Wat kost het maken van een website?

2 maanden geleden
Gepost in Gastblogs

Op de vraag wat een website kost bestaat allesbehalve een kant-en-klaar antwoord. Dat hangt namelijk af van allerlei factoren. Hoe complexer de website, hoe hoger het prijskaartje. Toch kun je vooraf al enigszins inschatten wat het maken van een website gaat kosten. Hiervoor moeten we kijken naar hoe de kosten voor een website zijn opgebouwd.

Domeinnaam

Nog voordat je daadwerkelijk een functionerende website online hebt staan, zijn er al kosten: de prijs van je domeinnaam (de URL). Gelukkig hoef je hier geen riant maandsalaris voor neer te leggen. Een nl-domeinnaam kost gemiddeld 9,26 euro per jaar. Wil je een website met de extensie .com, dan is dat doorgaans een tikkeltje duurder: tussen de 10 en 15 euro per jaar. Op het moment dat je een domeinnaam registreert, is deze voor één jaar van jou. Je hebt altijd de optie om te verlengen, maar als je niet betaalt, ben je hem kwijt. Juridisch gezien ben je houder van de domeinnaam en niet de eigenaar.

De kosten van een domeinnaam zijn daarnaast ook afhankelijk van de diensten die je erbij afneemt. Wil je de domeinnaam bijvoorbeeld ook gebruiken voor een e-mailadres of de URL laten doorverwijzen naar een andere website?

Hosting

Om een website succesvol op het internet te zetten, heb je hosting nodig. Door hosting staat je website in verbinding met een computer die dag en nacht aangesloten is op het internet, waardoor je website altijd en overal online is. Je huurt in feite een stukje ruimte bij een hostingprovider. Hosting kan zeer goedkoop of zelfs gratis zijn, maar dit is niet aan te raden. Je loopt dan het risico dat je website af en toe offline is, de website een lange laadtijd heeft en dat je geen ondersteuning krijgt. De gemiddelde hostingprijs is 10 tot 15 euro per maand.

Het maken van de website

Wat het grote verschil maakt in de kostenpost, is of je de website zelf gaat maken of dit laat doen door een webdesigner. Ben jij een beginnend ondernemer of een blogger, dan kun je ervoor kiezen om zelf aan de slag te gaan met bijvoorbeeld Wordpress. De kosten voor de website zelf zijn dan vrijwel nihil. Voor hele kleine bedrijven is het verschil in resultaat tussen een zelfgemaakte of een professionele website niet groot – het weegt in ieder geval bijna nooit op tegen de kosten.

Voor grotere bedrijven is het raadzaam om een webdesigner in te schakelen. Je kunt de opties grofweg onderverdelen in twee categorieën: maatwerk of een template. Bij een template wordt jouw huisstijl in een bestaand ontwerp gepropt. Een bestaand template gebruiken is uiteraard goedkoper en sneller, maar je hebt minder functionaliteiten en keuzevrijheid. De website kosten als je kiest voor een template zijn ongeveer tussen de 1000 en 3000 euro voor een website met basisfunctionaliteiten en tussen de 3000 en 5000 euro voor een website met geavanceerde functionaliteiten.

Als je voor maatwerk gaat, bouwt de designer de website geheel naar jouw wensen. Je website heeft dan een geheel uniek ontwerp. Omdat de website nog ontworpen moet worden, kan het een stuk langer duren voordat je website klaar is. Dit zie je uiteraard wel terug in het eindresultaat. Daarnaast liggen de koster hoger: vanaf 3000 euro heb je een website met basisfunctionaliteiten, vanaf 5000 euro geavanceerde functionaliteiten en complexere functionaliteiten beginnen bij 10.000 euro.

Marketingkosten

Je gloednieuwe website met design staat live. Dan moet er nog steeds veel gebeuren, want wat is een website zonder waardevolle content? En wat is jouw website waard als hij niet in de Google zoekresultaten opduikt? Of hier kosten bij komen, hangt af in hoeverre je dit zelf wilt doen. Ben jij handig met content en SEO, dan kun je ervoor kiezen om dit niet uit te besteden. Daarnaast kan het zeker lonen om te adverteren, dus dit kunnen ook mogelijke kosten zijn. Met Google Ads kun je met elk budget adverteren. Hoe meer geld je erin stopt, hoe meer resultaat.

Aan de slag

Om onverwachte kosten te voorkomen, doe je er goed aan om vooraf op papier te zetten wat je precies wilt en waar je prioriteiten liggen. Stel een budget op en bepaal waar je bereid bent geld aan uit te geven en waar je op wilt besparen.