Waarom bedrijven offline combineren met online winkels

Waarom bedrijven offline combineren met online winkels
1 maand geleden
Gepost in Gastblogs

Nog niet eens zo heel lang geleden was de enige optie voor winkelen het bezoeken van een stenen winkel en was de keus datgene wat de winkelier had staan. Tegenwoordig is het online winkelen een meer dan serieus alternatief te noemen. Niet meer weg te denken uit de hedendaagse consumptiemaatschappij.

De vraag voor de huidige ondernemer is dan ook: moet je je als stenen winkel je online gaan profileren, of kun ook zonder overleven. En andersom: moet je als internetondernemer toegang hebben tot een stenen winkel om de consument te kunnen blijven bedienen?

Op beide vragen is het antwoord simpelweg ‘Ja’. Vroeger was het de winkelier die het assortiment bepaalde, de prijzen, de uitstraling enz. Tegenwoordig is de consument veel meer ‘in charge’. Want eenvoudig gezegd: als hij of zij het niet bij winkelier A kan halen, loopt hij naar winkelier B of hij scrolt zonder schroom naar winkelier C, of zelfs H, die het gewenste product wèl beschikbaar heeft.

Prijzen worden vergeleken, product reviews worden verslonden en aankopen worden net zo gemakkelijk direct online geplaatst. In zowel binnen- als buitenland.

De lokale stenen winkel kan profijt hebben van een online aanwezigheid doordat er uiteraard dan 24 uur per dag gewinkeld en besteld kan worden. Een goed voorbeeld hiervan is www.tegelsinhuis.nl. Ook hier weten niet-lokale mensen de winkel ineens te vinden, het assortiment kan bovendien smakelijker worden weergegeven met sfeerfoto’s, enz.

Het is een nieuw soort etalage geworden: even snuffelen en dan, na het maken van een keuze, deze óf direct bestellen en ophalen in de gekozen winkel (en dus traffic op de winkelvloer) óf online bestellen en thuis of elders laten afleveren.


De online winkel kan op zijn beurt juist weer profijt hebben van een fysieke, stenen winkel, doordat er toch nog altijd veel mensen het product willen zien, voelen, proberen, enz.

Nadeel van het verleggen van de focus als winkelier naar online kan zijn dat ‘je het er een beetje bij gaat doen’. Ofwel het ‘net-niet’-scenario. Op deze manier kan het veel geld kosten en niet het gewenste resultaat opleveren. Want een webshop bouwen en het bijhouden ervan kost tenslotte ook tijd en geld. En vergeet ook niet de social media: een steeds belangrijker wordend onderdeel van het online aanwezigheid.

Een belangrijke tool, maar wel eentje die tijd kost: de moderne manier van klantenbinding. Veel winkeliers onderschatten dit deel van de e-tail, het online ondernemen.


Het nadeel van de stap naar stenen winkel voor een online winkelier is uiteraard: huurkosten van een pand, personeel, voorraad, enz.

Maar geen nood voor de winkeliers. Want hoeveel er tegenwoordig ook online wordt uitgegeven, het grootste deel wordt nog altijd in de ouderwetse winkelstraat uitgegeven. Het voordeel blijft namelijk altijd: beschikbaarheid. Als je iets NU nodig hebt, gaat men toch naar een echte winkel. Het winkelgedrag van de consument zal blijven veranderen, maar de fysieke winkels zullen nooit verdwijnen.