Verbeter de financiële sturing van uw bedrijf!

Verbeter de financiële sturing van uw bedrijf!
2 jaar geleden
Gepost in Gastblogs

Uit onderzoek van de KvK blijkt dat ondernemers vooral focussen op de korte termijn, en lange termijn financieel inzicht missen. In deze blog leggen wij uit hoe ondernemers een planning van hun winstgevendheid kunnen maken, zodat ze gerust het nieuwe jaar in kunnen gaan!

Om ervoor te zorgen dat je zaak niet alleen deze maand doorkomt, maar er eind 2017 ook nog rooskleurig voor staat, is het noodzakelijk om een financieel plan te maken. Onlangs verscheen er een onderzoek van de Kamer van Koophandel over het financiële inzicht van ondernemers. De resultaten waren opvallend: MKB’ers en ZZP’ers geven aan voldoende kennis te hebben van bepaalde zaken zoals een investeringsanalyse en liquiditeitsprognose, maar nog inzicht te missen over vooral lange-termijn zaken zoals een rentabiliteitsprognose – slechts 46 procent van de ondervraagden weet welke cijfers er nodig zijn om deze winstgevendheidsanalyse op te stellen (zie het overzicht hieronder). Het blijkt dat ondernemers vooral focussen op de korte termijn, terwijl juist een goed inzicht in de financiële toekomst erg nuttig en belangrijk kan zijn voor een (startend) bedrijf! In deze blog zullen we je uitleggen hoe je zo’n winstgevendheidsprognose kunt maken – het klinkt ingewikkelder dan het is.

Wat kan ik met een rentabiliteitsprognose?
De rentabiliteit (of rendabiliteit) is in principe de winstgevendheid van je bedrijf, erg belangrijk om hier de ins en outs over te weten dus! je kunt deze berekenen als een ratio van het vermogen, dit geeft een idee van de financiële gezondheid van een onderneming. Een voorbeeld is: (Winst + te betalen rente + belasting)/ Gemiddelde totale vermogen = Rentabiliteit totaal vermogen. Als je onderneming een VOF of een eenmanszaak is, moet van de nettowinst nog een gewaardeerd ondernemersloon worden gehaald.

De financiële toekomst
Deze ratio laat zien hoe je bedrijf er nu voor staat, maar je wilt ook weten hoe de toekomst eruit ziet. Waar te beginnen? Om een goede prognose te maken is het aan te raden om de contributiemarge per product te bepalen. Hiervoor kijkt je naar alle directe kosten die gemaakt worden bij het produceren van een product of dienst. Dit zijn bijvoorbeeld kosten van de inkoop van materialen, personeelskosten per eenheid of het gebruik van benodigdheden als machines. Deze kosten haal je dan van de verkoopprijs per eenheid af en de contributiemarge is berekend.

Vervolgens kijk je naar de kosten die gerelateerd zijn aan verkoopkosten zoals verpakkings- of provisiekosten. Hierna kun je het break-even punt berekenen, hiermee kun je zien hoeveel producten of diensten je minimaal moet produceren om geen verlies te draaien. Meer details hierover zullen we publiceren in een volgende blog.

Scenario analyse
Nu je berekend hebt hoe financiële prognose er in het meest logische scenario uit ziet, is het ook van belang om in kaart te brengen wat de inkomsten (en kosten) zijn in het slechtste geval. Het in kaart brengen van je financiële situatie in het meest positieve geval kan daarnaast helpen om ambities en doelen te stellen. Hoe deze scenario’s eruit moeten zien, is niet eenduidig te beantwoorden – het is verstandig er wat tijd voor uit te trekken en om meerdere opties door te rekenen.

Externe ondersteuning
Graag helpen wij je op weg met het maken van een financiële prognose. Neem vandaag nog contact met ons op om een afspraak te maken. We zijn altijd bereikbaar op het nummer 020-2610723 of stuur een mail naar [email protected]!