Wanneer en waarom geven we relatiegeschenken?

Wanneer en waarom geven we relatiegeschenken?
1 maand geleden
Gepost in Gastblogs

Veel bedrijven geven een relatiegeschenk. Maar waarom en wanneer geven we relatiegeschenken? In dit artikel lees je hier meer over.

Waarom geven we een relatiegeschenk?

Een relatiegeschenk geef je natuurlijk niet zomaar. Er is altijd een reden en een doel waarom je een geschenk aan de ontvanger geeft. Het is simpelweg één van de belangrijkste marketingtools die er tegenwoordig voorhanden is. Bovendien kunnen relatiegeschenken op verschillende manieren worden ingezet. Wat dacht je bijvoorbeeld van een relatiegeschenk om een nieuw product te lanceren? De mogelijkheden zijn oneindig. Met het uitdelen van verschillende soorten geschenken genereer je de nodige “fuzz” en mond-tot-mondreclame voor jouw bedrijf.

Een vorm van relatiemanagement

Daarnaast is het geven van geschenken ook een vorm van relatiemanagement. Vaak worden bij bedrijven complexe modellen opgesteld, zodat managers het doel of bereikte effect exact kunnen meten. Veel bedrijven hebben ook een bepaald beleid rondom geschenken. Zo mag niet iedereen binnen het bedrijf een relatiegeschenk geven. In het beleid kun je vaak lezen wie en bij welke gelegenheid een geschenk mag uitdelen. In andere gevallen zijn de regels minder complex. Geschenken worden dan gewoon gegeven om iemand te bedanken. Een organisatie of persoon wil je bijvoorbeeld bedanken voor de goede relatie of samenwerking die jullie hebben opgebouwd en onderhouden. Met een geschenk zet je jezelf en je bedrijf weer even in de spotlight.

Wanneer geven we een relatiegeschenk?

Relatiegeschenken worden vaak ingezet binnen het eigen personeel. In dit soort gevallen is er niet echt een marketingdoel aan verbonden. Een personeelslid ontvangt bijvoorbeeld een mooi geschenk na heel wat jaren van dienst. Veel bedrijven hebben een traditie om iemand iets te geven na 25 jaar dienst bij hetzelfde bedrijf. Daarnaast kan een geschenk ook gegeven worden na het behalen van een bepaalde prestatie. Zoals we hierboven al aangeven, zijn er veel verschillende redenen te bedenken om een geschenk te geven.

Een relatiegeschenk als bedankje geven

Bedrijven geven vaak relatiegeschenken aan andere organisaties of bedrijven om hen te bedanken. De mogelijke momenten voor het uitdelen van deze geschenken zijn eindeloos. Vaak wordt ervoor gekozen om aan het einde van een belangrijke meeting een knap relatiegeschenk te overhandigen. Een bedrijf kan dit doen om de deelnemers van de meeting nog vaak te laten terugdenken aan de bijeenkomst.

Kortom, de mogelijkheden zijn tegenwoordig eindeloos. Je kunt bijna elke reden gebruiken om een relatiegeschenk te geven. Op de website van HSG Relatiegeschenken vind je nog veel meer artikelen en tips om het ideale relatiegeschenk uit te kiezen.