Zeg maar nee…

Zeg maar nee…
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
25 dagen geleden
Gepost in Ondernemen

…dan krijg je er twee, toevallig! Als je deze zin kent, is de kans groot dat je in de jaren ’80 heel vaak de reclame van een of ander koekje hebt gezien. Waar een jonge Bart de Graaff doet alsof hij het koekje niet lekker vindt, omdat hij er dan nog een krijgt om te proeven. Los van het feit dat wij niet vies zijn van koekjes, halen we een andere les uit de reclame. Nee zeggen werkt om meer te krijgen. Nou ja, niet altijd natuurlijk. Er zijn voldoende voorbeelden waarbij nee ook echt nee moet zijn en er juist niets meer moet volgen. Maar goed, dat is een ander verhaal.

Als je een eigen bedrijf hebt, weet je waarschijnlijk dat nee zeggen nog niet zo makkelijk is. We halen voor de duidelijkheid een voorbeeld uit onze eigen praktijk aan. Een zzp’er die een dienst aanbiedt. Een vakvrouw, een echte professional met jarenlange ervaring, een mooie staat van dienst en nog een fijn karakter ook. Businessmodel: uurtje-factuurtje. Deze dame heeft klanten genoeg, ze komen vooral bij haar uit door mond-op-mondreclame en via slimme samenwerkingen. Ze verdient een mooie boterham, doet precies dat waar ze blij van wordt en zou niets anders willen. Toch kwam ze bij ons voor ondernemerscoaching. Het knaagde. “Wat knaagt er dan?” vroegen wij. Tja, daar kwam geen duidelijk antwoord op: “Eigenlijk helemaal niets denk ik, maar toch stiekem wel. Weet je, het gaat me voor de wind, het werk komt me aanwaaien, de klanten zijn tevreden en ik ben baas over mijn eigen agenda. En toch…voelt er iets niet goed. Maar ik kan de vinger er niet opleggen…”

Klik hier en lees het volledige artikel