Waar gaan de Nederlandse tv-media naartoe?

Waar gaan de Nederlandse tv-media naartoe?
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
2 jaar geleden
Gepost in Media

Dit jaar is er voor het eerst minder advertentiebudget naar tv gegaan. Digitale partijen winnen marktaandeel. De Nederlandse publieke en commerciële omroepen staan voor drie lastige keuzes.

De tv was altijd het belangrijkste distributiekanaal van videocontent maar in de afgelopen twee jaar zien we een terugloop op de Nederlandse markt. De tijd die mensen besteden aan lineair en uitgesteld kijken is met negen procent afgenomen. In de leeftijdscategorie twintig tot en met negenentwintig jaar is de krimp zelfs al dertig procent. Dat zijn grote getallen.

Daar komt bij dat dit jaar voor het eerst de tv-advertentiemarkt (goed voor zo’n 1 miljard euro) is gekrompen. Historisch bezien was tv stabiel maar nu kiezen adverteerders er echt voor hun budget te verplaatsen naar andere kanalen. Dat heeft op de Nederlandse markt geleid tot onrust en discussie onder zowel de publieke als de commerciële omroepen. Waar gaat de markt naartoe en wat moeten we doen? Drie antwoorden: zorg voor veel content, maak gerichte targeting mogelijk en kies wat je strategische positie wordt ten opzichte van de streamingdiensten (ook wel OTT-platformen genoemd) als Netflix en Amazon Prime, waarvan het marktaandeel stijgt.

Klik hier en lees het volledige artikel