Zo ontwikkel je een Olympische salesfocus

Zo ontwikkel je een Olympische salesfocus
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
2 jaar geleden
Gepost in Tips

Ontwikkel bij jou en je team een Olympische salesfocus, adviseert Sprout-expert Arnold Steenbeek. Op die manier verkopen jullie steeds makkelijker jullie product.

Hoe kun je jezelf en je team commercieel verbeteren, zodat je op het einde van de rit meer verkoopt? Ik geef je drie stappen op dit voor elkaar te krijgen: data verzamelen, inzicht vergroten en focus verscherpen. Zo krijg je de Olympische salesfocus te pakken.

Data als brandstof

Het blijkt dat slechts een derde van alle Nederlandse bedrijven (met meer dan vijftig medewerkers) een CRM-pakket gebruikt. CRM staat voor Customer Relationship Management; een vorm van klantrelatiebeheer waarmee je je winstgevendheid verbetert.

Deze bedrijven gebruiken eerder systemen van SAP, Salesforce, Microsoft en Oracle. Zodra deze systemen worden ingevoerd, ontstaat geregeld turbulentie. In 20 jaar heb ik tienduizenden verkopers ontmoet en begeleid. Als ik hen vroeg naar het gebruik van CRM, kreeg ik doorgaans twee typen reacties.

De kleine verkopers bekritiseerden het CRM en kenden allerlei bezwaren. Voor hen gold het CRM als een ‘controle-instrument van het management, dat creativiteit belemmert’. Grote verkopers daarentegen wisten dat het gebruik van het CRM-systeem tijd kost. Zij investeerden die uren, opdat ze meer inzicht zouden krijgen in de effecten van hun activiteiten en resultaten. Ze werden er slimmer en efficiënter door.

In tijden van big data en deep analysis moet elke verkoper dol zijn op data. Zonder data worden ze immers lachend ingehaald of racen ze vrolijk fluitend een doodlopende straat in.

Klik hier en lees het volledige artikel