WebwinkelKeur introduceert innovatieve Widget

WebwinkelKeur introduceert innovatieve Widget
5 jaar geleden
Gepost in Tech

Stichting WebwinkelKeur heeft deze week een nieuwe ‘widget’ geïntroduceerd. De laatste klantervaringen worden nu niet langer statisch, maar afwisselend en gepersonaliseerd weergegeven. De vernieuwde widget is de eerste stap richting een betere integratie van WebwinkelKeur en het bijbehorende klantenbeoordelingsysteem. Toch blijft de vraag in hoeverre de consument echt wat aan een keurmerk heeft. 

Webwinkels schieten als paddestoelen uit de grond. Maar hoe weet je als consument hoe betrouwbaar zo’n winkel is? Daar zijn de laatste jaren inmiddels tientallen keurmerken voor in het leven geroepen, waaronder de in 2010 opgerichtte Stichting WebwinkelKeur: een onafhankelijke organisatie met een transparant keurmerk. De leden van de keur voldoen aan vastgestelde gedragscodes en bieden door het plaatsen van het klikbare keurmerk met beoordelingspagina hun klanten de mogelijkheid om hun ervaring met de winkelier te delen.

Combinatie

WebwinkelKeur wil op die manier dubbele zekerheid bieden bij het doen van online aankopen. De keur is in feite een combinatie tussen een keurmerk en een klantbeoordelingstool. Volgens de organisatie zorgt die combinatie ervoor dat webwinkels zowel door Stichting WebwinkelKeur als door de eigen klanten beoordeeld worden, wat een beter beeld geeft van de dienstverlening van een webwinkel dan een traditioneel keurmerk of klantbeoordelingstool kan geven. Meer dan 750 webwinkels sloten zich inmiddels bij WebwinkelKeur aan.


Innovatief


De nieuwe widget die de keur introduceert is de eerste stap richting een betere integratie van WebwinkelKeur en het bijbehorende klantbeoordelingen systeem. En daar blijft het niet bij: Marcel Landeweerd, directeur van het non-profit keurmerk liet weten het platform de komende maanden ook echt verder te willen ontwikkelen en verder in gaan zetten op innovatie. Zo zal er de komende tijd bijvoorbeeld gewerkt worden aan de weergave van alle beoordelingen en het geven van klantbeoordelingen binnen de eigen webwinkel. Bezoekers hoeven zo niet de webwinkel te verlaten om ervaringen te bekijken of te delen. Het systeem is daarmee de eerste webwinkel beoordelingstool die dit op deze manier realiseert.

Persoonlijk


De widget is niet alleen handig voor consumenten, ook voor webwinkels biedt de keur voordeel. Een innovatief element van de widget is dat leden hem geheel zelf kunnen personaliseren. Je kiest als webwinkel je eigen afmetingen, kleur en weergave die goed bij je merk, dienst of winkel passen. Je kunt kiezen voor een lijstweergave waarin de nieuwste ervaringen onder elkaar worden weergegeven of een slider waarbij de ervaringen elkaar juist automatisch afwisselen. De widget is in elke webwinkel te integreren. 

Kassa

Toch valt er ook een kritische noot bij webwinkelkeuren in het algemeen te plaatsen. In 2011 deed het consumenten tvprogramma Kassa een onderzoek om uit te zoeken of de consument ook echt gebaat is bij de wildgroei aan webshopkeurmerken. Uit dat onderzoek kwam naar voren dat alleen concurrent Thuiswinkel Waarborg de consument ook echt garanties kon bieden op het moment dat de aankoop misliep. De consumentenbond gaf dan ook aan niet erg blij te zijn met de opkomst van al die keurmerken. De nieuwe widget van WebwinkelKeur is in ieder geval een stap in de goede richting om te kunnen zien hoe andere klanten een webwinkel beoordelen en daardoor vertrouwen te krijgen bij het online shoppen.