Zaken die starters vaak vergeten te regelen bij het starten van een bedrijf

Zaken die starters vaak vergeten te regelen bij het starten van een bedrijf
2 maanden geleden
Gepost in Gastblogs

Bij het opstarten van een nieuw bedrijf zijn er verschillende zaken om rekening mee te houden. Hoewel er op internet handige lijstjes te vinden zijn met zaken die niet vergeten mogen worden, komt het geregeld voor dat starters zaken over het hoofd zien. In dit artikel zetten we een aantal van deze zaken voor je op een rijtje. Zo maak je de fouten van andere starters in ieder geval niet. Gebruik naast dit artikel een handige to-do lijst met zaken die geregeld moeten worden na het opstarten van je eigen bedrijf. Onder meer de Kamer van Koophandel biedt deze lijstjes aan nieuw opgestarte bedrijven aan.

Tip: informeer ook eens bij start-ups in je omgeving, welke zaken zij anders zouden doen als ze opnieuw konden beginnen. Welke zaken hebben ze bijvoorbeeld onderschat? Welke punten werden vergeten? Enzovoorts. Op deze manier voorkom je dat je dergelijke fouten zelf maakt. Daarbij is de kans groot dat je zelf ook tegen dingen aanloopt, die je bij een volgend bedrijf anders aan zou pakken.

De juiste verzekeringen afsluiten voor je organisatie

Een van de belangrijkste zaken bij het opstarten van je eigen bedrijf, is het afsluiten van verzekeringen. Denk hierbij niet alleen aan de verzekeringen voor jou als persoon, je medewerkers en bijvoorbeeld de aansprakelijkheid van je organisatie. Ook voor je bedrijfspand zullen verschillende verzekeringen moeten worden afgesloten. Dit geldt ook voor kantoorruimtes in een verzamelpand. Vaak wordt gedacht dat deze verzekeringen al onderdeel zijn van de servicekosten van de kantoorruimte. Dit is echter niet het geval. Je zal om deze reden een losse brandverzekering, een inboedelverzekering, enzovoorts, moeten afsluiten. De kosten zijn erg hoog als er brand uitbreekt, of als je er ingebroken wordt binnen je pand. Bekijk hier een handige tool om de kosten voor verzekeringen te berekenen. Zo weet je welke invloed de verzekeringen hebben op je maandlasten.

Een goede beveiliging van je kantoorruimte is essentieel

In het begin werk je vaak met mensen die je al een langere tijd kent. Pas wanneer de organisatie begint te lopen, wordt gedacht aan het aannemen van personeel. Hoewel je nieuwe personeelsleden uitgebreid laat solliciteren en controleert op hun historie, kan het voorkomen dat iemand minder betrouwbaar is dan gedacht. Je wilt voorkomen dat zo iemand toegang krijgt tot geheime documenten, dat iemand spullen mee naar huis kan nemen, enzovoorts. Het is daarom belangrijk om de beveiliging van je kantoorruimte niet te vergeten. In het begin is dit minder noodzakelijk, maar op termijn zal je hier veel aan hebben. In grotere panden kun je met een pasjessysteem werken. Zo zijn bepaalde ruimtes alleen voor jou en je compagnon te bereiken.

Zorg voor een duidelijke doelgroep voor je bedrijf

Om je eerste marketingcampagnes op te kunnen zetten, is het belangrijk om de doelgroep van je organisatie in beeld te brengen. Bekijk wie je potentiële klanten zijn en op welke manier je hen het beste kan bereiken. Door dit te doen voorafgaand aan het opzetten van je bedrijf, kun je hier de rest op aan laten sluiten. Denk bijvoorbeeld aan de kleuren die je in de huisstijl van je organisatie gebruikt. Deze kleuren moeten passen bij de doelgroep die je aan wilt spreken met je marketingcampagnes. Je kunt hier zelf mee aan de slag gaan, of een bedrijf inschakelen om een marktonderzoek voor je te doen.