Waar kan ik mijn klanten vinden en hoe zorg ik dat ze naar mij toekomen?

Waar kan ik mijn klanten vinden en hoe zorg ik dat ze naar mij toekomen?
10 dagen geleden
Gepost in Website

Geen klanten = Geen Omzet Geen Omzet = Geen Business Zo simpel is het! Maar waar kan ik mijn klanten vinden en hoe komen ze naar mij toe?

Vroeger was het allemaal wat eenvoudiger.

Jij ging op de lokale markt staan, met jouw marktkraam.
En ( als jij hard genoeg schreeuwde : ) kwamen ze naar jou toe.
Zij overwegen jouw aanbod.
Jij doet een goed voorstel.
En als dat goed was, dan gingen zij van jou kopen.

Door de komst van het internet is het - voor veel mensen -allemaal wat complexer geworden. Maar in essentie is het nog steeds hetzelfde:

Lokale markt | Internet
Zichtbaar zijn | Zichtbaar zijn
Bezoekers naar jouw kraam | Bezoekers naar jouw website
Overwegen aanbod | Overwegen aanbod
Kopen | Kopen

Waarom is het nu complexer? De consument heeft meerdere alternatieven gekregen en het gedrag en verwachtingen zijn veranderd. Met andere woorden de “customer journey” ook wel klantreis genoemd is drastisch veranderd.

Voordat zij een “aankoop” doen gaan ze eerst meer informatie inwinnen op het internet d.m.v. het checken van reviews, (online) navraag doen bij vrienden het product in de winkel bekijken en de video’s op Youtube te bekijken. Vervolgens besluiten zij dan wel of niet tot een aankoop over te gaan.

Dit gedrag maakt het voor veel ondernemers en marketeers moeilijker. Maar zeker niet onmogelijk.

Het maakt niet uit of je een webshop hebt, software verkoopt of in de zakelijke dienstverlening actief bent. Je moet alleen weten welke stappen jij moet ondernemen om je klanten te vinden en ze ook jouw klant op te laten komen.

In dit artikel ga ik jou dat stap voor stap vertellen.
Mijn naam is Ivo Abels en ik Laat het Internet Werken voor ondernemers.


Hoe krijg ik bezoekers naar mijn website?

De nummer 1 vraag die ik van iedereen krijg is “Hoe krijg ik meer bezoekers naar mijn website”.

Ik weet nog dat ik mij precies hetzelfde afvroeg toen ik pas was gestart met ondernemen. Maar wat veel mensen vergetens dat men al op het internet zit op zoek naar jouw product of dienst. Net zoals vroeger dat men naar de markt ging, gaan ze nu ook naar het internet. Je moet alleen nog uitzoeken waar men nu al is op het internet en hoe jij hen naar jou kan laten toekomen.

Allereerst moet jij bepalen wie jouw “Droom Klant” is.
Heb jij deze goed voor ogen?

Okay, bedenk nu eens waar deze “Droom Klant” te vinden is op het internet. Denk aan Linkedin (Groepen), Emerce, Telegraaf, vakgerelateerde websites, blogs, Youtube, Forums of andere websites?

Mogelijk zijn er binnen jouw branche bedrijven die dezelfde doelgroep bedienen, maar complementair zijn aan jouw product of dienstverlening. Denk bijvoorbeeld aan De Beertender, een samenwerking tussen Heineken en Philips.

Deel vervolgens bovenstaande partijen op in 4 categorieën. En per categorie noteer jij de top 25 bedrijven/personen, waar jouw droomklant te vinden is.

Media partijen / vakgerelateerde websites
Social media / Blog websites / Social Beïnvloeders
Instanties / kennis instituten
Bedrijven die complementair zijn aan jouw product of dienst.

Dat is jouw Dream Top 100 lijst!

Na het invullen van deze lijst heb jij 100 personen, die al de “attentie” en “traffic” hebben van jouw “droomklant”. De volgende stap is het opbouwen van een relatie met deze top 100 personen/bedrijven. Een techniek die je hiervoor kunt gebruiken is de drafting technique van Derek Halpern van Social Triggers.

Er zijn ook nog andere technieken en tips die je kunt gebruiken om een persoonlijke relatie op te bouwen met jouw DreamTop 100, De belangrijkste heb ik hieronder opgeschreven in een soort van stappenplan:.

Stap #1 Bereid je goed voor

Net als in het echte leven als je een relatie wilt opbouwen met een andere persoon start je niet direct met een aanbod. Bedenk eerst waar je deze persoon mee kan helpen,wees oprecht geïnteresseerd en luister goed waar het probleem ligt.

Bedenk waar jij jouw top 100 lijst mee kunt helpen en tegen welke problemen zij aanlopen. Bereidt je goed voor wanneer je voor het eerst contact gaat opnemen.

Stap #2 Wees oprecht behulpzaam

Nadat je weet wie het zijn en wat belangrijk voor hen is, heb je de mogelijkheid om hen te helpen. Helpen in de vorm van “ gratis waarde”. Denk aan exposure, meer bezoekers, een podium, tools, etc.

Een tactiek die je hiervoor kan hanteren is het interviewen van deze personen en de interviews te publiceren als podcast of blog. Hierdoor krijgt jouw Dream Top 100 relaties ook exposure en aandacht en kunnen zij hun boodschap kwijt aan de wereld. Marc de Groot van DGOC doet dit op regelmatige basis. 

Andere mogelijkheden zijn, het aanbieden van “waardevolle content of tools”.Of door het linken van jouw website naar interessante content van de partij waar jij graag mee in contact wilt komen. In sommige gevallen kan je ze gebruiken als voorbeelden. Zoals ik dat heb gedaan in mijn blog “Hoe kan ik bezoekers op mijn website converteren naar klanten”.

Stap #3 Stel de cruciale vraag

Nu dat jij een basisrelatie hebt opgebouwd met de personen op jouw Dream Top 100 lijst, is de tijd rijp om jezelf een cruciale vraag te stellen nl:“Welk project heeft voor jou op dit moment de hoogste prioriteit?”

Als jij hier het antwoord op hebt, kun jij gaan bedenken hoe je nog meer “extra waarde” kan bieden. Dat is het, het klinkt misschien simpel maar dit is de manier waarop relaties worden gebouwd.

Stap #4 Vraag of zij jouw product/dienst willen promoten

Nadat je een goede relatie hebt opgebouwd is het tijd om te vragen of zij jouw oplossing, product of dienst willen promoten. Uiteraard wilt niet iedereen dat, dat is ook okay, blijf ze helpen en op de hoogte houden waar je mee bezig bent. Ga ze niet “spammen” of “verkopen”. Blijf je concentreren op het bieden van “waarde”.

Als ze - om welke reden dan ook - jou niet willen helpen, dan heb je altijd nog de mogelijkheid om dezelfde doelgroep van jouw Dream Top 100 te bereiken via social media platformen zoals Facebook, Linkedin en Twitter.

Deze platformen lenen zich uitstekend om zeer gericht te adverteren. Wil je bijvoorbeeld de “fans” van “Heineken” benaderen of van “Emerce”. Dan ga jij naar Facebook of Twitter en gaat “targetten” op de volgers van deze merken.

Tot slot

Uiteraard zijn er nog meer tactieken om klanten naar jou toe te laten komen. Maar een basisstrategie die goed helpt is het bouwen aan jouw Dream Top 100 lijst. Wanneer jij dat goed onder de knie krijgt, zal je merken dat jouw “droom klanten” jou gaan vinden en jouw kant op komen.

Succes met de business - Ivo Abels

PS. En onthoudt Laat het Internet voor je Werken