Waarom SEO belangrijk is ook voor Startups

Waarom SEO belangrijk is ook voor Startups
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
4 jaar geleden
Gepost in Website

Het internet groeit nog altijd. Net als het vinden van een specifieke boom in een enorm bos wordt het steeds moeilijker om een specifieke website te vinden op het enorme internet.

Het is 2015, iedere startende ondernemer weet inmiddels wel dat het hebben van een website cruciaal is. Tegenwoordig is dat echter niet meer voldoende. Je website moet namelijk ook víndbaar zijn, en dit bereik je door succesvolle toepassing van zoekmachine optimalisatie.

Investeerders aantrekken
Wanneer je aan de mensen achter een beginnende startup vraagt wat het doel voor de korte termijn is, zal het antwoord vaak hetzelfde zijn: groeien, en het liefst zo hard mogelijk. Een sterke groei is namelijk een teken van vertrouwen voor potentiële investeerders.

Groeien wil zeggen: gebruikers of klanten aantrekken die jouw product of dienst gebruiken. Een solide userbase is een weerspiegeling van een product of dienst dat gewild is, oftewel je startup vervult een bepaalde behoefte. Investeren in een product waar een behoefte aan is, is voor de investeerder een veiligere optie met een grotere return on investment. Een investeerder zal eerder geneigd zijn om in jouw startup te investeren als je meer dan 10.000 gebruikers hebt, dan wanneer dit er 50 zijn.

Groeien door middel van zoekmachine optimalisatie
Wellicht de snelste manier om aan gebruikers of klanten te komen is via advertenties. Door middel van reclames verkrijg je weliswaar naamsbekendheid, maar het is vooral voor de minder kapitaalkrachtige startups niet het meest duurzame kanaal. Dit is precies waar SEO om de hoek komt kijken.

Jouw product biedt de oplossing voor een bepaald probleem of behoefte, maar is nog erg nieuw. Het is zaak om vindbaar te zijn wanneer je publiek gaat zoeken naar deze oplossing. Door zoekmachine marketing op de juiste manier te gebruiken zorg je voor verkeer naar je website zonder dat je hier actief reclame voor maakt. Hiermee is de helft van het werk al gedaan.

De andere helft van het werk is het daadwerkelijk binnenhalen van de potentiële klanten die jouw website gevonden hebben. Ook dit is een wezenlijk onderdeel van SEO: jouw website moet vertrouwen en autoriteit uitstralen.

De manier om dit principe succesvol toe te passen is door content en resources te leveren die demonstreren dat jij weet waar je het over hebt. Je website is een etalage voor jouw expertise, vakmanschap en enthousiasme en hiermee kweek je vertrouwen. Hieruit vloeit voort dat ook je product, ondanks de nieuwheid, betrouwbaar aanvoelt.

Voordelen voor de lange termijn
Een groot verschil met betaald adverteren is dat SEO niet voor directe resultaten zorgt. Het is een voortdurend proces dat, mits juist toegepast, op de lange termijn zijn vruchten af zal werpen. De zoekmachines hebben tijd nodig om je website te indexeren en het kost tijd om goede relaties op te bouwen met invloedrijke websites en bloggers die jouw ‘outreach’ zullen vergroten.

Juist vanwege het lange termijn karakter van zoekmachine optimalisatie is het voor de startup zo belangrijk om hier liever vandaag dan morgen (het liefst vanaf dag één) mee te beginnen. Het kan het verschil betekenen tussen het net wél of net níet binnenhalen van die grote investering.