Visual content rules the web

Visual content rules the web
5 jaar geleden
Gepost in Startups

Visual content is trending. Apps en sites als Instagram, SnapChat, Pinterest en WeHeartIt groeien met de dag aan populariteit. Wat doet een "kleine" speler uit Amsterdam hiertussen en hoe probeer je je tussen deze giganten te onderscheiden?

Hoe het begon

Zo'n 5 jaar geleden ben ik gestart met een digital productie bureau. Onze missie, biedt de klant alles onder één dak aan zonder dat er een ontelbaar aantal tussenpersonen betrokken zijn bij een campagne. Daarnaast, de focus puur op digital houden en als expertise aanbieden. Het resultaat nu 5 jaar later, een digital productie bureau van 15 man sterk. Het bedenken van een concept, het uitwerken, het design, de development, de media-inkoop en monitoring van de campagne gebeurt allemaal in huis. Geen out-courcing, alles binnen dezelfde dynamische omgeving voor een optimaal resultaat.

Inspiratie

Voor elk concept wat er bedacht wordt is er inspiratie nodig. Dit haal je uit verschillende bronnen. Voor ons is visuele inspiratie enorm belangrijk. Hiermee kan je duidelijk een bepaalde stijl aan een klant communiceren. Vaak waren we dagen achter elkaar nachten lang bezig de juiste afbeeldingen te vinden voor een bepaalde campagne en klant. 100 browser tabs open, browsers die crashen, ontelbare jpegs op je laptop, al met al niet bepaald efficiënt te noemen. Dit moest anders kunnen en eind 2012 besloten we het heft in eigen hand te nemen. Het doel, een tool waarbij iedereen binnen het bedrijf visuele content van het web mee kon verzamelen, in de cloud kon organiseren en deelbaar kon maken met medewerkers en klanten zonder het versturen van zips of powerpoints van 100MB.

Na een paar weken programmeren was er een eerste werkbare versie uit de grond gestampt. Goed genoeg om moodboards mee te maken, content online te collecten en te delen via verschillende social media en mail. Nadat we voor verschillende klanten met deze tool hadden gepresenteerd werd duidelijk dat er een grote vraag was naar een dergelijk concept. Alle content op het platform was namelijk door een team samengesteld binnen een bepaalde stijl. Geredigeerde content. Wat nou als we binnen dit platform een search implementeren en het open gooien voor de hele wereld. Het web heeft geen grenzen, dus waarom niet dachten we..

Perfectionistisch

Een aantal weken later hadden we een mooi team samengesteld om het concept uit te werken en ervoor te zorgen een ideale user experience te realiseren voor mensen die opzoek zijn naar visuele inspiratie. Dit is ook waar perfectie een probleem wordt. Uiteindelijk hebben we 7 maanden met 5 man op het project gezeten en werd het meer als alleen maar een zij project. Wel werd het door deze inzet steeds meer iets wat echt potentie had. Eind augustus 2013 is het platform live gezet en was Twibfy open voor de wereld. Login met je Facebook, Google+ profiel of met je mail en ga aan de slag met een flinke database aan visuele content. 

Bestaat er niet al zoiets?

Vaak kregen we na uitleg van het concept de vraag of we hier niet een Pinterest of WeHeartIt aan het kopiëren waren. Onze missie is om gebruikers zo snel mogelijk te voorzien van relevante en hoge kwaliteit content. Alle content op het platform is door een menselijke staf gekeurd. Hierdoor wordt de mindere content van het platform geweerd wat de search versnelt. Twibfy staat voor kwaliteit en niet voor kwantiteit. Geen vakantie kiekjes maar fotografie, design, art en inspiratie van hoge kwaliteit. Daarnaast hebben we het platform zo ontwikkeld dat het ontdekken, en delen van content en het vinden van like-minded mensen enorm laagdrempelig is en snel in gebruik.

Wat nu?

Momenteel zijn we dagelijks bezig met het verbeteren van het platform en er voor zorgen dat we innovatief blijven en de user experience optimaal houden. Daarnaast hebben we onlangs de mobile app gelanceerd om ook op mobiel vertegenwoordigd te zijn. De komende maanden zullen er nog veel features bijkomen en wordt ook gekeken naar het tillen van het platform naar een nog hoger niveau. In april staat er een trip naar San Francisco gepland om maar is te polsen wat ze in Silicon Valley van ons concept vinden. You never know..