Waarom mond-tot-mondreclame nog steeds goud waard is

Waarom mond-tot-mondreclame nog steeds goud waard is
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
1 jaar geleden
Gepost in Marketing

Geen betere promotie dan de kracht van een aanbeveling. Van alle promotievormen is mond-tot-mondreclame het meest overtuigend. Keerzijde is dat positieve kooptips van familie of vrienden zich lastig laten sturen. In dit huidige social media-tijdperk is daar echter meer grip op te krijgen.

Mond-tot-mondreclame bestaat zo lang als de mens zelf. En heeft in al die eeuwen van bestaan nog geen centimeter aan kracht ingeboet. In een rapport van onderzoeksbureau Nielsen uit 2015, de laatste editie van het Global Trust in Advertising-rapport, staat dat bijna 8 op de 10 Europese respondenten (78%) vertrouwen heeft in aanbevelingen van familie en vrienden. Bij tv-reclame is dat veel minder: 45%.

Speuren naar reviews

Voordat we een aankoop doen, luisteren we bovendien niet alleen naar familie en vrienden. We struinen ook het internet af op zoek naar reviews. 81% van alle consumenten informeert zich eerst online voordat de winkel wordt bezocht. En meer dan 38% van onze aankopen laten we bepalen op basis van reviews en online klantervaringen. Sterker nog, uit onderzoek van auteur Henk Kroezen, die samen met zijn broer Klaas Kroezen het boek ‘Review: het succes van mond-tot-mondreclame’ heeft geschreven, blijkt dat 40% van de consumenten het vervelend vindt als er geen online reviews zijn te traceren Het meest opvallende is misschien wel dat ruim een kwart van de consumenten bereid is meer te betalen als een bedrijf, product of dienst goede beoordelingen krijgt.

Klik hier en lees het volledige artikel