Waarom fake followers geen probleem zijn

Waarom fake followers geen probleem zijn
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
10 maanden geleden
Gepost in Social Media

Column – Bots, nepaccounts, profielen met één foto of reacties met enkel een emoji: geautomatiseerde fake followers zijn op social media regelmatig het gesprek van de dag. Platforms als Instagram en Facebook pakken het verschijnsel hard aan, maar kunnen weinig weerstand bieden tegen de wildgroei van fake accounts. Dit is echter geen reden tot paniek. Sterker nog, fake followers hoeven helemaal geen probleem te zijn!

Aandacht voor nepvolgers

In de afgelopen tijd hebben al vele (online) media aandacht besteed aan fake followers. In het influencermarketing-landschap is het een veelbesproken topic: volgers en likes kun je gewoon kopen en deze handel in neppers is steeds maar groeiende. Marketeers die gewend zijn te betalen voor een bepaald bereik voelen zich belazerd, en terecht: hun bereik bestaat uit slechts een server met duizenden bots.

Vervelend, dat is zeker waar. Het zijn echter niet de fake followers, maar de communicatie daaromheen die mij zorgen baart. Heel veel media-aandacht voor fake followers baseert zich op hopeloos vastgeroest gedachtegoed, namelijk dat het bestaan van een influencer puur rust op het hebben van volgers. Je hebt volgers, dus je bent influencer. Fout. Je bent influencer, dus je hebt volgers. Een wereld van verschil. Hoe dit werkt, leg ik graag uit aan de hand van drie belangrijke karakteristieken van influencer marketing: de match tussen merk en influencer, de authenticiteit van content en een relevante connectie met de doelgroep.

Klik hier en lees het volledige artikel