Vijf manieren waarop chatbots je helpen met sales

Vijf manieren waarop chatbots je helpen met sales
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
7 maanden geleden
Gepost in Tips

“Ik zit erover te denken één van jullie producten te kopen, maar ik heb nog een paar vraagjes.” Het is het begin van een gesprek dat vroeger veel op de winkelvloer gevoerd werd. Tegenwoordig zit de consument online. Niet alleen kun je ‘m als verkoper niet in de ogen kijken, de consument heeft ook andere verwachtingen. Chatbots kunnen in deze omgeving een belangrijke rol spelen in het salesproces, waarbij ze bestaande verkopers ondersteunen en veel werk uit handen nemen.

Gelukkig is het instellen van een chatbot tegenwoordig geen grote klus meer. Ook kleine bedrijven implementeren, als ze dat willen, eenvoudig een chatbot op hun site. Zo kunnen potentiële klanten een natuurlijk gesprek voeren met slimme software, alvorens tot aankoop over te gaan. Vanuit het perspectief van sales zijn er verschillende goede redenen om met een chatbot aan de slag te gaan. Hoewel goede verkopers nog steeds onmisbaar zijn, kunnen chatbots namelijk flink wat voordelen bieden die helpen bij sales.

1: Een chatbot is sneller

Snelheid is belangrijk, want de consument is verwend geraakt. Alles wat ze bestellen, is binnen een dag in huis en ze verwachten daaraan voorafgaand perfecte service en snelheid. Het is niet meer zoals vroeger, toen je als consument een mailtje stuurde over een product en dan drie dagen moest wachten. Wanneer een klant bij je aanklopt, is hij klaar om iets te kopen. Je laat hem niet wachten, want dan gaat hij naar de concurrent. Je moet er gelijk op springen en de klant van dienst zijn op het moment dat het hém uitkomt. Chatbots slapen nooit en nemen geen pauze. Daarmee staan ze altijd paraat voor de klant.

Klik hier en lees het volledige artikel