Verschil Google Adwords en Vindbaarheid Optimalisatie

Verschil Google Adwords en Vindbaarheid Optimalisatie
5 jaar geleden
Gepost in Marketing

De vraag die ik regelmatig krijg: “Waarom kiezen voor vindbaarheid optimalisatie als ik zonder inspanning bovenaan in Google kan komen met Google Adwords?” In deze blog leg ik het verschil uit tussen de twee internet marketing instrumenten. Johan Cruijf zei ooit ‘ieder voordeel heb zijn nadeel”. Dat geldt ook voor Google Adwords en vindbaarheid optimalisatie.

Wat is Google Adwords?

Google Adwords is een advertentie programma waarmee u in een korte tijd bovenaan in Google te vinden bent (rood gemarkeerde vakken). In een uur tijd is een Google Adwords campagne opgezet, vervolgens zal uw website binnen twee uren zichtbaar zijn op de zoekwoorden die benoemd zijn in de campagne.

Voordelen

• U kunt gemakkelijk en doelgericht een advertentie starten.
• De Google Adwords advertentie zal binnen enkele uren zichtbaar zijn.
• U betaalt alleen wanneer er op uw advertentie geklikt wordt.

Nadelen

• U betaalt voor elke bezoeker die via de advertentie op uw website terecht komt
• Geen blijvend effect, stopt de advertentie dan bent u onvindbaar in Google.
• Vaak hoge kosten per klik en weinig rendement

Wat is vindbaarheid optimalisatie? (Zoekmachine optimalisatie)

Vindbaarheid optimalisatie is een proces om in de natuurlijke zoekresultaten van Google goed te scoren. Het voordeel van vindbaarheid optimalisatie is dat u gratis bezoekers ontvangt op de website. Er wordt niet betaald per klik. Het is een langdurig proces om goede resultaten te behalen en vast te houden in de natuurlijke zoekresultaten. Er zal wel kennis vereist zijn om hoge posities te genereren. Vaak worden internet marketing bedrijven ingezet om het gewenste resultaat te bereiken.

Voordelen

• Niet betalen per klik
• Hogere conversie dan Adwords (meer aanvragen en aankopen)
• Weinig kosten
• De website wordt kwalitatief sterker

Nadelen

• Vergt veel tijd en energie
• Vereist veel kennis
• Lange termijn

Conclusie

Het advies is om structureel gebruik te maken van vindbaarheid optimalisatie. Hoe eerder u hiermee begint, hoe sneller u goede resultaten kunt bereiken in Google. Uit onderzoek is gebleken dat de bezoekers via een advertentie vaak meer vergelijkend zijn, waardoor de conversie lager zal zijn dan een bezoeker vanuit de natuurlijke zoekresultaten.
Denk hierbij wel goed na over:

• Strategie
• Zoekwoorden
• het doel van de website
• de haalbaarheid t.o.v. de concurrentie.

Hulp nodig? Wij hebben de kennis in huis om goede posities te genereren in Google.
Naast vindbaarheid optimalisatie kunt u ook op korte termijn hoog komen in Google met Adwords. Zo kunt u in de eerste maanden ook via Google vele bezoekers aantrekken. Wilt u een campagne opzetten? Neem gerust contact met ons op.