Waar opdrachtgevers het zuur van krijgen

Waar opdrachtgevers het zuur van krijgen
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
1 jaar geleden
Gepost in Ondernemen

Column – “Het is alsof je in een vreemd land een taxi naar een hotel neemt. Je spreekt de taal niet. De chauffeur toetert zich al drie kwartier over chaotische verkeerspleinen, door stoffige stegen en op onverharde vierbaanswegen. Gisteren had je op Google Maps toch gezien dat het hotel ongeveer een half uur van het vliegveld was? – Zo voelt het nogal eens,” schetst Mike Spaans, destijds opdrachtgever bij Universiteit Leiden, als ik hem vraag naar werken met externe online-ict-internetbureaus.

Ik ben eigenaar van zo’n bureau. Wij doen dingen met pixels en databases in vreemde talen. Onze klanten hebben meestal geen idee van de kortste, beste of mooiste weg van A naar B. Over het eindpunt is vaak wel een idee, namelijk iets wat het midden houdt tussen een budgetkamer zonder ontbijt en een jacuzzi-suite met hemelbed. Als ik eerlijk ben, sla ik nogal eens mijn ogen zuchtend ten hemel: “Klanten…” En als ik nog eerlijker ben, weet ik zeker dat er aan de andere kant van de lijn gegromd wordt: “Bureaus.”

Om de komkommertijd deze zomer een beetje zinvol te besteden, ben ik op onderzoek uit gegaan. Ik plande een rondje koffie bij opdrachtgevers en vroeg ze: hoe erg is het om met externe online-ict-internetbureaus te werken? Wat doen we (mijn bureau en bureaus in het algemeen) steevast fout? Waar krijg je nou echt het zuur van?

Klik hier en lees het volledige artikel