Webshoppen professionaliseert razendsnel

Webshoppen professionaliseert razendsnel
6 jaar geleden
Gepost in Website

Online shoppen professionaliseert razendsnel en gaat daardoor nog harder groeien, dat blijkt uit onderzoek van het ING Economisch Bureau. 

Mocht je plannen hebben om een kledingwinkel te starten, dan kan je beter meteen met een online winkel beginnen. Volgens recent onderzoek van het ING Economisch Bureau zorgt de razendsnelle professionalisering binnen de e-commerce ervoor dat steeds meer mensen online gaan shoppen en dat de verkoop in de winkelstraat nog verder terugloopt.

Cijfers

Uit cijfers van Eurostat bleek in oktober al dat inmiddels eén op de drie Europese internetgebruikers afgelopen jaar een kledingstuk of sportartikel online kocht. En van de Nederlandse internetgebruikers deed zelfs 37 procent zo’n aankoop. Het Nederlandse aandeel online ligt daardoor hoog, op 69 procent, maar toch zijn er zeven landen voor Nederland waar e-commerce al meer is ingeburgerd, zoals Groot-Brittannië, Noorwegen, Zweden en Duitsland. Dat e-commerce zo’n grote vlucht neemt ligt volgens ING onder meer aan de snelle professionalisering die er in branche plaatsvindt. Webshops worden steeds beter en aantrekkelijker, de productinformatie is uitgebreider, betalen wordt betrouwbaarder, de bezorging sneller en het retourneren makkelijker. Aangezien iedereen een drukke agenda heeft is online shoppen natuurlijk veel efficiënter: de webwinkel is 24 uur per dag bereikbaar en heeft een uitgebreider assortiment dan een echte winkel. Als iets niet past, stuur je het makkelijk weer terug. Naast de webwinkels van merken en ketens worden online kledingsites zoals Zalando, Miinto, Bulls & Birds en Nelly druk bezocht, waarbij eerstgenoemde samen met Wehkamp zo’n 85 procent van de gehele online fashionmarkt in handen heeft.

Virtuele paskamer

En de groei is er nog lang niet vanaf. De ING voorspelt dat de steeds sterkere online concurrentie de investeringen in webshops tot hogere niveaus zal doen laten stijgen. En hoe groter het aanbod online wordt, hoe meer consumenten er gebruik van zullen gaan maken. De bottleneck voor de online groei zit met name in het hoge percentage retour wat hoge kosten met zich meebrengt. Hoe voorkom je dat consumenten kleding te makkelijk weer terug sturen? Daar wordt aan gewerkt door het online kanaal door betere productinformatie te geven en ook nieuwe technologie zoals virtuele paskamers. Met een 3D scan van jezelf kan je beter bepalen wat je staat en welke maat je moet hebben. De laatste ontwikkeling die niet alleen de verkoop maar ook de productie zal gaan beïnvloeden is de opkomst van de 3d printer: een printer die driedimensionale objecten kan produceren, zoals kleding, tassen en sierraden. Adidas en Nike maken er al gebruik van. Alhoewel het momenteel nog een vrij kostbaar item is, kan het wel erg handig zijn voor start-ups in fashion: met de printer kan je kleine orders verwerken zodat je niet met een onverkochte voorraad blijft zitten. Designer Iris van Herpen was vorig jaar de eerste modeontwerpster die een modeshow met 3D geprinte creaties toonde. Wat het effect van de printer op de online verkoop zal zijn weten we nog niet, wel lijkt het erop dat de snelle ontwikkelingen de gemiddelde winkelier voorbij zullen streven, net zoals al het andere 'online geweld.'