Vergeet ook de administratie niet

3 jaar geleden
Gepost in Beginnersvragen

Hoe wordt je eigenlijk startupper? Meestal omdat je een idee hebt over een product of dienst waarvan je vindt dat die veel beter is dan wat er al op de markt is of er al helemaal niet is. Maar nu moet dat idee nog werkelijkheid worden en daar komt nogal wat bij kijken. Hoe krijg ik het ontwikkeld of geproduceerd en waar ga ik dat doen. Hoe vind ik kantoor en/of bedrijfsruimte en bovenal hoe krijg ik de financiering rond.

Toen ik voor mezelf begon had ik dat allemaal redelijk voor elkaar. Omdat ik in de dienstensector zat kon ik van huis uit werken en ik had meteen een opdracht mee van mijn laatste werkgever. Vliegende start dus maar aan een ding had ik te weinig aandacht besteed ondanks waarschuwingen van relaties die mij voor waren gegaan. En dat was de administratie. Een collega consultant die ook voor zichzelf was begonnen adviseerde mij het volgende: "De eerste paar duizendjes die je uitgeeft zijn voor een goede boekhouder". Dat vond ik nogal veel geld voor een startupper, ik heb dat ook niet gedaan, maar had ik maar geluisterd. Mijn administratie gaf ik aan een relatie die programmeur was maar ook een administratie kantoortje er bij runde. En die heeft er een rommeltje van gemaakt. Gevolg was geen tijdige jaarverslagen, verkeerde salaris en btw aangiften met als gevolg naheffingen van de belasting met boetes. Ik heb het allemaal gered maar wel slapeloze nachten gehad.

Nu werk ik zelf voor een kantoor dat gespecialiseerd is in personeel- en salarisadministraties en probeer ik starters te behoeden voor de door mij gemaakte fouten.

Frans Koerts

Inveon