jammerlijk op ongelezen staan of belanden in de spamfilter. Juist omdat fysieke kerst- en nieuwjaarskaarten steeds minder vaak voorkomen, onderscheidt jouw bedrijf zich door het wel te doen.

3. Organiseer een kerst-/eindejaarsborrel

Je kunt je relaties en personeel natuurlijk ook persoonlijk bedanken voor een fijne samenwerking door een kerst-/eindejaarsborrel te organiseren. Als jouw bedrijf nog niet gek lang geleden het levenslicht zag, is het onderhouden van persoonlijk contact essentieel. Bij een kerst-/eindejaarsborrel leer je elkaar bovendien op een informele manier kennen, wat de onderlinge sfeer verhoogt.
Maak je je zorgen over de kosten? Een kerst-/eindejaarsborrel hoeft echt geen peperduur festijn te worden. Je kunt bijvoorbeeld flink besparen op de locatie door de borrel gewoon bij jou op kantoor houden, mits je het leuk aankleedt en lekkere hapjes en drankjes verzorgt.

4. Zet speciale feestdagpromoties op

Het hangt natuurlijk sterk af van wat voor dienst of product je aanbiedt, maar als je de mogelijkheid hebt om acties te organiseren: dit is hét moment. De feestdagen lenen zich uitstekend voor promoties. Denk bijvoorbeeld aan een winactie op Facebook of een fikse korting op je product/dienst.
Zeker als jij producten aanbiedt die geschikt zijn als kerstcadeau, zou het een gemiste kans zijn om het niet onder de aandacht te brengen. Plaats bijvoorbeeld een blog met verschillende tips voor kerstcadeaus. Tip: communiceer dit tijdig. Klanten beginnen al vroeg met zoeken naar cadeaus.

5. Geef jouw marketingmaterialen een feestelijk tintje

Dat jij de feestdagen viert, wil je ook uitstralen naar je klanten. Geef dus een feestelijk tintje aan al je marketingmaterialen: van je website en social mediakanalen tot je offline communicatie-uitingen. Zorg voor mooie visuals en leuke teksten, waarin je je klanten en relaties fijne feestdagen wenst en je meteen doorlinkt naar eventuele promoties. Dat hoeven overigens geen gloednieuwe beelden te zijn, maak bijvoorbeeld je bestaande logo ‘kerstproof’ door een kerstmuts of sneeuwvlokjes toe te voegen.

6. Profiteer zelf van feestdagpromoties voor je inkoop

Niet alleen jij, maar ook de meeste andere bedrijven organiseren nu speciale feestpromoties. Dit is dus de tijd om daarvan te profiteren. Wat zijn jouw kosten op zakelijk vlak? Kijk goed naar je maandelijkse inkopen. Wellicht hebben de bedrijven waar je inkoopt mooie acties en/of kortingen voor de feestdagen. Zo kun je kantoorartikelen altijd gebruiken, dus koop deze groot in.

7. Steun een goed doel

Een goed doel steunen is natuurlijk altijd een goed idee, maar tijdens de feestdagen kan het nog meer mooie promotie opleveren. Ga als startende ondernemer bij voorkeur voor een lokale organisatie. Als je dan de regionale pers op de hoogte stelt, is er een dikke kans dat zij dit publiceren. Vermeld het zelf ook op je website en social media kanalen. Het doneren aan een goed doel kweekt vaak goodwill bij je klanten, zeker tijdens de feestdagen. Je kunt bijvoorbeeld ook een percentage van je verkoop aan een goed doel donderen. Zo hebben klanten het gevoel dat zij een steentje bijdragen.