Valsspelers zijn af! Zo herken je fake influencers

Valsspelers zijn af! Zo herken je fake influencers
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
1 jaar geleden
Gepost in Social Media

Column – Je kunt er de afgelopen week moeilijk aan zijn ontkomen: Dotan en zijn leger van nepvolgers en –likes. Het hele land stond op zijn kop en de zanger, bekend van de hit Home, bombardeerde zichzelf tot een soort 21e-eeuwse Milli Vanilli. Dotan maakte een ‘ontroerende’ Facebook-excuusvideo en ging ook nog langs bij RTL Late Night om de authenticiteit van zijn “7 Layers”-dip nogmaals te bevestigen. Maar de geloofwaardigheid is ver te zoeken.

En ja, de verhalen over onwetende fans in het openbaar vervoer of zelfs verzonnen kinderen met leukemie zijn bot en beyond kansloos. Maar de ophef over nepfans en –likes lijkt overtrokken. Want Dotan is niet de enige ter wereld die manipuleert. En dan met name op ons aller favoriete platform Instagram, wat met talloze fakers en showpony’s soms nog minder oprecht lijkt te zijn dan het gemiddelde WWF-gevecht.

Lekker fake

Niet dat ik wil haten op Instagram, ik zou niet durven. I love it. En je hoort mij niet klagen als iemand overtuigend faket met goede bedoelingen. Vorig jaar was er Nykkie van Zessen, een influencer uit de koker van zes HvA-studenten, die in het leven werd geroepen om jongeren erop te wijzen hoe makkelijk social media een vertekend beeld kunnen schetsen. Een jaar eerder was er Louise Delage, die na 150 posts en 65.000 volgers een stunt bleek te zijn om awareness voor alcoholisme te genereren. En dan sprak ik enkele weken terug nog bewondering uit over geanimeerde influencers zoals Miquela Sousa, die wellicht de toekomst van influencermarketing zijn.

Klik hier en lees het volledige artikel