Wat moet je weten over on-page en off-page SEO?

Wat moet je weten over on-page en off-page SEO?
22 dagen geleden
Gepost in Gastblogs

In de huidige markt is het succes van een bedrijf meestal gelijk aan de online zichtbaarheid van de website. Online zoekmachines voorzien ons van relevante zoekresultaten die ons wijzen in de richting van een bedrijf, product of dienst die wij nodig hebben. Met zoveel websites wordt het voor beginnende websites echter steeds moeilijker om op te vallen in de menigte.

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is een manier om de zichtbaarheid van een website in zoekmachines te vergroten via onbetaalde methoden. Met andere woorden, SEO omvat niet de aankoop van advertenties of betaalde plaatsingen bovenaan de pagina’s met zoekresultaten.

Er zijn echter twee kritische componenten van elke SEO-strategie: on-page en off-page. Als je je alleen concentreert op het ontwikkelen van een van de twee, dan zal dit maar deels invloed hebben op je posities. Het is dus van groot belang dat je hierin een evenwichtige middenweg vind, zodat deze twee elkaar versterker.

Ben je benieuwd naar praktische tips over on-page en off-page SEO? Hieronder beschrijven we technieken om je SEO te verbeteren.

Wat is on-page SEO?

On-page SEO omvat alle instrumenten en methodes voor zoekmachineoptimalisatie die zijn toegepast op de website zelf. Met andere woorden: on-page SEO past de inhoud van een website aan om beter vindbaar te zijn in Google, maar ook om de gebruiker een goede ervaring te geven.

Eigenaren van websites moeten begrijpen dat ze met SEO een dubbele doelgroep aanspreken: regelmatige lezers die op zoek zijn naar waardevolle inhoud en robotachtige crawlers die de inhoud van het World Wide Web doorzoeken op relevante pagina’s om te categoriseren, te linken en te rangschikken. Goede on-page SEO zorgt voor de perfecte balans tussen aantrekkelijke content voor mensen, terwijl de nodige trefwoorden, technische metadata en opmaak worden gebruikt waarnaar crawlers op zoek zijn.

Maar let op: Google doet alles om de gebruiker tevreden te stellen. Er is dus geen verschil tussen de lezer en de ‘robot’ van Google of Bing.

Er zijn tientallen SEO-factoren op de pagina die zoekmachines als Google en Bing overwegen bij het indexeren en rangschikken van een website. Hier zijn enkele van de belangrijkste factoren op de pagina die zoekmachines prioriteren in hun algoritme:

Title tag: de title tag, soms ook wel SEO titel genoemd, is een van de belangrijkste signalen voor zoekmachines. Zorg ervoor dat je het belangrijkste trefwoord of zinsdeel waar je op wilt rangschikken aan het begin van de title tag toevoegt (bijvoorbeeld ‘beste hockeysticks voor kinderen’). Op deze manier kunnen Google en Bing je website herkennen als een relevante informatiebron voor je zoekwoord.

Meta beschrijvingen: verwaarloos de meta beschrijving (meta description) van je website niet. Zorg ervoor dat je hoofd- en secundaire zoekwoorden op natuurlijke manier opneemt in de meta beschrijving. Deze heeft geen directe invloed op je positie in Google, maar is wel belangrijk om mensen te ‘verleiden’ om op jouw resultaat te klikken.

Hoofd- en hoofdtrefwoorden: zowel de hoofdtekst als de koptekst (H1) op je webpagina moeten de trefwoorden bevatten waarvoor je wilt rangschikken. Tegenwoordig hoef je je content niet te vullen met zoekwoorden, dit kan zelfs tegen je werken als je dit overvloedig doet. Schrijf gewoon op een goede en natuurlijke manier.

Lengte en opmaak: bij het samenstellen van de content moet je je niet bezighouden met het aantal woorden. Google en andere zoekmachines geven prioriteit aan relevante artikelen en interessante links die waarde bieden voor lezers. Valt er over het onderwerp veel te vertellen? Doe dat dan ook. Is er niet veel over te vertellen? Hou het dan kort en ga de tekst niet overdreven lang maken.

Uitgaande links en duplicatie: elke pagina moet originele, nieuwe inhoud bevatten die nergens anders online te vinden is. Als zoekmachines dubbele inhoud op de verschillende pagina’s van je website detecteren, dan is dat een negatief signaal. Meestal kiest Google dan één van die pagina’s en negeert de rest.

Andere relevante factoren op de pagina:

  • Neem zoekwoorden op in uw URL.
  • Link intern naar uw andere webpagina’s.
  • Afbeeldingen met bijschriften en aan alt-tekst.
  • Werk uw inhoud regelmatig bij.
  • Optimalisatie voor mobiele apparaten.
  • Maak een logische sitestructuur.

Waarom heeft je website off-page SEO nodig?

Google heeft een slim algoritme dat zichzelf leert om pagina’s te rangschikken op basis van meer dan alleen on-page technieken; off-page SEO. Bij off-page SEO concentreer je je niet direct op je eigen website, maar ergens anders online. We bespreken enkele belangrijke onderdelen van off-page SEO.

Linkbuilding: het grootste deel van off-page SEO is gewoon een kwestie van het bouwen van links naar je website. Als betrouwbare websites met hoge autoriteit naar je website verwijzen, dan is het ook waarschijnlijker dat zoekmachines je website als autoriteit herkennen. Het is echter moeilijk om gezaghebbende websites te overtuigen om naar je website te verwijzen. Een relatief eenvoudige oplossing is om gastpost op domeinen met een hoge autoriteit aan te bieden. Verkeerde linkbuilding kan ene negatief effect hebben! Bedenk daarom goed hoe je linkbuilding toepast.

Sociale media: links van sociale media zoals Twitter, LinkedIn en Facebook tellen helaas niet mee voor de positie van je website in de zoekresultaten. Maar het is wel belangrijk voor de bekendheid van je bedrijf of product en dat heeft weer een positief effect op SEO.

Domeinautoriteit: bij off-page SEO spelen de autoriteit en betrouwbaarheid van je domein in de ogen van zoekmachines een belangrijke rol. Hoe betrouwbaarder je website, hoe hoger deze getoond zal worden. Het gaat hierbij niet om kwantiteit aan links, maar om de kwaliteit van links. Maar er wordt ook handmatig gecontroleerd op basis van de Quality Rater Guidelines; deze worden steeds belangrijker. Vooral bij websites met medische en financiële inhoud.

SEO onder de knie krijgen

Als on-page SEO een wetenschap is, dan is off-page SEO een kunst. Terwijl je over on-page SEO de volledige controle houdt en kunt experimenteren, zijn off-page technieken kieskeurig, onbepaald en enigszins aan het toeval overgelaten. Dit betekent niet dat je een website niet kunt verbeteren met behulp van deze technieken. Het betekent alleen dat je misschien wat meer tijd moet besteden aan netwerken en een trial-and-error aanpak. Op deze manier vergroot je de kans om een web van links op te bouwen die naar je website verwijzen. Heb je een SEO vraagstuk waarbij je wel wat hulp kunt gebruiken? Neem dan contact op met SEO bureau KICK! Digital!