Wat je als ondernemer moet weten over cryptocurrency

Wat je als ondernemer moet weten over cryptocurrency
10 dagen geleden
Gepost in Gastblogs

Hoewel in 2018 werd gedacht dat de koers van bitcoin zo ver zou zakken, dat het het einde van de cryptocurrency zou betekenen, is de digitale munt er anno 2020 nog steeds. Zeker in onzekere tijden als deze, met een pandemie en de bijkomende economische uitdagingen, is de aandacht voor cryptocurrencies aan het groeien. Wellicht heb je privé al geïnvesteerd in bitcoin, of een andere cryptocurrency, of heb je er in ieder geval naar gekeken. De vraag hier is echter of je er zakelijk ook iets mee kan, of moet? Hoe kun je als ondernemer eventueel voordeel halen uit de digitalisering van het financiële systeem?

Decentralisering van betaalverkeer

Een van de meest belangrijke eigenschappen van een cryptocurrency, en de onderliggende meer algemenere technologie van blockchain, is volgens de expert Andreas Antonopoulos dat deze “open, zonder grenzen, neutraal, censuur-bestendig en publiek” is. Er is geen Centrale Bank die garant staat voor de waarde van de digitale munt, geen bemiddelaar die zich met het betaalverkeer kan bemoeien. Toch is transactie fraude door het publieke en gedecentraliseerde karakter nagenoeg onmogelijk.

Met cryptocurrencies wordt direct, veilig en efficiënt betaalverkeer tussen twee partijen, die elkaar niet per se vertrouwen, mogelijk. Dit kunnen particulieren zijn, maar ook zakelijk betaalverkeer kan via een digitale valuta plaatsvinden. En het kan in sommige gevallen zelfs makkelijk, sneller en goedkoper zijn dan de reguliere betaalopties.

Voordelen van cryptocurrency accepteren als bedrijf

Is het verstandig als ondernemer om bitcoins en andere cryptocurrency te accepteren als betaling voor je producten of diensten? Het kan zeker voordelen hebben. Betalingen via de blockchain gaan direct van verzender naar ontvanger, zonder een regulerende tussenstap, waarmee vaak verwerkings- en transactiekosten worden uitgespaard. Ook worden betalingen vrijwel onmiddellijk verwerkt.

Uiteraard heb je wel een betaalomgeving nodig om cryptocurrency te accepteren en te managen. Dit wordt een ‘digital wallet’ genoemd, waarin je je digitale munten bewaart, en vanuit waar je betalingen kan sturen en ontvangen, en cryptomunten kunt omzetten naar bijvoorbeeld euro’s.

Heb je dit eenmaal opgezet, dan kun je met de optie om valuta als bitcoin te accepteren een nieuwe doelgroep aanspreken. Zeker wanneer je internationaal verkoopt, zal de crypto betaalmogelijkheid een bepaalde groep klanten aanspreken. Voor online bedrijven dus zeker aantrekkelijk, maar ook fysieke ondernemingen kunnen er een ruimdenkender imago door krijgen. Bitcoin-houders zijn altijd op zoek naar goede manieren om ze te kunnen gebruiken.

Ook voor het aantrekken van kapitaal kan cryptocurrency meer kanalen openen. Wat een ‘initial coin offering’ wordt genoemd, is het digitale valuta equivalent van een ‘initial public offering’, of een beursintroductie, waarbij coins worden uitgegeven als waardering voor een investering. Deze coins, of tokens, zijn vaak flexibeler dan aandelen, aangezien er ook vaak gelijk weer aankopen mee kunnen worden gedaan, en de waarde ervan direct in de markt zichtbaar is. Dit maakt het voor bepaalde investeerders aantrekkelijk om jouw bedrijf te overwegen als belegging.

Tot slot kan het beheren van een zakelijke bitcoin portfolio een investeringskans zijn voor een bedrijf zelf, met ongekende toegang tot sommige van de snelstgroeiende (tech)bedrijven ter wereld.

Risico’s van bitcoin en andere cryptocurrency

Hoewel crypto-transacties dus goedkoper kunnen zijn, en ook nog eens moeilijk om terug te draaien, zitten er alsnog risico’s aan verbonden. En niet in mindere mate omdat de koers bitcoin uiteraard kan fluctueren. Zo kan het zijn dat de waarde opeens flink daalt, net nadat er een aantal facturen in bitcoins zijn voldaan. Belastingtechnisch zul je de waarde van je crypto’s toch in moeten boeken voor een bepaald bedrag.

Naast de volatiliteit van de waarde van cryptovaluta, is ook de technologie eromheen vaak lastig te begrijpen. Als je niet heel technisch bent aangelegd, dan kan het doorgronden van hoe het allemaal precies werkt een uitdaging zijn. Maar omdat er geen bemiddelaar tussen de betalingen staat, heb je ook geen partij waartoe je je kunt wenden bij vragen of zelfs problemen. De steile leercurve kan dus wat afschrikken.

Tot slot is 100% veiligheid van digitale munten nog niet te garanderen. Hoewel fraude in het registreren van transacties zeer moeilijk wordt gemaakt, houdt dit andere vormen van fraude, zoals inbraak in crypto wallets en social engineering niet tegen. En opnieuw, aangezien er geen derde partij de transacties reguleert, is er ook geen backup bij dergelijke voorvallen.

To bitcoin or not to bitcoin

Aangezien de technologie rondom bitcoin en blockchain constant in ontwikkeling is, zal het landschap eromheen ook constant blijven veranderen. Voor innovatie startups en vooruitkijkende ondernemers kan het echter een mooi moment zijn om ook zakelijk naar de mogelijkheden die cryptocurrencies bieden te gaan kijken.

Doe dit uiteraard altijd met de nodige voorzichtigheid. Lees je goed in en laat je voorlichten over alle opties en risico’s. Afhankelijk van de markt waarin je opereert, het soort klanten dat je hebt, en de technische know-how die je intern bezit, kan crypto een logisch gebied zijn om in uit te breiden, of iets waar je voor nu nog niet veel mee te maken wilt hebben.