Wat en waarom Il Consorzio?

Wat en waarom Il Consorzio?

Het was mijn droom om van mijn grote passie mijn werk te maken. Een hoop slapeloze nachten gingen aan me voorbij terwijl ik las over de huidige online wijnindustrie. Zo leerde ik dat de wereldwijde markt in 2013 voor wijn geschat werd op $300.7 mld, maar dat slechts 5% van deze markt werd gevormd door online aankopen. Dit getal verbaasde mij nogal. In mijn ogen is dat percentage, hoewel dit marktaandeel groeiende is, behoorlijk klein. In dit artikel wil jullie vertellen wat mijn beweegredenen zijn achter dit project. Want eerlijk is eerlijk: dit is geen liefdadigheidsproject en natuurlijk zitten er zakelijke motieven achter www.Il-Consorzio.com.

Waarom kopen we geen wijn online?
Dit heeft me aan het denken gezet. Wat houdt ons tegen om online wijn te bestellen?

Je kunt wijn online niet proeven (tenminste, nog niet)
Het is een bijzonder product met speciale eigenschappen die het een uitdaging maken het online te promoten en te verkopen
Wijn lijkt een van de laatste dinosauriërs van de consumentenmarkt te zijn; op de een of andere manier is het lastig om het als product te vertalen naar de online consumentenmarkt
Terwijl ik trachtte te doorgronden waarom wijn nog niet is doorgebroken als online verhandelbaar product, lukte het me een hoop redenen te bedenken. Maar als consument – én als frequent online shopper – was in mijn ogen de belangrijkste reden het falen van de huidige online aanbieders van wijnen. Met name het falen om een emotionele band te creëren tussen het product (de wijn) en de consument.

Probeer je eens in te beelden…
Je reist samen met je man, vrouw, vriend/vriendin, of wie dan ook door Toscane. Toevallig kom je ergens langs een zijweg een wijnmakerij tegen. Jullie besluiten een kijkje te nemen. Je ontmoet de eigenaar – op leeftijd – die je uiteraard voorstelt aan zijn lieftallige vrouw die net in de weer is in de keuken om een een heerlijke maaltijd te bereiden. De wijnmaker – de zoon van de eigenaar – komt binnen. Jullie hebben een geweldig en geanimeerd gesprek. Er wordt gelachen, gepraat, gedronken. Je bent gecharmeerd en je verlaat de wijnmakerij met een flesje of wat.

In mijn ogen is er absoluut geen reden waarom dit scenario zich tegenwoordig niet op het internet kan afspelen. Het was niet de smaak, de zuurgraad of de geur van de wijn die ervoor zorgde dat je de wijn kocht. Het was de ervaring eromheen. De mensen. Hun authenticiteit. De wijnmakerij. De streek.

Visie
Dit is de visie achter mijn project. Ik ben geen nieuwe druiven aan het uitvinden en zal je niet lastigvallen met regio’s waar je nog niet van hebt gehoord. Wat ik je wel zal vertellen zijn verhalen die je nog niet kent. Verhalen over mensen die je nog nooit hebt gezien en plaatsen die je waarschijnlijk nog nooit hebt bezocht. Ik zal proberen om een band op te bouwen tussen jou, deze mensen en hun geweldige producten. Hierbij kies ik bewust voor kleine wijnmakerijen die nog steeds een familiebedrijf zijn. Eenvoudigweg omdat ik geloof dat dit de mensen zijn die de beste verhalen te vertellen hebben. En dat dit plaatsen zijn waar kwalitatief hoogwaardige wijnen hun oorsprong vinden.

Ook geloof ik dat het idee achter dit project een baanbrekende eerste stap is in de richting waarin de wijnmarkt zich binnen een paar jaar zal ontwikkelen.

De toekomst?
Wijnmakerijen, en dan vooral de kleinere, zullen gaan beseffen dat niet het technische aspect van hun wijn het verschil gaat maken op commercieel gebied. Hun verhalen zullen dit gaan doen. En dan met name de manier waarop deze verhalen worden verteld en aan wie deze verhalen worden verteld.

Het verhaal en de wijze waarop dit anderen aanspreekt gaat het verschil maken. Niet de experts of de gewonnen prijzen. Ik geloof dat over 5 tot 10 jaar veel wijnmakerijen stap voor stap de standaard importeurs aan de kant zullen gaan zetten en hun (inter)nationale verkopen in eigen hand zullen nemen. Juist door gebruik te maken van het internet. Door het vertellen van hun eigen verhaal.

Het internet is een geweldig medium. Ook al geloof ik niet dat dat je binnen afzienbare tijd in staat bent om wijn online te proeven, voordat je het koopt, ik geloof wel dat ik je daar zo dicht mogelijk bij in de buurt kan krijgen. Dat is wat ik probeer te doen met Il-Consorzio.

Ik ben benieuwd naar je reactie!