Waarom drukwerk nog steeds succesvol kan zijn voor jouw onderneming

Waarom drukwerk nog steeds succesvol kan zijn voor jouw onderneming
2 maanden geleden
Gepost in Gastblogs

In het huidige tijdperk verdwijnen er steeds meer postkantoren en brievenbussen, simpelweg omdat hem amper nog schrijft. Alles wordt op laptops getypt en per e-mail verstuurd. Enkel de kaarten naar oma of de kerstkaart wordt nog van postzegel voorzien. Echter wil dit gebrek aan fysieke papieren uitwisseling niet betekenen dat drukwerk geen lucratief en relevante manier van reclame maken is voor ondernemingen. Amper zie je nog flyers op de mat, omdat men ervan uitgaat dat de blog of post van dat specifieke product of evenement toch wel online gelezen is. Daarmee sluit je een grote groep digibeten of niet actieve social media gangers uit. Dat is zonde aangezien je een zo groot mogelijke groep van je product wil laten genieten.

Maak je niet druk en bedruk

Ook al zitten hele generaties online, toch is het zeer relevant om mensen van fysieke reclame en drukwerk te voorzien. Niet alleen omdat een grote groep anders gemist wordt en dat dat zonde is voor de grootte van je afzetmarkt. Maar ook omdat wanneer je iemand iets aanreikt er persoonlijk contact maakt, het effect van het drukwerk vele malen groter is. Zo zou je offline drukwerk kunnen bestempelen als persoonlijk geladen promotiemateriaal, terwijl online reclame meer een massaproduct is en voor iedereen bestemd kan zijn.

Drukwerk is meer dan de flyer op de mat

Tevens is het van belang dat ingezien wordt dat drukwerk meer is dan een flyer die uitgedeeld wordt of op de deurmat op je wacht. Het is een veel breder in te zetten middel waarbij gedacht kan worden aan banners, posters en spandoeken. Maar ook visitekaartjes, enveloppen, stickers en tijdschriften.
Eigenlijk omslaat drukwerk dus het gehele pakket van fysieke communicatie naar de klant en verstevigt het op die manier de merkidentiteit van de onderneming. Doordat de continuïteit strak is en op elke uitlating hetzelfde wordt gecommuniceerd schept dat duidelijkheid en een band. Wanneer de klant of de mogelijke zakenpartner jouw logo zien, weten ze direct dat het bij jou vandaan komt.

Leuk cadeautje om te krijgen en om te geven

Naast de noodzakelijke drukwerk zaken zoals hierboven beschreven, kan je ook zaken laten bedrukken die meer als indirecte reclame dienen. Denk daarbij maar aan jassen, petten of paraplu’s. Eigenlijk kan je het zo gek niet verzinnen of het kan bedrukt worden met jouw logo en gegevens. Zo kan je zakenrelaties van een leuk presentje voorzien waardoor ze er eerder van bedacht zijn om jouw onderneming weer in te schakelen of wellicht leuk bij een evenement waar je personeel zichtbaar een eenheid dient te vormen. Niets zo leuk als een jas met je bedrijfsnaam erop.
Drukwerk zorgt dus voor eenheid zowel binnen het bedrijf als daarbuiten en blijft daardoor een zeer bepalend factor die kan bijdrage aan het succes van je onderneming. Hoe succesvol de online formule ook is, zie de urgentie van offline en fysiek drukwerk niet over het hoofd.