Webshops: je productpagina is je nieuwe homepage

Webshops: je productpagina is je nieuwe homepage
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
1 jaar geleden
Gepost in Website

De homepage wordt nu nog vaak gezien als de voordeur van de online winkel. Toch belanden shoppers steeds vaker direct op de productpagina, bijvoorbeeld via social media of een e-maillink. Dit betekent dat je nog meer moet focussen op de productpagina om de user experience en conversie te verbeteren. Nu was dit toch al een van de hardstwerkende onderdelen van de online winkel. Deze pagina prijst immers het product aan; informeert en interesseert de shopper, is geoptimaliseerd voor SEO en helpt klanten gemakkelijk items in hun winkelwagentje te doen. Volgens de benchmarkdata van Commerce Cloud (pdf) begint dertig procent van de sessies op de productpagina, genoeg reden om je hier van je beste kant te laten zien.

De best practices voor de user experience van de productpagina die ik in dit artikel met je deel zijn gedestilleerd uit duizenden website-analyses, uitgebreide heatmap-onderzoeken, benchmarkdata van Salesforce Commerce Cloud en statistieken uit de branche. Onthoud wel dat wat voor de ene retailer een gouden greep is, mogelijk bij een ander niet aanslaat. Omdat het ontwerp van de productpagina van levensbelang is voor je bedrijf, raad ik je aan altijd A/B-tests te doen vóór je veranderingen implementeert.

Hiërarchie bepaalt de layout van je pagina

Uit de heatmap-onderzoeken blijkt dat 45 tot 65 procent van de shoppers niet tot onder de ‘aankoop-button’ kijkt. Houd er rekening mee dat hoe lager een bepaald onderdeel op de pagina staat, des te lager het aantal views is. Slechts 11 procent van de shoppers scrolt helemaal tot aan de footer naar beneden.

Er worden steeds vaker nieuwe elementen aan de productpagina toegevoegd. Denk daarbij aan productkenmerken, prijs, productaanbevelingen, extra beeld, video’s, kleurstalen, maten of klantbeoordelingen. Voor een optimaal effect voor conversie moet je bepalen wat het belangrijkste is voor je klant en jouw merk.

Vijf tips voor een optimale productpagina

1. Optimaliseer witruimte

Bewaak de balans tussen de elementen op de productpagina en kijk tegelijkertijd naar mogelijkheden om witregels ‘af te knijpen’, om onderdelen hoger op de pagina te krijgen.

Klik hier en lees het volledige artikel