Yahoo zingt weer een toontje lager

Yahoo zingt weer een toontje lager
5 jaar geleden
Gepost in Tech

Yahoo, pure vergane internet-glorie als je het mij vraagt. Daarom is het niet erg verbazingwekkend dat het slecht gaat met het internetbedrijf. Het afgelopen jaar ging het goed bij Yahoo. Alles wat directeur Marissa Mayer aanraakte, veranderde in 'goud'. Het leek even dat Yahoo na enkele slechte jaren bezig was met een ware comeback. Niets is minder waar...

Stiekeme jaloezie

Net als bijna alle grote internetbedrijven werd Yahoo opgericht door twee studenten. Eerst was het een website met links naar andere sites, onderverdeeld in categorieën. Het werd in de jaren '90 het populairste vertrekpunt op internet, zoals Startpagina die rol had in Nederland. In 1997, een jaar na de start van Hotmail, begon Yahoo Mail. Dat zou tien jaar later uitgroeien tot de grootste e-mailprovider van de wereld. In 2004 startte Yahoo een zoekdienst, maar die was niet opgewassen tegen Google Search. Yahoo is ook eigenaar van fotografie-site Flickr en kocht eerder dit jaar het blog-platform Tumblr. Het kostte ruim een miljard dollar, maar Yahoo had daarmee wel een platform waar veel tieners op afkomen. Facebook zal stiekem jaloers zijn.

De belangrijkste luitenant aan de kant

Het nieuwe jaar is al meteen begonnen met twee ontslagen, onder wie de rechterhand van Mayer, Henrique De Castro. Henrique de Castro, werd door Marissa Mayer boventallig verklaard. Adieu. Bedankt, en we zullen het nooit, nooit vergeten. Kort naardat Mayer in juli 2012 Scott Thompson opvolgde als CEO bij Yahoo, werd De Castro aangesteld als COO (Chief Operating Officer). Opvallend daarbij is dat zowel Henrique de Castro als Marissa Mayer vanuit topfuncties bij Google bij Yahoo in dienst kwamen. Henrique de Castro rapporteerde gedurende zijn periode bij Yahoo direct aan Marissa Mayer en was een van de belangrijkste topmensen van Yahoo, verantwoordelijk voor onder andere Sales en Business Development.

Op 28 januari maakt Yahoo zijn resultaten over 2013 bekend, maar analisten verwachten slecht nieuws. Het is geen toeval dat Mayer haar belangrijkste luitenant aan de kant zet kort voor de publicatie van de kwartaalcijfers. Het is ook nog eens een behoorlijk duur ontslag. Hij krijgt een gouden parachute van 109 miljoen dollar mee. En dat voor amper vijftien maanden werk. Vorig jaar gingen er al geruchten dat De Castro en Mayer niet met elkaar konden opschieten. De Castro (ex-McKinsey) moest advertentiegeld binnenslepen, maar zou moeite hebben om een team op te zetten. Yahoo is zijn positie op de thuismarkt als tweede online advertentieverkoper inmiddels kwijtgeraakt aan Facebook.

De eerste tekenen dat het niet goed ging, was bij de presentatie van de cijfers over het derde kwartaal. De omzet was toen vijf procent minder dan het jaar ervoor. De nettowinst was een magere 297 miljoen dollar versus 3,16 miljard een jaar eerder, overigens louter dankzij de verkoop van aandelen Alibaba. De advertentieomzet ging het in het derde kwartaal echter van 452 miljoen dollar in 2012 naar 421 miljoen dollar. Analisten denken dat de omzet over heel 2013 één procent zal dalen, en dit jaar drie procent zal groeien. Echter, op de Amerikaanse digitale advertentiemarkt zal het aandeel van Yahoo naar verwachting vijf procent dalen, terwijl Google en Facebook blijven groeien.

Een nieuwe productstrategie

Mayer kocht Tumblr in een poging om van Yahoo een mobiel platform te maken, maar dat lijkt (nog) niet gelukt. De hernieuwde maildienst viel niet in goede aarde. De reclamewereld ziet naar eigen zeggen niet duidelijk wat de productstrategie is. Mayer heeft nog geen opvolger benoemd. Mogelijk legt ze de verantwoording bij het bestaande management neer. Vorige week werd ook bekend dat hoofdredacteur Jai Singh Yahoo opstapt. Die kwam van The Huffington Post. Over de redenen van zijn vertrek en over zijn opvolging heeft Yahoo niets bekendgemaakt.