Welke domeinnaam past bij jouw onderneming? Tips!

Welke domeinnaam past bij jouw onderneming? Tips!
8 dagen geleden
Gepost in Gastblogs

Startende ondernemers kiezen er vaak voor om eerst een domeincheck te doen voordat ze hun bedrijfsnaam vastleggen. Als je het andersom doet, is de domeinnaam namelijk nog wel eens bezet. Je domeinnaam is onderdeel van je merk en dus erg belangrijk. Let daarom op dingen als de juiste extensie, wat je er wel en niet in zet en wat je wilt uitstralen.

Bepaal de juiste extensie(s)

Is jouw onderneming voornamelijk in Nederland actief, of heb je ook ambities om internationaal te gaan? Een .NL-domeinnaam is voor de hand liggend als je je op Nederland focust. Als je wel (uiteindelijk) een internationale website wilt, is het ook wijs om de .COM-variant van je domeinnaam vast te leggen.

Do’s en don’ts bij een domeinnaam

Er zijn een aantal dingen die je beter wel of juist beter niet kunt doen bij een domeincheck.

Do: houd het simpel

Maak je domeinnaam zo kort en simpel mogelijk. Dan is je website-URL en e-mailadres makkelijker te onthouden voor je doelgroep en heb je meer kans dat ze je website opzoeken.

Don’t: streepjes of cijfers gebruiken

Streepjes en cijfers maken een domeinnaam vaak alleen maar ingewikkeld. Je wilt niet dat iemand bij het intypen van je domeinnaam niet meer weet of het ‘4’, ‘four’ of ‘for’ was of waar het streepje komt.

Do: houd rekening met zoekmachines

Waarop wil je gevonden worden? Als je een webshop hebt met schoenen, kan het handig zijn om het woord ‘schoenen’ in de domeinnaam te verwerken. Je hebt dan kans dat je website eerder gevonden wordt.

Don’t: lange domeinnamen

‘Dienstuitvoeringonderwijs.nl’ is wat minder makkelijk te onthouden dan ‘duo.nl’. Hoe meer woorden jij in je domeinnaam zet, hoe meer woorden je bezoekers moeten onthouden als ze je domeinnaam willen intypen.

Do: maak gebruik van een suggestietool

Doe je de domeincheck en is de domeinnaam die je wilde bezet? Of heb je inspiratie nodig? Een domeinnaam-suggestietool helpt je bij het bedenken van je domeinnaam. Vul een domeinnaam in en je krijgt niet alleen andere extensies te zien, maar ook variaties op de domeinnaam.

Don’t: lastige spelling

Vraag kennissen (of juist vreemden) eens om jouw domeinnaam in te typen als je deze uitspreekt. Typen ze het in één keer goed? Dan is de domeinnaam blijkbaar voor de hand liggend qua spelling. Als ze er niet uitkomen, dan heb je kans dat bezoekers hier ook tegenaanlopen en is je domeinnaam misschien te ingewikkeld.

De uitstraling van je domeinnaam

Als je al een bedrijfsnaam hebt, dan heb je hier waarschijnlijk al over nagedacht. Maar als je nog geen bedrijfsnaam hebt, dan is het goed om na te denken over wat je wilt uitstralen. Wil je dat je domeinnaam persoonlijkheid uitstraalt en gebruik je je eigen naam? Kies je het onderwerp waar je website over gaat en verwerk je deze in de domeinnaam voor een meer zakelijke uitstraling? Of ga je voor creativiteit en bedenk je zelf een (fictieve) naam? Wat je ook kiest, vraag jezelf af of het bij jouw merk en onderneming past.