Vijf manieren waarop COVID-19 de platformeconomie verandert

Vijf manieren waarop COVID-19 de platformeconomie verandert
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
26 dagen geleden
Gepost in Ondernemen

Door de uitbraak van COVID-19 en de verregaande overheidsmaatregelen zijn zowel bedrijven als consumenten op zoek naar andere manieren om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Van een digitale vrijmarkt tijdens Koningsdag tot een run op de thuisbezorgslots bij supermarkten. Daarnaast zijn er ook allerlei nieuwe initiatieven die met behulp van technologie partijen bij elkaar brengen om lokale leveranciers te ondersteunen of kwetsbare groepen te helpen. De corona-crisis verandert het speelveld. Zowel voor bedrijven die een platform gebruiken als intermediair tussen consument en aanbieder (denk aan Airbnb of Uber) als overkoepelende platformen waarop organisaties gezamenlijk producten of diensten verkopen. Er zijn vijf opvallende ontwikkelingen die zorgen voor een veranderde platformeconomie.

Integratie van ‘no contact’-regels

De overheidsmaatregelen om de verspreiding van het virus tegen te gaan zijn duidelijk: blijf zoveel mogelijk binnen en houd 1,5 meter afstand van anderen. Ook platformen moeten deze regel integreren.

Door de aard van de dienstverlening zal de ene organisatie hier meer moeite mee hebben dan de andere. Zo is het voor een chauffeur van Uber een stuk lastiger om afstand te bewaren tijdens een taxirit, dan voor een koerier van Thuisbezorgd die de bestelling op de stoep of in het portaal achterlaat. En zo zijn er nog meer voorbeelden. PostNL laat bezorgers zelf de bestellingen aftekenen en bij een boeking via Natuurhuisje.nl kan een potentiële huurder voor de optie ‘geen contact met de verhuurder’ kiezen.

Klik hier en lees het volledige artikel