Wanneer samenwerken met je concurrent handig en verstandig is

Wanneer samenwerken met je concurrent handig en verstandig is
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
1 maand geleden
Gepost in Ondernemen

Apple doet het met Samsung, Ford met GM en DHL met UPS. Hoewel het mentale flexibiliteit vergt, kan samenwerken met concurrenten handig en verstandig zijn. Maar beantwoord eerst drie vragen, zeggen twee managementprofs die er onderzoek naar deden.

De Amerikanen hebben er een naam voor verzonnen, voor samenwerken met je concurrent: co-opetition, een samentrekking van cooperation en competition. Veel rivalen doen het: Apple en Samsung, DHL en UPS, Ford en GM, en Google en Yahoo. Logisch, want er is veel voor te zeggen.

Op het eenvoudigste niveau kan het een manier zijn om kosten te besparen en dubbel werk te voorkomen. Als een project te groot of te riskant is om door één bedrijf te worden beheerd, is samenwerking vaak een optie. In andere gevallen is de ene partij beter in A terwijl de andere beter is in B. Die vaardigheden kunnen dan slim worden uitgeruild.

Klik hier en lees het volledige artikel