Wat zijn de mogelijkheden voor online marketing bij een startup bedrijf?

Wat zijn de mogelijkheden voor online marketing bij een startup bedrijf?
2 maanden geleden

Steeds meer jongeren starten met hun eigen startup bedrijf. Jongeren beschikken over een frisse blik op de wereld en zien kansen die gerenommeerde bedrijven over het hoofd zagen in het verleden. Door in te spelen op deze kansen proberen jongeren een nieuw bedrijf van de grond te krijgen. Naast deze start-up bedrijven zijn er ook talloze ondernemers die een bestaande formule gebruiken, om aan de slag te gaan met hun eigen bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan het verkopen van kleding in een eigen webwinkel, het aanbieden van financieel advies aan bedrijven, enzovoorts. In dit artikel zoomen we in op de manier waarop je als start-up bedrijf aan nieuwe klanten en bezoekers komt. Zeker in de eerste fase van je organisatie is het lastig om klanten te trekken. Op internet heb je nog geen goede recensies, je naamsbekendheid is beperkt, enzovoorts. Gelukkig zijn er tegenwoordig verschillende manieren om de marketing van je bedrijf in te richten. Lees snel verder, om te zien hoe jij dit aan zou kunnen pakken!

Marketing voor de korte en lange termijn

Bij het inrichten van de marketing voor je startup is het belangrijk om zowel naar de korte, als de lange termijn te kijken. Op korte termijn zal je moeten investeren om klanten en bezoekers naar je website te trekken. Kijk je naar de langere termijn, dan is het prettig wanneer dit enigszins organisch verloopt. Om op de korte termijn prestaties te behalen, is het verstandig om het gebruik van een SEA-campagne te overwegen. SEA staat voor Search Engine Advertising, wat gericht is op het aankopen van advertenties binnen zoekmachines. Je herkent deze advertenties van de pagina’s met zoekresultaten, waar de advertenties helemaal bovenaan staan.

Door op de juiste zoekwoorden te scoren, zal je al snel een stijging in het aantal bezoekers op je website zien. Het is erg belangrijk om vooraf uit te zoeken, op welke zoekwoorden gescoord moet worden. Op internet vind je handige tools, die je hierbij kunnen helpen. Het is zonde om te investeren in advertenties bij zoekwoorden, waar je potentiële klanten niet op zoeken.

Op de lange termijn scoren met SEO

Waar SEA gericht is op het trekken van bezoekers op de korte termijn, is SEO gericht op de langere termijn. SEO staat voor Search Engine Optimization. Hierbij probeer je structureel betere posities in de zoekresultaten te behalen door bijvoorbeeld regelmatig content aan je website toe te voegen. Des te meer content je een bezoeker kunt bieden, des te waardevoller zal Google je website ook inschatten. Op deze manier plaatst Google je hoger in de zoekresultaten. Houd hierbij in je achterhoofd dat gebruikers van Google vaak alleen naar de eerste vijf of zes resultaten kijken.

Linkbuilding als onderdeel van een SEO-campagne

Een belangrijk onderdeel van SEO is linkbuilding. Bij linkbuilding probeer je een linkprofiel op te zetten, waarbij andere websites naar jouw website linken. Des te meer websites dit doen, des te waardevoller moet je website ook zijn in de ogen van Google. Let wel, de websites die naar jouw website refereren moeten een bepaalde relevantie hebben. Daarbij speelt ook de waarde van zo’n website een rol bij de waarde die Google aan een linkje hecht. Zelf een linkprofiel opzetten kan tijdrovend en daarbij zeer arbeidsintensief zijn. Gelukkig zijn er verschillende internetbureaus, die je hierbij kunnen helpen. Bekijk de mogelijkheden op een website van zo’n internetbureau. Door dit uit te besteden heb je hier zelf geen omkijken meer naar en ben je verzekerd van goede linkjes.