Waarom relatiegeschenken onmisbaar zijn in een gezond bedrijf

Waarom relatiegeschenken onmisbaar zijn in een gezond bedrijf
2 maanden geleden
Gepost in Gastblogs

Nederlanders zijn een ondernemend volk. Anno 2021 zijn er meer dan 1,9 miljoen bedrijven in Nederland te vinden. De meeste bedrijven zijn actief in de zakelijke dienstverlening, handel en bouw. Je kunt je waarschijnlijk wel voorstellen dat daar behoorlijk wat concurrentie te vinden is. Daarom is het ontzettend belangrijk om als ondernemer op te vallen binnen jouw branche. Dit doe je onder andere door te kiezen voor relatiegeschenken in en buiten je bedrijf - iets waar menig ondernemer het belang (nog) niet van inziet. In dit artikel lees je meer over waarom relatiegeschenken onmisbaar zijn in een gezond bedrijf.

Relatiegeschenken als handige marketingtool

De voornaamste reden van het inzetten van relatiegeschenken is omdat je er meer naamsbekendheid mee wilt creëren. Over het algemeen worden dit soort geschenken namelijk niet zomaar gegeven - er hangt bijna altijd een promotioneel doel aan. Wanneer je bijvoorbeeld kiest voor mokken bedrukken, pennen bedrukken of linnen tasjes met eigen logo laten printen is dat met een reden: je zou graag willen dat de ontvanger dergelijke producten gaat gebruiken, waardoor hij of zij op een gratis manier reclame maakt voor jouw bedrijf. Het zal je verbazen hoeveel dergelijke promotie al heeft opgeleverd voor bedrijven in en buiten Nederland.

Daarnaast worden dergelijke geschenken, zoals een gepersonaliseerde mok of een muismat met afbeeldingen en/of tekst, ook vaak gebruikt binnen een onderneming. Is er bijvoorbeeld iemand een bepaald aantal jaren in dienst of heeft iemand promotie gemaakt? Of zoek je naar een passende invulling van een kerstpakket? Op dat soort momenten komen relatiegeschenken, met of zonder bedrijfslogo, altijd goed van pas. Naast een marketingtool is het dus ook een goede manier om te laten zien dat je werknemers of medewerkers waardeert. Dit geldt ook als manier om nieuwe collega’s op leuke wijze te verwelkomen. Mensen vinden het krijgen van cadeaus over het algemeen altijd leuk; helemaal wanneer het als een verrassing komt.

Wanneer kies je voor het geven van een relatiegeschenk?

Een relatiegeschenk wordt vaak op verschillende momenten ingezet. Je hoeft natuurlijk niet te pas en te onpas een cadeau aan klanten en zakenpartners te geven, maar het is wel goed om te weten op welke momenten een relatiegeschenk geschikt is. Denk bijvoorbeeld aan de volgende gelegenheden:

  • Een relatiegeschenk is ideaal als bedankje. Heb je bijvoorbeeld voor een bepaalde tijd met een ander bedrijf samengewerkt? Dan is een relatiegeschenk, zoals een mok of een ander gepersonaliseerd cadeau, een heel goed idee.
  • Relatiegeschenken zijn ook goed te gebruiken voor eigen personeel en freelance werknemers, zoals hierboven beschreven. Het is een fijne blijk van waardering.
  • Heb je een nieuw product of een nieuwe dienst op de markt gebracht? Een relatiegeschenk is de perfecte manier om dat product of die dienst te introduceren bij je huidige én nieuwe klanten.
  • Zorg dat je relatiegeschenken klaar hebt liggen voor mijlpalen van bijvoorbeeld medewerkers. Is iemand 12,5 jaar in dienst? Dan verdient hij of zij zeker een leuk presentje.
  • Heb je een interessante deal gesloten met een partner? Een klein relatiegeschenk komt bij de totstandkoming van zo’n deal zeker van pas. Wist je dat ruim 75% van ontvangers van een relatiegeschenk zich na twee jaar nog konden herinneren van welke onderneming ze welk geschenk hadden gekregen? Dat blijkt uit een onderzoek van de Promotional Products Association International (PPAI).

Leuke relatiegeschenken voor een gezond bedrijf

De reden of een bedrijf wel of niet succesvol is, hangt grotendeels af van het klantenbestand. Zonder klanten wordt er immers meestal geen geld verdiend. Om die klanten te krijgen én - nog belangrijker - te behouden, moet je ze soms met een extraatje verrassen. Op die manier is de kans groter dat ze nog eens terugkomen én dat je over tevreden klanten beschikt. Tevreden klanten zorgen voor meer winst: door terug te keren en door andere mensen via mond-tot-mondreclame naar jouw onderneming te sturen. We kunnen dus zeker stellen dat relatiegeschenken onmisbaar zijn wanneer je een gezond bedrijf wilt runnen.

Misschien vraag je je af voor wat voor een soort relatiegeschenken je moet gaan. Dit kan van alles zijn. Voor het ene bedrijf gaat het echt om fysieke producten zoals mokken bedrukken, tasjes ontwerpen en andere fotoproducten laten bedrukken. Bij andere bedrijven werkt het juist beter om voor minder tastbare geschenken te gaan, zoals een gratis online cursus, een kosteloos ebook of gratis advies bij een volgende aankoop. Denk dus goed na wat voor jouw onderneming het beste zou kunnen werken om zo klanten te krijgen en te behouden. Wellicht is mokken bedrukken een idee of past een gratis ebook juist beter.