Wat komt er kijken bij het starten van een webshop?

5 maanden geleden
Gepost in Gastblogs

Een webshop is natuurlijk hartstikke leuk om mee te beginnen. Toch wordt een webshop vaak onderschat wanneer je kijkt naar tijd en energie die men erin moet steken. Het is daarom goed om van tevoren te beseffen wat een webshop nou eigenlijk precies inhoudt. In dit artikel zetten we alle zaken omtrent het starten van een webshop even op een rij. Uiteraard kunnen we niet elk onderdeel erin plaatsen want dit gaat buiten de scoop van het artikel. Daarom richten we ons op de belangrijkste zaken.

Marketing

Aangezien er miljoenen websites inmiddels op internet staan, is het belangrijk dat je je kunt onderscheiden en dat je in ieder laat merken dat je bestaat. Doe daarom goed onderzoek naar de concurrentie en weet waar de concurrenten mee bezig zijn. Vervolgens kan je jouw unieke waarden bepalen waarmee je je onderscheid van de rest. Voorbeelden hierin zijn ‘vandaag besteld, morgen in huis’ of ‘gratis verzendkosten’.

Zodra het moment is aangebroken dat de webshop live gaat, verwacht je misschien gelijk dat er bezoekers op komen en dat de website boven in de Google resultaten komt. Niets is minder waar, je moet er echt hard voor werken. Maar hoe krijg je die bezoekers?

SEO
Om de website hoger in Google te krijgen is het handig om SEO in te zetten. Dit kan je uiteraard zelf doen of je kan een marketingbureau inschakelen. Het is hierin belangrijk dat jouw webshop of website hoge autoriteit krijgt, want hoe hoger de autoriteit hoe hoger je in Google komt. Zorg dat je daarom jouw expertise inzet en dat je wordt gevonden met jouw expertise samen met jouw webshop. Dit kan je doen door goede content te schrijven en weten waar de doelgroep naar op zoek is. 

Naast SEO zijn er natuurlijk veel andere mogelijkheden om te adverteren. Kijk daarom wat voor jouw onderneming het beste is.

Naamsbekendheid

Om zoveel mogelijk naamsbekendheid te krijgen is het handig om bijvoorbeeld folders te laten maken en deze lokaal te verspreiden. Op die manier krijg je in ieder geval vanuit de lokale markt al wat aandacht. 

Producten versturen

Aangezien je een webshop hebt moet jouw logistieke productie goed zijn. Je moet zorgen voor dozen in allerlei soorten en maten afhankelijk van jouw product. Daarnaast moet je labels kunnen printen en moet je deze kunnen versturen via een pakketservice. Je kan de webshop logistiek ook eventueel uitbesteden.

Let er wel op dat wanneer je bepaalde dingen beloofd, je je daar ook aan moet houden. Je moet namelijk altijd de belofte nakomen, een slechte recensie is immers zo gemaakt. Wanneer je beloofd om ‘vandaag besteld, morgen in huis’ na te streven, dan moet alle techniek hierop zijn ingespeeld.

Uiteraard zijn er nog veel meer elementen die ontzettend belangrijk zijn zoals de veiligheid van de website. Let erop dat het altijd om het totale plaatje gaat en dat ook klantenservice iets is wat je niet moet onderschatten. Aangezien er zoveel concurrenten zijn, kan namelijk één slechte recensie al funest zijn.