'Wearable' fashion komt eraan

'Wearable' fashion komt eraan
5 jaar geleden
Gepost in Tech

Slimme brillen en horloges? Dit jaar zullen we de eerste aftastende voorbeelden gaan zien van kleding met een internetverbinding. Volgens experts vanaf 2018 een van de drie grootste productcategorieën in ‘wearable computing’.



We zijn nog maar nauwelijks gewend en bekend met het fenomeen van slimme brillen en horloges of we verschuiven alweer richting slimme kleding. Het principe blijft hetzelfde: het gaat om een draagbare internetverbinding (‘wearables’) met allerlei slimme toepassingen. Je krijgt berichten door, kan er handsfree mee bellen en foto's en filmjes delen. Het is de bedoeling dat dit soort apparaten steeds 'slimmer' gaan functioneren. Doordat verschillende informatiekanalen aan elkaar geknoopt worden is zo'n slim horloge dan bijvoorbeeld in staat aan te geven dat je het wat rustiger aan moet doen op je werk omdat je bloeddruk verhoogt is. 

Wearables in 2018

Volgens de voorspelling van analist Josh Flood van ABI Research die hij deed tijdens het recente congres Wearable Technologies 2014 dat in Munchen plaatsvond zullen er in 2014 ongeveer negentig miljoen draagbare connected apparten wereldwijd worden verkocht. Dat lijken grote getallen, maar zijn geïnformeerde blik vooruit laat zien dat de wereld er over vier jaar letterlijk totaal anders uit gaat zien. De wearables zullen net zo'n vlucht nemen als de mobiele technologie heeft gedaan. Naar zijn huidige inschattingen zullen er in 2018 zo’n 485 miljoen ‘draagbare computers’ worden verkocht. Daaronder vallen voornamelijk apparaten als horloges, brillen, gezondheidsmonitoren, camera’s, gps-apparatuur voor sporters maar dus ook kleding.

Slimme shirts

Die laatste categorie lijkt een onverwachte, maar de Engelsman die zich al jaren in de wereld van mobiel en augmented reality verdiept, ziet kleding als een logische drager. Een merk als Nike heeft de armband voor in de fitnessschool al geïntroduceerd, en dan is het nog maar een kleine stap richting een slim shirt dat al je gegevens op de loopband bijhoudt. Daarbij ligt er ook voor de mode industrie een heel nieuw scala aan mogelijkheden. Tot nu toe is de technologie leidend geweest in de ontwerpen van wearable devices, maar dat zou in de toekomst weleens kunnen gaan veranderen. Creatieve designers in de modeindustrie die slim in weten te spelen op de oprukkende trend van wearables hebben de komende jaren vrij spel.