Verwachting en realiteit websiteprijzen lopen ver uiteen

Verwachting en realiteit websiteprijzen lopen ver uiteen
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
2 jaar geleden
Gepost in Website

Een website maken: wat kost dat eigenlijk? Internetbureau Miller Digital onderzocht de verwachtingen van startende ondernemers over het laten bouwen van een website. Wat blijkt: de gemiddelde offerte is bijna vier keer zo hoog als men vooraf verwachtte.

Begroting versus werkelijkheid
Miller Digital bracht het afgelopen jaar in kaart hoeveel offertes gemiddeld aangevraagd worden voor het laten bouwen van een website en wat de gemiddelde prijs is. Het budget dat de ondervraagden meenden te moeten uittrekken ligt rond de 300 euro. Echter, in de praktijk blijkt een offerte gemiddeld 1100 euro te zijn. Dat is dus bijna vier keer het vooraf begrote bedrag.

Gemiddeld worden er 3,2 offertes aangevraagd bij webbureaus of freelancers. Ook van de maandelijkse onderhoudskosten, die al snel oplopen tot 20 euro per maand, moeten zij even slikken. 85% van de startende ondernemers had namelijk verwacht dat deze lager zouden liggen.

Voldoen aan de verwachting
70% van de ondervraagden gaf aan het fijn te vinden als ze zelf aanpassingen zouden kunnen doen. De volledige afhankelijkheid van een webbouwer schept onzekerheid en zorgt soms ook voor teleurstellingen. Miscommunicatie en onvoorziene extra kosten worden genoemd als voornaamste reden voor ontevredenheid.

Daarnaast gaf 92% aan bereid te zijn om een vast bedrag per maand te betalen als dit een werkende website zou opleveren én perikelen rondom e-mail, hosting, hackers en downtime zou voorkomen.

Het afgelopen jaar zijn honderd startende ondernemers ondervraagd over hun verwachtingen en hun wensen. De uitkomsten van het onderzoek bevestigden voor Miller Digital om Letstart te ontwikkelen, een platform waarmee (startende) ondernemers binnen één dag op eenvoudige wijze een website kunnen bouwen. De all-in prijzen van dit systeem liggen dan ook in lijn met de verwachting van de ondervraagden en bieden ondernemers met een beperkt budget een kwalitatieve oplossing.