Waarom je als startup een CRM nodig hebt

Waarom je als startup een CRM nodig hebt
2 jaar geleden
Gepost in Gastblogs

Een CRM-systeem wordt vaak als software gezien dat alleen geschikt is voor grote multinationals. Maar een Customer Relationship Management (CRM), oftewel relatiebeheer, is ook uitermate geschikt voor startups, mkb’ers of zzp’ers. Want zoals de naam eigenlijk al zegt: de klantrelatie staat centraal in het systeem. In dit artikel leg ik uit waarom een CRM op een effectieve manier bijdraagt aan je startup.

1. Een CRM-systeem

In een CRM programma registreer je alle gegevens van jouw klanten en dat maakt het heel geschikt voor relatiebeheer. Doordat je de klantrelaties beter kunt beheren, krijg je als ondernemer meer inzicht in de wensen van je klanten. Dit heeft als voordeel dat je kunt inspringen op deze wensen. In CRM software registreer je naast de adresgegevens van de klant, alle contactmomenten en afspraken.

2. CRM-software voor startups

In welke branche je als ondernemer ook actief bent, je klanten zijn een belangrijk onderdeel van je bedrijf. Want zonder klanten is er immers geen bedrijf. Een CRM programma maakt het makkelijker om deze klantrelaties te beheren. Tegenwoordig is het programma niet alleen meer voor multinationals of organisaties die veel geld overhebben voor een CRM. Je kunt vaak al gebruikmaken van CRM software vanaf een paar tientjes in de maand. Daarnaast is een CRM programma een aanwinst voor je bedrijf omdat het een boost aan de sales geeft.

3. CRM zorgt voor meer sales

De contactmomenten, afspraken, transactiehistorie en opvolgmomenten worden allemaal op één centrale plaats opgeslagen in het CRM. Doordat alle gegevens bij elkaar staan en voor iedereen inzichtelijk zijn, vergeet je nooit meer een afspraak. Je klanten kunnen altijd te woord worden gestaan, ook als hun vaste contactpersoon niet aanwezig is. De data van je klanten kun je eenvoudig analyseren en vervolgens inspelen op hun wensen. Kortingsacties of aanbiedingen kunnen worden afgestemd op de transactiehistorie van de klant. Klanten zijn veel sneller geneigd om iets aan te schaffen als de aanbieding is afgestemd op hun wensen.

4. Aandachtspunten bij CRM selectie voor startup

Eén aandachtspunt bij de selectie van CRM-software is het aantal gebruikers. Als startende ondernemer verwacht je wellicht een groei in de komende jaren. Het is dan raadzaam om te kijken naar het aantal gebruikers, maar ook of je het aantal gebruikers eenvoudig kosten kunt aanpassen. Een ander aandachtspunt voordat je tot aanschaf overgaat is, om na te gaan welke functionaliteiten een CRM moet bieden. Wil je bijvoorbeeld een CRM waarbij je online agenda’s kunt bijhouden en die ondersteuning biedt aan urenregistratie? Niet alle CRM-systemen bieden deze ondersteuning. Of wil je bijvoorbeeld gebruikmaken van een CRM die ook toegankelijk is via een app op de smartphone? Allemaal dus aandachtspunten om over na te denken.

5. Koppel CRM software met andere bedrijfssoftware

Bij de aanschaf van een CRM-systeem is het handig om na te gaan of je andere software binnen je bedrijf makkelijk kunt integreren. Een CRM-systeem kan bijvoorbeeld gekoppeld worden aan een facturatieprogramma of boekhoudsoftware. Maar als je een webshop hebt, kun je de webwinkelsoftware koppelen aan het CRM. Door de verschillende systemen te koppelen, krijg je een completer beeld van je klant waardoor je nog meer inzicht hebt in hun wensen.